کد خبر: 1154416
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
در حالی که از دی ماه سال گذشته تولیدکنندگان نسبت به کمبود نهاده‌های دامی و مرغ هشدار داده بودند، اما بی تفاوتی سیاستگذار این بخش نسبت به حمایت از مرغداران و تعطیلی بسیاری از کشتارگاه ها، منجر به گرانی مرغ از ابتدای سال جاری شد و بعد از تعطیلات نوروز قیمت ۸۸ هزار تومانی مرغ کلید خورد. هر چند در این مدت مقام‌های مسئول در وزارت جهاد کشاورزی فروش با قیمت بالاتر از ۶۰ هزار تومان را غیرقانونی عنوان کرده و درصدد برخورد با گرانفروشان بودند، اما در ادامه به افزایش قیمت مرغ رضایت داده و بنا بر اعلام امروز عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، قیمت مرغ زنده درب مرغداری کیلویی ۵۲ هزار تومان و برای مصرف کننده کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شد.

اختصاصی جوان آنلاین: در شرایطی که بیش از ۸۰ درصد صنعت مرغ کشور وابسته به واردات است، حذف ارز ۴۲۰۰ به مرغداران چالش‌های زیادی را تحمیل کرده است. سال گذشته تولیدکنندگان در جلسات مکرر با وزیر سابق جهاد کشاورزی و معاونان وی، کمبود مرغ را هشدار داده بودند؛ اما سیاستگذاران این بخش با کم توجهی به این تذکرات، برنامه‌ریزی مناسبی برای تنظیم بازار به خصوص در ایام نوروز و ماه رمضان نداشتند و در نهایت قیمت مرغ به ۸۰  تا ۱۰۰ هزار تومان نیز رسید.


فشار آزادسازی یارانه‌ها به تولیدکنندگان
هر چند دولت با سیاست‌های کنترلی سعی در نگه داشتن قیمت مرغ داشت، اما این مساله با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید با برخورد‌های چکشی و سرکوب قیمت‌ها حل نشده است. در شرایطی که قیمت ذرت از ۱۸۰۰ تومان به ۱۹ هزار تومان رسیده و کنجاله سویا نیز از ۲۵۰۰ تومان (قبل از حذف ارز ۴۲۰۰) به ۲۴ هزار تومان افزایش یافت، طبیعی است که تولید در این شرایط با مشکل رو به رو می‌شود.

محمدعلی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم گذار درباره علل گران شدن قیمت مرغ طی یک ماه اخیر به گفت: می‌توان گفت هم سوداگری و هم کمبود‌ها باعث افزایش قیمت شده است، اما عمدتا سیاست گذاری‌ها این وضعیت را در مرغ به وجود آورده است.

وی افزود:  در سال گذشته قیمت واقعی بر اساس هزینه‌های تولید اعلام نشد. ما در متوسط سال ۱۴۰۱ قیمت مرغ زنده را روی ۳۶ الی ۳۷ اعلام می‌کردیم در حالیکه هزینه‌های تولید بدون سود بالای ۴۳ هزار تومان بود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم گذار گفت: این فضا باعث شد فشار‌ها زیاد شود و در نهایتا اسفند ماه ۱۴۰۱ میزان تخم مرغ و جوجه تولیدی کاهش پیدا کند و جوجه ریزی هم کاهش پیدا کرد که آثار آن را الان می‌بینیم. به اضافه اینکه در اسفند ماه اتفاق دیگری هم افتاد و متاسفانه مواد غذایی مرغ از جمله سویا تامین نشد و غذایی که باید ۱۶ تومان به دست مرغ دار می‌رسید تا ۲۵ هزار تومان فروخته شد.


آدرس غلط  مرغ ۶۰ هزار تومانی
جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، عمده دلیل مشکل فعلی بازار مرغ را عدم حمایت از تولیدکنندگان و ناهمخوانی عرضه با تقاضا عنوان کرد و درباره اظهارات برخی مسئولین درباره مرغ ۶۰ هزار تومانی گفت:  سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اگر محلی را برای توزیع مرغ ۶۰ هزار تومانی می‌شناسد، آدرس آن را به مردم بدهد چرا که مرغ با قیمت ۶۰ هزار تومان در کشور توزیع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد چکشی و اجباری در هیچ جای دنیا جواب نداده است، اظهار کرد: اینکه مرغ با قیمت ۸۰هزارتومان هم به دست مردم نمی‌رسد، جای سوال دارد و مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

محمود زاده با بیان اینکه مرغ داران برای تهیه نهاده‌های دامی با قیمت بالا نیاز به نقدینگی دارند، تاکید کرد: به واقع یک مرغ دار باید دو و نیم میلیارد تومان نقدینگی داشته باشد تا برود و نهاده لازم فعالیت خود را تامین کند که متاسفانه مرغداران نقدینگی لازم را در دست ندارند، از سوی دیگر بانک‌ها به این مرغداران تسهیلات لازم را ارائه نمی‌دهند. از این رو این سلسله عوامل باعث شده تا تعداد زیادی از مرغداران از چرخه تولید خارج شده و مرغداری‌ها دیگر جوجه ریزی نکنند.

وی با بیان اینکه زمانی که جوجه ریزی در مرغداری‌ها صورت نمی‌گیرد حتماً جوجه یک روزه هم به فروش نخواهد رسید، تصریح کرد: حتی برخی از تولیدکنندگان جوجه یکروزه برای اینکه جوجه شان را از بین نبرند جوجه یک روزه را به صورت رایگان به مرغداری‌ها دادند. با این حال این امر باعث شد تا تخم مرغ‌های نطفه داری که آماده ورود به دستگاه بودند از این چرخه حذف شود.


ورود دیرهنگام برای تنظیم بازار
کم توجهی به حمایت از تولید داخل منجر به جبران آن از طریق واردات می‌شود و درباره مساله مرغ نیز شاهد همین وضعیت هستیم.   دولت اگر بخواهد واردات مرغ را مد نظر قرار دهد باید با قیمت بالایی مرغ را به کشور وارد کند؛ موضوعی که بر خلاف سیاست‌های حمایتی اعلام شده است.

یکی از تولیدکنندگان در این زمینه با بیان اینکه به جای واردات با مبلغ کلان باید از تولید داخل حمایت کرد گفت:  متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی واردات محور شده و وقتی مشکلی برای توزیع و تولید محصولی در کشور پیدا می‌کند، به سمت واردات سوق پیدا می‌کند و این سوال پیش می‌آید که چرا هزینه‌ای که زودتر می‌توانست خرج تولید داخل شود صرف واردات شده است!

 
۳ راهکار مدیریت بازار مرغ و گوشت
کارشناسان تاکید دارند که دولت و یا وزارت جهاد کشاورزی باید در ارائه تسهیلات ارزان قیمت به مرغداران و کشاورزان نهایت تلاش خود را داشته باشد.  این در حالی است که بنا به گزارش‌ها همه بانک‌ها و به ویژه بانک کشاورزی سود تسهیلات خود را در سال پیش رو ۵ درصد افزایش داده اند. همچنین چرخه تحویل نهاده‌ها نیز بسیار طولانی و بنا به گفته برخی تولیدکنندگان از ۳ ماه تا بیش از ۶ ماه طول می‌کشد؛ بنابراین دولت باید چرخه تولید مرغ، از تولید جوجه یک روزه  تا کشتارگاه را زیر نظر بگیرد تا هر جایی که یکی از این چرخه‌ها دچار مشکل شد، ورود کرده و با قیمت واقعی محصول تولید شده را از کشاورز بخرد تا این چرخه  قطع و یا معیوب نشود و دست آخر تولید مرغ در کشور به خطر نیافتد. متاسفانه در پی این مشکلات بسیاری از مرغداری‌های کشور خالی بوده و مرغی تولید نمی‌کنند.

غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان در مجلس در این باره گفت: ما باید این دو عامل را در این بخش مد نظر قرار دهیم که تولید محصولات باید برای تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشد و از سویی دیگر هم باید به افزایش قدرت خرید مردم هم توجه داشته باشیم.

با توجه به گرانی بسیاری از اقلام کالا‌های اساسی و اهمیت آن‌ها در سبد مصرفی خانوارها، افکار عمومی  انتظار ورود به هنگام وزارت جهادکشاورزی در مساله تنظیم بازار کالا‌های اساسی را دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار