سرويس ايران جوان آنلاين: سد امیرکبیر که در سال ۱۳۴۲ بر روی رودخانه کرج احداث شد اولین سد چندمنظوره ایران به شمار میآید که در گذر زمان به نام همین رودخانه معروف و حالا بیشتر مردم آن را با نام سد کرج میشناسند. این سد علاوه بر تأمین بخشی از آب مورد نیاز پایتخت و تولید انرژی، به خاطر قرار گرفتن در جاده چالوس امروز به یکی از مناطق گردشگرپذیر تبدیل شده است و به همین خاطر چند روز پیش مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از تلاش برای ثبت ملی این سد و شهر صنعتی- تاریخی البرز خبر داد.
کسانی که حداقل یکبار از جاده چالوس، زیباترین جاده کوهستانی ایران عبور کرده باشند، قبل از رسیدن به تونل کندوان دریاچهای را دیدهاند که محصول جمع شدن آب در پشت سد کرج است. جایی که در تابستان به خاطر دارا بودن امکانات ورزشهای آبی از جمله قایقسواری، اسکی روی آب و ماهیگیری، هر روز تعداد زیادی از هموطنان را به سمت خود جذب میکند و در زمستان هم با در کنار هم قرار دادن آب و برف و کوه، نقاشی زیبایی از آفرینش را به تصویر میکشد. بعد از گذشت نیم قرن از خدمات دهی سد کرج در زمینه تأمین آب شرب پایتخت نشینان و تولید انرژی برقابی حالا مسئولان به فکر ثبت ملی این اثر صنعتی افتادهاند و بر همین اساس چند روز پیش خبر آمد که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز از پیگیریهای مورد نیاز برای انجام این کار خبر داده بود. حجتالاسلام فخرالدین صابری با اشاره به اینکه نمیتوانیم از کنار سد امیرکبیر به عنوان یک میراث ارزشمند صنعتی به راحتی بگذریم، گفته بود: «سد امیرکبیر کرج به عنوان یک سد بتنی و قدیمی کشور به شمار میآید، اما نباید فراموش کنیم که حتماً جزو میراثهای صنعتی البرز است. بنابر این پرونده آن در حال آمادهسازی برای همایش میراث صنعتی کشور است تا به عنوان میراث صنعتی ثبت ملی شود.» ناگفته نماند تاکنون چند میراث صنعتی در استان البرز به ثبت رسیده است که در همین رابطه میتوان به کارخانههای قند و ذوب آهن کرج اشاره کرد.
اولین سد ایران در زیباترین جاده دنیا
یکی از ویژگیهای بارز سد کرج این است که در جاده چالوس قرار دارد. جاده چالوس یکی از مهمترین جادههای دسترسی به شمال ایران به شمار میآید که زیباترین جاده کوهستانی کشور و جزو پنج جاده زیبای جهان است. محور چالوس - کرج از بینظیرترین مناظر و چشماندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور است که در میانه آن، دریاچهای مملو از ماهیان مختلف تمام سکوت کوه را شکسته و دنیایی دیگر میسازد. بنابراین ساده از کنار سد کرج گذشتن جفا به این اثر ملی و ماندگار است. حال با توجه به صحبتهای مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز در رابطه با پیگیریهای لازم برای ثبت ملی این اثر میتوان به بسیاری از شایعات در مورد مشکلدار بودن این سد و برنامههای دولت برای از رده خارج کردن آن خط بطلان کشید. همچنین تونلی که قرار است آب رودخانه را به تهران منتقل کند هم در شرایطی میتوان اجرایی شود که آسیبی به این سد و دریاچه زیبای پشت آن وارد نکند.