کد خبر: 1114452
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹

 

سومین نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان در سال جاری به ریاست حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روزنامه جوان، بررسی روند اجرای طرح جامع حدنگار(کاداستر) در اراضی کشاورزی استان و همچنین بررسی آخرین وضعیت مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغات از مهمترین محورهای مورد بحث و بررسی در این نشست بود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی ضمن ابراز نگرانی از روند فزاینده تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغات در استان و انتقاد از عملکرد دستگاه های ذی ربط در این خصوص از آنان خواست با اتخاذ رویکردها و تدابیر پیشگیرانه و اقدامات بازدارنده، اجازه شکل گیری موارد جدید تغییر کاربری های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغات استان را ندهند.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده تصریح کرد:متأسفانه هر ساله علیرغم ارائه تذکرات و هشدارهای جدی، موارد جدیدی از تغییر کاربری های غیرمجاز شکل می گیرد که این امر نشان می دهد که اقدامات نظارتی-آنچنان که بایسته و شایسته است- صورت نگرفته بطوریکه در سایه این ضعف ها، عده ای از این بستر سوء استفاده می کنند لذا انجام تعهدات و تکالیف قانونی و تقویت سازوکارهای نظارتی از سوی دستگاه های مسؤول به ویژه جهاد کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد چراکه اجرای دقیق و به موقع قانون می تواند در پیشگیری از این قبیل اقدامات مجرمانه نقشی سازنده داشته باشد.

براتی زاده همچنین از روند کند اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورز استان نیز انتقاد و خاطرنشان کرد:اینکه گفته می شود طرح جامع حدنگار بر خلاف روند خوب اجرای آن در اراضی ملی و منابع طبیعی تنها در 6 درصد از اراضی کشاورزی انجام شده، غیرقابل توجیه است.

وی با تأکید مضاعف بر ضرورت تقویت روند مشارکت های مردمی به منظور اجرای موفقیت آمیز این طرح در اراضی کشاورزی، ابراز امیدواری کرد: با اقدام جدی و سریع دستگاه های ذی ربط 40 درصد پیش بینی شده در برنامه زمانبندی اجرای طرح جامع حدنگار در اراضی کشاورزیقبل از پایان سال جاری محقق شود.

دادستان عمومی و النقلاب مرکز استان نیز در این نشست به مبانی قانونی و مواعد پیش بینی شده ناظر به اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی و منابع طبیعی و همچنین زمانبندی اجرای این طرح در ارضی زراعی و کشاورزی استان اشاره و اظهار کرد:ما در اجرای طرح کاداستر در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی تجربه خوب و کارنامه موفقی داریم و از همان ابتدا در ردیف استان های پیشتاز و ممتاز کشوری قرار داشتیم ولی در حوزه اراضی کشاورزی مطابق انتظار و پیش بینی های انجام شده به جلو نرفتیم.

سیدجواد ایلالی با اشاره به محسنات و مزایای ناشی از اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی،بر ضرورت جلب مشارکت های مردمی و نقش آفرینی بیشتر و بهتر دستگاه های مسؤول تأکید کرد و از رسانه ها از جمله صدا و سیمای استان خواست با دعوت از کارشناسان و مسؤ ولین ذی ربط امتیازات اجرای این طرح را برای افکار عمومی تبیین و اطلاع رسانی کنند.

وی از مردم نیز درخواست کرد اجرای طرح کاداستر را جدی بگیرند تا با تثبیت و رسمی شدن فرایند مالکیت افراد و حق تملک آنان، از اختلافات و منازعات احتمالی و آتی در حوزه اراضی کشاورزی پیشگیری شود.

ایلالی همچنین به مبانی قانونی و وصف مجرمانه مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغات استان اشاره کرد و به دستگاه های مسؤول در خصوص عدم اجرای مقررات و تعهدات قانونی به ویژه در همان بدو ایحاد مستحدثات و نیز به عاملان این اقدام مجرمانه هشدار داد.

ایم مقام قضایی بیان کرد:قلع قمع مستحدثات غیرقانونی بلافاصله و قبل از تکمیل بنا در دستور کار نهادهای مسؤول باشد تا از تداوم و توسعه فرایند اقدامات مجرمانه و اتلاف وقت و تحمیل هزینه های گزاف بعدی برای افراد خاطی و دستگاه های ذی مدخل جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای دقیق مقررات قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات به ویژه اقدامات اولیه پیش بینی شده در این قانون از سوی جهاد کشاورزی می تواند کم هزینه تر از تشکیل پرونده و رسیدگی های قضایی باشد و چنانچه به موقع اقدام شود با ایجاد بازدارندگی لازم بطور مؤثری از تعدد موارد این عنوان مجرمانه نیز پیشگیری خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار