کد خبر: 1090371
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: جامعه فرهنگی ما که از تاریخ دیرینه‌ای برخوردار است، نیازمند بازگشت به ارزش‌های خود است.

 سیدقاسم ناظمی،  در نشست هم‌اندیشی «زیست عفیفانه» در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز افزود: جامعه ما یک جامعه شرقی است که افراد در آن از نخست در بستر و چارچوبی فرهنگی رشد کرده‌اند و از شاخصه‌های آن پررنگ بودن اخلاق انسانی است.

وی با بیان اینکه مساله پوشش و عفاف و حجاب یکی از این ارزش هاست، اظهار داشت: جامعه ما یک جامعه دینی بوده و بدیهی است که باید بر اصول تاکید شده دینی نیز مقید باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، عدم توجه به ارزش‌های دینی، تاریخی و فرهنگی را از دلایل پیرو شدن برای فرهنگ های دیگر اعلام کرد و گفت: مقوله پوشش در عین اینکه یک رویکرد فرهنگی است، یک رویکرد اقتصادی نیز دارد.

ناظمی، ادامه داد: یکی از بازارهای عمده جهانی به لباس اختصاص دارد و فرهنگ های دیگر برای ارایه‌ طرح های مبتنی بر فرهنگ خود در حوزه پوشش در جهان اقدام جدی انجام داده اند اما سهم کشور و اقتصاد ما از این بازار بسیار کمرنگ است.

وی یادآوری کرد: اگر دست‌اندرکاران حوزه لباس تلاش نکنند، تولید بهینه اتفاق نیافتد و دولت حمایت روش‌مند از این حوزه نداشته باشد ما متضرر خواهیم شد بنابراین همگرایی و هم پوشانی بین نهادهای دولتی، بخش خصوصی و نهادهای ناظر بازار در این راستا ضروری است.

ناظمی، افزود: شورای فرهنگ عمومی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش است تا زیست بوم فرهنگی را به سمت جامعه‌ای مطابق با فرهنگ اسلامی و ایرانی سوق دهد.

دبیر کارگروه عفاف و حجاب شورای فرهنگ عمومی نیز در این نشست با اشاره به تصویب مصوبه‌ای با عنوان تشکیل کارگروه زیست عفیفانه در شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: امید است بتوان این مصوبه را در سال ۱۴۰۱ اجرایی کرد و وضعیت جمهوری اسلامی در مساله عفاف و حجاب را در قالب زیست عفیفانه تبیین کرد.

حجت‌الاسلام مهدی بیاتی، با اشاره به تنوع و تعدد موضوعات در بحث عفاف و حجاب و اینکه چه تعداد از قوانین این حوزه در نظام حکمرانی ما محقق می‌شود، افزود: مساله عفت عمومی، خویشتن‌داری جنسی، حیاء و  مقوله پوشش و حجاب جزو مسائل مهم این حوزه محسوب می‌شود و نباید از آن به سادگی گذشت.

دبیر کارگروه عفاف و حجاب شورای فرهنگ عمومی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان مردمی عفاف و حجاب در سال ۹۷ و آمار حجاب در سطح ملی، راهکارهای برون‌رفت از وضعیت فعلی و چالش‌های آن بیان کرد و گفت: در این زمینه سه راهبرد وجود دارد که راهبرد اول، بحث پایه چرخش گفتمانی از مساله حجاب است و چرخش گفتمانی یعنی به‌جای صحبت از حجاب، از امنیت و آرامش خانواده صحبت کرد و به نظر می‌رسد این مساله از نکات بسیار مهم است.

حجت الاسلام بیاتی، با تبیین دسترس‌پذیری به پوشاک عفیفانه در سطح اجتماع به عنوان راهبرد دوم، ادامه داد: معنی این راهبرد این است که  زنان و دختران ما برای به دست آوردن پوشاک عفیفانه به دردسر نیافتند.

وی یاداوری کرد: مساله‌ای که متاسفانه در جامعه رخ داده است و برای اینکه افراد بتوانند چادر، مانتو یا روسری مناسب پیدا کنند، به سختی می‌افتند و پوشاک مورد نظر خود را به سختی پیدا می کنند و در صورت پیدا کردن نیز ارزان و باکیفیت نیست که در اینجا نظام باید نسبت به دسترس‌پذیری مومنان به پوشاک عفیفانه  وارد عمل شود.

دبیر کارگروه عفاف و حجاب شورای فرهنگ عمومی، گفت: اثرپذیری تعزیر و درمان افراد فوق هنجارشکن (مانکن) راهبرد سوم بوده که این راهبرد ادامه راهبرد اول بوده و افراد فوق هنجارشکن تفهیم تخلف شده و به مراکز کلینیکی و اصلاحی ارجاع داده می‌شوند و در قالب مشاوره، مددکاری، کارگاه تبیینی به تقویت روحیه خودکنترلی و قانون پذیری آن‌ها پرداخته می‌شود.

حجت‌الاسلام بیاتی، افزود: در این کلینیک مشکلات و اختلالات شخصیتی، روانی، اقتصادی و خانوادگی بررسی و برای رفع آن اقدامات کارشناسی انجام می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر