کد خبر: 1151735
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه با رهبران سودان گفتگو کرده است، از ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع خواستار توقف فوری درگیری‌ها و خصومت‌ها و توسل به گفتگو برای حل بحران شد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در سخنانی گفت: من شدیداً درگیری‌هایی جاری در سودان را محکوم می‌کنم و از رهبران نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع می‌خواهم که فورا خصومت‌ها را متوقف کنند، آرامش را بازگردانند و گفتگو را برای حل بحران آغاز کنند.

وی افزود: این وضعیت هم اکنون منجر به تلفات جانی وحشتناک از جمله مرگ و جراحت بسیاری از غیرنظامیان شده است. هر گونه تشدید بیشتر خشونت‌ها می‌تواند برای کشور سودان و منطقه ویرانگر باشد. من از همه کسانی که بر اوضاع تأثیرگذار هستند می‌خواهم که از نفوذ خود در راه صلح، حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن به خشونت، برقراری نظم و بازگشت به مسیر انتقال سیاسی استفاده کنند.

گوترش اضافه کرد: وضعیت بشردوستانه در سودان پیش از این نگران کننده بود و اکنون فاجعه بار است. من کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و فعالان بشردوستانه و هدف قرار دادن و غارت اماکن را محکوم می‌کنم. من به همه طرف‌ها یادآوری می‌کنم که باید به قوانین بین المللی احترام بگذارند و ایمنی و امنیت همه سازمان ملل و پرسنل مرتبط و امدادگران بشردوستانه را تضمین کنند.

دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: من در روز گذشته با دو رهبر سودان صحبت کردم و به طور فعال با اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و رهبران سراسر منطقه در ارتباط هستم.

گوترش تاکید کرد: مجدداً تأکید می‌کنم که سازمان ملل متحد در این زمان بسیار دشوار در کنار مردم سودان می‌ایستد و از تلاش‌های آن‌ها برای بازگرداندن انتقال دموکراتیک و ساختن آینده‌ای صلح‌آمیز و امن حمایت می‌کند.

رهبران ارتش سودان ونیرو‌های پشتیبانی سریع (RSF) پس از درگیری‌های شدید که منجر به کشته شدن حداقل ۵۹ غیرنظامی شد، با آتش‌بس ۳ ساعته بشردوستانه موافقت کردند.

به گزارش "میل آنلاین", ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع (RSF) در بیانیه‌هایی اعلام کردند که با آتش بس سه ساعته بشردوستانه از ساعت ۴ تا ۷ بعدازظهر روز یکشنبه (به وقت محلی) که از سوی سازمان ملل پیشنهاد شده است، موافقت کرده‌اند.

این آتش بس درحالی اعلام می‌شود که در جریان درگیری‌های ۲۴ ساعت اخیر در سودان ۵۶ نفر کشته و ۳ کارمند سازمان ملل کشته شدند.

منابع مطلع اعلام کردند که همزمان با ادامه درگیری‌ها ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع این کشور با پیشنهاد سازمان ملل برای اجازه خروج غیرنظامیان و وضعیت بشردوستانه از مناطق درگیری موافقت کردند.

نیرو‌های پشتیبانی سریع در این باره اعلام کردند که پیشنهاد سازمان ملل به مدت ۴ ساعت اجرایی می‌شود و شامل ایجاد مسیر‌های امن برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار