کد خبر: 1145248
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
اکران نوروزی سال ۱۴۰۲ از چند روز آینده شروع می‌شود و علاقه‌مندان به هنر هفتم منتظرند تا با شروع اکران نوروزی، سینما‌های کشور به آمدن روزهای خوب امیدوار شوند.
احمد محمدتبریزی

اختصاصی جوان آنلاین - اکران نوروزی سال ۱۴۰۲ از چند روز آینده شروع می‌شود و علاقه‌مندان به هنر هفتم منتظرند تا با شروع اکران نوروزی، سینما‌های کشور به آمدن روزهای خوب امیدوار شوند. اکران نوروزی همواره گلِ سرسبد سینمای ایران بوده و مخاطبان زیادی را با خود به سینما کشانده است.
همزمانی ماه رمضان با عید نوروز، اکران نوروزی ۱۴۰۲ را کمی ویژه و منحصر به فرد خواهد کرد. امسال چهار فیلم برای اکران نوروزی به روی پرده خواهند رفت و با نگاهی به فیلم‌ها، سوال و شبهات زیادی درباره انتخاب این فیلم‌ها به ذهن می‌رسد.
«غریب»، «ملاقات با جادوگر»، «فسیل»، «عروس خیابان فرشته» چهار فیلم اکران نوروزی هستند که از ۲۴ اسفند ماه اکران خودشان را در سینما‌ها شروع خواهند کرد. امسال چینش فیلم‌ها کمی متفاوت‌تر از سال‌های پیش است و با دیدن نام فیلم‌ها این سوال پیش می‌آید که‌ای کاش مدیران سینمایی کشور، باسلیقه بهتری دست به گزینش فیلم‌ها می‌زدند.
فیلم «غریب» به عنوان فیلم شاخص اکران نوروزی تکلیف روشن و مشخصی دارد و قطعا مردم از فیلم استقبال خواهند کرد. فیلم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هم حسابی درخشید و چشم‌ها را به خود خیره کرد و در زمان اکران نیز مخاطب خودش را پیدا خواهد کرد. به ویژه آنکه فیلم از لحاظ فنی، اثر قابل قبولی است و می‌تواند مخاطبش را راضی نگه دارد.
تجربه چند سال اخیر نشان داده، فیلم‌های باکیفیت دفاع مقدس قابلیت پرفروش شدن پیدا خواهند کرد و «غریب» از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
اگر «غریب» را از این جدول کنار بگذاریم، گمانه‌زنی درباره سه فیلم دیگر به عنوان آثاری که بتوانند مردم را به سینما بکشانند بالاست. از میان این فیلم‌ها «ملاقات با جادوگر» به عنوان فیلمی کمدی که از بازیگران مطرح بهره می‌گیرد شانس زیادی جهت دیده شدن دارد.
در حال حاضر اقبال عمومی از سینمای کمدی بالاست و فیلم‌های ژانر کمدی معمولا به فروش خوبی دست پیدا می‌کنند. به احتمال بسیار زیاد «ملاقات با جادوگر» یکی از فیلم‌های پرفروش اکران نوروزی خواهد بود و تماشاگران زیادی را به سینما‌ها خواهد کشاند.
«عروس خیابان فرشته» فیلم کمدی دیگر اکران نوروزی است که سال ۱۳۹۹ تولید شده و تا الان فرصت اکران پیدا نکرده است. «عروس خیابان فرشته» کارگردان اسم و رسم‌داری ندارد، ولی به لطف تهیه‌کننده سرشناسش یعنی محمدرضا شریفی‌نیا، امیدوار به دیده شدن در نوروز است. آنچه که درباره «عروس خیابان فرشته» به گوش رسیده، احتمالا با فیلمی شبیه همان کمدی‌های سطحیِ چند سال اخیر طرف خواهیم بود.
در میان این فیلم‌ها، وجود فیلمی به نام «فسیل» کمی عجیب به نظر می‌رسد. درباره این فیلم اطلاعات زیادی در دسترس نیست، ولی با مرور سابقه کارگردانش تا حدودی می‌توان به کیفیت اثر پی برد. «فسیل» فیلمی اجتماعی و خانوادگی به کارگردانی کریم امینی است؛ فیلمسازی که تا پیش از این فیلم‌هایی مثل «دشمن زن» و «گربه سیاه» را ساخته و به نظر نمی‌رسد در فیلم جدیدش تماشاگران را شگفت‌زده کند.
چینش فیلم‌های اکران نوروزی کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد و باید از مسئولان سازمانی دلیل انتخاب این فیلم‌ها را پرس‌وجو کرد. به غیر از فیلم «غریب» که انتخابی درست و هوشمندانه برای اکران نوروزی بود، می‌شد در مورد انتخاب دیگر فیلم‌ها با دقت و وسواس بیشتری کار کرد.
وقتی یک فیلم کمدی در میان فیلم‌ها حضور دارد، اکران یک فیلم کمدی دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت. به ویژه آنکه به نظر نمی‌رسد جنسِ طنز و کمدی فیلم‌ها نیز خیلی سطح بالا باشد. در چنین شرایطی خیلی بهتر بود تا فیلمی از ژانر کودک و نوجوان به اکران برسد و تنوع ژانری و محتوایی فیلم‌ها را افزایش دهد.
همچنین فیلم‌های اجتماعی خوبی هستند که هنوز به اکران نرسیده‌اند و با انتخاب آنها، فضای رقابتی بهتری را وارد سینما کرد. کج سلیقگی مدیران سینمایی تنوع ژانری و محتوایی را از اکران نوروزی ۱۴۰۲ گرفته است و دست تماشاگران را برای انتخاب اثر بسته نگه داشته است.
اگر فیلم‌های بهتری برای اکران نوروزی انتخاب می‌شدند، در روز‌هایی که سینما بیشتر از همیشه نیاز به استقبال مردم دارد، شور و هیجان بیشتری را در سالن‌های سینما تجربه می‌کردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار