کد خبر: 1001979
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از صدور دستور توقف عملیات عمرانی در محوطه خانه تاریخی «باباخان» تبریز خبر داد و گفت: شهرداری هیچگونه استعلامی برای انجام عملیات عمرانی در این محدوده نکرده است.

علیرضا قوچی به دنبال انجام عملیات عمرانی در محوطه خانه تاریخی باباخان تبریز از این محل بازدید و اعلام کرد: برای اجرای این عملیات عمرانی از میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، استعلام نشده است.

وی اظهار داشت: در قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی وظایف تمامی دستگاه‌ها در قبال اماکن و ابنیه تاریخی به صورت روشن، مشخص و در سال گذشته طی مکاتباتی به شهرداری تبریز ابلاغ شده است.

قوچی ادامه داد: خانه «باباخان» تبریز در منطقه جامیشاوان (جمشیدآباد)، از جمله خانه های تاریخی است که قسمت های مربوط به سردر آن به شماره ۲۲۸۵۰ در سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی رسیده است.

وی گفت: با توجه به ارزش تاریخی این بنا، بهمن ماه سال ۹۸ در خصوص لزوم استعلام از میراث فرهنگی در اجرای هر گونه طرح عمرانی در محدوده ها و حرائم تاریخی-ثبتی به شهرداری منطقه ۴ طی نامه ابلاغ شده که متاسفانه در این خصوص از سوی شهرداری منطقه ۴ اقدامی انجام نشده است.

وی گفت: در راستای عمل به وظیفه ذاتی خود، حفظ و صیانت از این اثر تاریخی و انجام بررسی های تکمیلی، عملیات مسیر گشایی تا اعلام نظر کارشناسی و تخصصی درباره نحوه تداوم پروژه در حریم این اثر ثبتی متوقف خواهد بود.

پیش از این اکبر امجدی، شهردار منطقه چهار تبریز، اعلام کرده بود که خانه تاریخی «باباخان» در محدوده طرح مسیرگشایی شهید خلیلی نیست و هر پروژه عمرانی در شهرداری، به ویژه در بحث مسیر گشایی‌ها، پیش از آغاز از اداره ‌کل میراث فرهنگی، استعلام می‌شود.

محله «جامیشاوان» که در دوره پهلوی نام آن به محله جمشیدآباد تغییر یافته، از محلات شمال غربی تبریز بشمار می‌رود که خانه «باباخان» یکی از بناهای تاریخی آن است.

از افتخارات محله جمشیدآباد همین بس که علامه محمد تقی جعفری دراین محله رشد و نمو یافته است.

این محله قدیمی‌امروزه با ساخت و سازهای جدید، بافت قدیمی ‌خود را از دست داده، اما خانه قدیمی” بابا خان ” از جمله مکان‌هایی است که یادآور گذشته‌های تاریخی ‌این محله است.

پژوهشگر  تاریخ تبریز و مولف کتاب «تاریخچه محله جمشیدآباد - جامیشاوان» درباره قدمت خانه تاریخی «باباخان» به ایرنا گفت: این خانه در کویی به نام”باباخان دؤنگه‌سی” توسط باباخان ساخته شده است که نوادگان و بازماندگان طایفه باباخان قدمت آن را حداقل ۱۶۰ سال تخمین زده‌اند.

علی پورعلی دانشور افزود: نکته جالب توجهی که در مورد خانه باباخان است، ‌اینکه نخست باباخان خانه‌ای برای خود در منطقه مذکور درست می‌کند و بتدریج که فرزندان وی بزرگ می‌شوند، در کنار همان خانه، خانه‌ای برای گذران زندگی خود ساخته‌اند… بطوریکه خانه‌ها شکل قطاری به خود گرفته و جالبتر ‌اینکه از خانه‌ها به یکدیگر یک راه مخفی وجود داشته و خانه باباخان راه پله‌های مارپیچی شکل داشته و قلعه مانند می‌باشد.

وی اضافه کرد: در مورد باباخان، معمرین محله جامیشاوان معتقدند که نامبرده از افراد قدرتمند و بانفوذ و از جوانمردان محله جامیشاوان(گامیشاوان) بوده است؛ وی اصلیت قره‌باغی داشته و بعدها به تبریز و به ‌این محله مهاجرت کرده و صاحب اراضی وسیع کشاورزی در محله جامیشاوان شده است.

وی ادامه داد: باباخان از یاران نزدیک «حاج الهیارخان»، دلاور معروف تبریز در دوره ناصرالدین شاه قاجار بوده است. می گویند وقتی الهیارخان جهت انتقام گرفتن از رجبعلی داروغه، به محل درگیری یعنی «قانلی دالان» فعلی رفته بود - این نام بعد از کشته شدن رجبعلی داروغه در یکی از سراهای بازار قدیمی ‌تبریز به‌این محل داده شده است - باباخان نیز همراه الهیارخان بوده است و چون بعد از واقعه مذکور مورد تعقیب نیروهای دولتی قرار می‌گیرند، باباخان نیز به همراه الهیارخان مدتی به مکه رفته و بعد از آرام شدن اوضاع مجددا به تبریز باز می‌گردند.

پورعلی دانشور گفت: خانه تاریخی «باباخان» به عنوان هویت محله جامیشاوان (جمشیدآباد)، امروزه روزگار نامساعدی داشته و رو به تخریب و ویرانی نهاده و قسمت هایی از دیوار جلویی آن نیز فرو ریخته است؛ امید است که مسئولین امر در جهت حفظ ‌این خانه قدیمی ‌اقدامات جدی بعمل آورده و با هماهنگی با وراث باباخان، زمینه ثبت آن را بعنوان آثار ملی و همچنین مرمت و حفظ ‌این تنها خانه به یادگارمانده و تاریخی محله جامیشاوان(جمشیدآباد) را فراهم کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر