کد خبر: 1151519
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۰
سودان بار دیگر در هرج و مرج داخلی فرو رفته است و نیرو‌های واکنش سریع و ارتش سودان تحت فرماندهی رهبران کودتا در مناطق مختلف این کشور با یکدیگر درگیر شده‌اند، درگیری‌هایی که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شده و نگرانی‌ها را نسبت به وقوع جنگ داخلی افزایش داده است. جامعه بین‌الملل دست به‌کار شده تا بتواند از اوج‌گیری بحران نظامی جلوگیری کند. 
 
با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی در سودان، سطح تنش‌ها از خارطوم پایتخت فراتر رفته و در سایر شهر‌ها هم درگیری بین نیرو‌های ارتش و نیرو‌های واکنش سریع ادامه دارد. سودان روز یک شنبه برای دومین روز متوالی شاهد درگیری‌های خشونت آمیز و اتهامات متقابل بین نیرو‌های واکنش سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» معروف به حمیدتی و نیرو‌های ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی است. به گزارش شبکه الجزیره، فرماندار ایالت دارفور شمالی با اشاره به کشیده شدن درگیری‌ها از شهر خارطوم پایتخت به دیگر مناطق سودان گفت که درگیری بین نیرو‌های ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع در مرکز این ایالت در جریان است. وی با هشدار درباره تبعات انسانی درگیری‌ها گفت: وضعیت انسانی در مرکز ایالت دارفور شمالی بسیار بد است و ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم که شرایط انسانی را در نظر بگیرند. ویدئو‌های رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که جت‌های نظامی در ارتفاع پایین بر فراز شهر خارطوم پرواز کرده‌اند و مناطق تحت کنترل نیرو‌های واکنش سریع را بمباران می‌کنند. سخنگوی جمعیت هلال احمر سودان نیز با بیان اینکه از «طرف‌های درگیری می‌خواهیم متعهد به حفظ جان پرسنل پزشکی باشند»، افزود: «از همه آن‌ها می‌خواهم به بیمارستان‌ها و کادر درمان کمک کنند. ما از کمبود کادر درمانی و تخت رنج می‌بریم و برق هم قطع شده است.» به گزارش رأی‌الیوم، ارتش سودان دیروز مدعی شد که حمیدتی از مخفیگاهش گریخته، ولی به مکانی که حمیدتی گریخته یا پنهان شده است اشاره‌ای نکرد. ارتش همچنین اعلام کرد که شماری از نیرو‌های واکنش سریع خود و تجهیزات‌شان را به نیرو‌های ارتش در پایتخت و برخی ایالت‌ها تسلیم کردند. به گزارش رویترز، در درگیری‌های سودان ۵۶ نفر کشته و بیش از ۶۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. کمیته امنیتی سودان برای حفظ جان مردم و جلوگیری از تخریب اموال عمومی روز یک شنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد و از شهروندان خواست از مناطق نظامی و مراکزی که احتمال درگیری در آن وجود دارد، دوری کنند. 
اختلاف میان البرهان و حمیدتی از زمانی علنی و تشدید شد که گروه‌های سیاسی سودان با نظامیان تحت فرماندهی البرهان یک توافقنامه سیاسی امضا کردند تا نظامیان صحنه سیاست را ترک و قدرت را به یک دولت مدنی واگذار کنند و تمام گروه‌های مسلح از جمله نیرو‌های پشتیبانی سریع در ارتش ادغام شوند و تحت نظارت دولت مدنی فعالیت کنند و ساختار نظامی و امنیتی سودان اصلاح شود، اما تاکنون نتیجه ملموسی در پی نداشته است و نظامیان همچنان در رأس قدرت قرار دارند و حاضر به واگذاری حکومت به غیرنظامیان نیستند. 
حمیدتی و البرهان رهبری کودتا علیه دولت سابق سودان را برعهده داشتند، اما پس از مدتی درباره نحوه اداره کشور در دوره دولت موقت و آینده سیاسی دچار اختلاف نظر اساسی شدند و اکنون در مقابل هم قرار گرفته‌اند و این مسئله بیانگر این است که قرار نیست این کشور رنگ آرامش به خود ببیند. هم اکنون سودان به دلیل اختلاف شدید میان عبدالفتاح البرهان و حمیدتی در بن‌بست سیاسی قرار دارد و دورنمای روشنی برای برون‌رفت از این بحران چهارساله وجود ندارد. بنابراین، یک رویارویی طولانی‌مدت می‌تواند سودان را درحالی که با فروپاشی اقتصادی و خشونت قبیله‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، وارد درگیری‌های گسترده کند و تلاش‌ها برای حرکت به سمت انتخابات را از مسیر خود خارج کند. 
 جامعه جهانی وارد عمل شد
با تشدید درگیری‌ها در سودان، قدرت‌های بزرگ و سازمان ملل هم تحرکات خود را افزایش داده‌اند تا از اوج‌گیری بحران امنیتی در این کشور ممانعت کنند. به گزارش خبرگزاری شفق‌نیوز عراق، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا دیروز در سخنانی اظهار کرد: «امریکا، امارات و عربستان توافق کردند که طرف‌های درگیر در سودان باید فوراً و بدون هیچ پیش‌شرطی درگیری‌ها در این کشور را متوقف کنند». بلینکن تأکید کرد: «درگیری میان نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های واکنش سریع، تلاش‌های انجام شده برای ازسرگیری گذار دموکراتیک در سودان را تضعیف می‌کند. تنها راه سودان بازگشت به مذاکرات است.» وزیر خارجه عربستان هم در گفت‌وگوی تلفنی با همتایان اماراتی و امریکایی خود، شرایط موجود در سودان را بررسی کرده و بر اهمیت توقف تنش نظامی و بازگشت به توافقنامه چارچوب که ضامن امنیت و ثبات برای کشور و ملت سودان است، تأکید کردند. دولت مصر هم با ابراز نگرانی از وضعیت داخلی سودان، خواستار توقف درگیری‌ها شده و آمادگی خود را برای میانجیگیری بین طرفین درگیر اعلام کرده است. «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: «از همه تلاش‌ها برای یافتن راهکاری جهت حمایت از گفتگو و میانجیگری در سودان استقبال می‌کنیم. اتحادیه اروپا آماده حمایت از چنین تلاش‌هایی است.» از سوی دیگر، یک منبع در سازمان ملل گفت که شورای امنیت روز دو شنبه جلسه‌ای پشت در‌های بسته برای بررسی وضعیت درگیری بین ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع در سودان برگزار می‌کند. شبکه «ریانووستی» به نقل از این منبع در سازمان ملل گزارش داد که موضوع درگیری‌ها در سودان طی جلسه‌ای که به درخواست انگلیس برگزار می‌شود، در چارچوب بخش «متفرقه» در شورای امنیت به بحث گذاشته خواهد شد. نشست اضطراری عربی هم بنا به دعوت مصر و عربستان روز یک شنبه در مقر اتحادیه عرب در قاهره برای بررسی وضعیت در سودان برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار