کد خبر: 1110812
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
سامانه روسی پیام رسان بین بانکی جایگزین سوئیفت با سرعت هرچه بیشتر در حال گسترش است و به احتمال زیاد طی دو یا سه ماه آینده راه اندازی می‌شود. همچنین در راستای توافقات پولی و بانکی انجام شده بین ایران و روسیه قرار است شبکه کارت‌های بانکی ایران و روسیه به هم متصل شود. پیش از این نیز در تیر ماه نماد معاملاتی روبل در بازار متشکل ارزی بازگشایی شده بود. این اقدامات در راستای تحقق تفاهم نامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه دردستور کار قرار گرفته است. واقعیت این است که هرچه جلوتر می‌رویم یک موضوع بیشتر برای دنیا آشکارتر می‌شود و آن هم اینکه ارز‌های جهانروایی مانند دلار ابزاری شده که برخی کشور‌ها از آن نه تنها به عنوان ابزار اقتصادی بلکه به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند.
نرگس گودرزی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یکی از الزامات اجتناب‌ناپذیر برای پیشرفت اقتصادی، ایجاد پیوند‌های مختلف با کشور‌ها است. این موضوع در کشور ما نیز در سال‌های گذشته مورد توجه بوده، اما در این زمینه یک خطای راهبردی صورت گرفت. در دهه ۹۰ ارتباط با برخی کشور‌های محدود مورد توجه دولت بود و غربی‌ها نیز با سوءاستفاده از این رویکرد، دولت ایران را در بلاتکلیفی نگه می‌داشتند و در ازای دریافت امتیازات نقد، امتیازات نسیه می‌دادند. اما در دولت سیزدهم ورق برگشت و راهبرد دولت از یک جانبه‌گرایی به چند جانبه‌گرایی اقتصادی تغییر کرد. این رویکرد جدید به وضوح در اقدامات دولت پیدا بوده است. سید ابراهیم رئیسی طی این مدت، سفر‌های متعددی به کشور‌های پیرامون داشته و میزبان سران بسیاری از همسایگان بوده است و در این بین گسترش و تثبیت حضور ایران در پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را دنبال کرده است. یکی از کشور‌های مورد هدف ایران روسیه بوده است. با توجه به اینکه عمده‌ترین مانع در مسیر تجارت، مبادلات بانکی بوده است با برنامه‌های مختلف در راستای برداشتن این مانع اقدام شده است.

خداحافظی با دلار به نفع ریال و روبل
دلار تنها یک ارز نیست، بلکه در نیم قرن گذشته، به سلاح آمریکا برای سلطه بر کشور‌ها از جمله ایران تبدیل شده است. با محوریت یافتن چرخه دلار به عنوان مبنای مبادلات اقتصادی در جهان، هر کشوری از خواسته‌های آمریکا تخطی کند، در تعاملات خارجی با مشکل مواجه می‌شود. این رویکرد باعث شده کشور‌هایی که با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا مخالف‌اند، به دنبال راهی برای حذف دلار از مبادلات خارجی خود باشند. اواخر تیر ماه سال جاری بود که معامله روبل روسیه در بازار متشکل ارزی ایران آغاز شد. رئیس کل بانک مرکزی در آن زمان اعلام کرد که علاوه بر بازگشایی نماد معاملاتی روبل در بازار متشکل ارزی، پیمان‌های پولی و بانکی مختلفی بین ایران و روسیه منعقد شده که برخی از آن‌ها شامل استفاده از پول‌های ملی در مبادلات تجاری، پرداخت‌های خرد بین شهروندان روسی و ایرانی و نحوه تبادلات مالی دو کشور است. وزیر اقتصاد نیز از اتصال شبکه کارت‌های بانکی ایران و روسیه به هم تا سه ماه آینده ابراز امیدواری کرد. علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هم اکنون پیمان دوجانبه پولی بین ایران و روسیه فعال شده و این پیمان دوجانبه با چین نیز در حال فعال‌شدن است.

اتصال شبکه کارت‌های بانکی ایران و روسیه
مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز روز گذشته (۲۷ مهر) با بیان اینکه تیم شبکه بانکی ایران با روسیه در حال طراحی جزئیات این موضوع هستند گفت: اینکه اتصال شبکه کارت‌های بانکی این دو کشور در چند مرحله و به چه صورت انجام می‌شود، اعلام خواهد شد.
با اتصال شبکه کارت‌های بانکی ایران و روسیه زمانی که یک ایرانی به روسیه می‌رود، می‌تواند از شبکه کارت‌های بانکی روسیه استفاده کند و برای شهروندان روسیه که به ایران می‌آیند نیز به همین صورت خواهد بود که می‌توانند از شبکه کارت بانکی ایران استفاده کنند.

شروع به کار سیستم شبه سوئیفت بین ایران و روسیه در آینده نزدیک
تحریم‌های غرب علیه بانک‌های ایرانی و روسی، دسترسی به نظام مالی بین‌الملل را محدود کرده است و این مساله باعث شده استفاده از پیام رسان بین بانکی جایگزین سوئیفت با نام SPFS و میرکارت روسیه که این سامانه هم به عنوان جایگزین ویزاکارت و مسترکارت شکل گرفته، افزایش یابد.
رستم ژیگانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران در این باره گفت: در صورت توافق نهایی دو کشور، طی دو یا سه ماه آتی سیستم مبادله مالی شبه سوئیفت میان ایران و روسیه راه‌اندازی و شروع به کار خواهد کرد.
او که اخیرا در اتاق بازرگانی تهران جلسه‌ای داشته با اشاره به تشکیل نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه طی دو هفته آینده در روسیه، یادآور شد که در این نشست که میان اعضای کابینه دولت‌های دو کشور برگزار می‌شود، تصمیمات مهمی برای برقراری سیستم شبه‌سوئیفت میان ایران و روسیه اتخاذ خواهد شد و در صورت توافق نهایی دو کشور، طی دو یا سه ماه آتی این سیستم مبادله مالی میان ایران و روسیه راه‌اندازی و شروع به کار خواهد کرد.

حجم صادرات ایران و روسیه
بر اساس گزارش‌ها سطح مناسبات تجاری ایران و روسیه طی پنج سال گذشته جهش داشته است. حجم صادرات ایران به روسیه از رقم ۲۸۵ میلیون دلار طی پنج سال گذشته به ۵۷۰ میلیون دلار در سال گذشته و همچنین میزان واردات ایران از روسیه از ۶۸۰ میلیون دلار به ۱.۶ میلیارد دلار طی این مدت، افزایش داشته است.
کاوه زرگران، از فعالان اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه یکی از موانع جدی پیش روی توسعه روابط تجاری دو کشور، نبود زیرساخت‌های لازم در حمل‌و‌نقل میان دو طرف است، گفت: با این حال، محصولات غذایی تولید شده از ایران از کیفیت مطلوب و قابل رقابت برای جایگزینی محصولات اروپایی و دیگر کشور‌های خارج شده در بازار روسیه برخوردار است. در مقابل نیز، شرکت‌های ایرانی این آمادگی را دارند که مایحتاج کالا‌های اساسی ایران را از روسیه و جمهوری‌های خودمختار این فدراسیون، تامین کنند.
زرگران همچنین از آمادگی شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت کشاورزی برای در اختیارگیری ۱۰۰۰ هکتار زمین‌های قابل کشت و کشاورزی ایالت باشکرستان روسیه خبر داد و یادآور شد که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایران در توسعه کشت فراسرزمینی، از ظرفیت بالایی برخوردار هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار