سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: حوادث چند روز اخیر ناشی از بالا رفتن قیمت بنزین به طور کلی روی فروش فیلمهای سینمایی در سراسر کشور تاثیر منفی گذاشت و منجر به افت فروش آثار شد.
سینمای ایران به طور کلی از ناحیه افت محتوای آثار در وضعیت مطلوبی به سر نمیبرد و کافی بود تا برخی ناآرامیها سبب شود مردم به طور کلی انگیزه و رغبت خود را برای رفتن به سینما از دست بدهند. در سالهای اخیر اغلب مردم از طریق شبکه اینترنت دست به خرید بلیت سینما میزنند و دسترسی نداشتن به اینترنت از دلایل اصلی این افت فروش بوده است.
بنابر اطلاعات سامانه رسمی فروش سینماها، مجموع فروش فیلمهای روی پرده در روز گذشته تنها ۱۳۵میلیون تومان و مجموع مخاطبان سینماها در سراسر کشور کمتر از ۱۲هزار نفر ثبت شده است. در این میان فیلم سینمایی «مطرب» بهعنوان پرفروشترین فیلم در حال اکران که طی هفته گذشته حداقل مخاطب روزانهاش ۲۶هزار نفر بوده و این آمار در پایان هفته به مرز ۷۸هزار مخاطب فقط در روز جمعه رسیده بود، در روز شنبه ۱۰هزار نفر و در روز یکشنبه تنها ۶هزار نفر مخاطب داشته است.
مهر طی گزارشی در این باره مینویسد: فیلم سینمایی «چشم و گوش بسته» دیگر فیلم کمدی روی پرده هم طی هفته گذشته حداقل ۶هزار نفر را در یک روز به سینماها کشانده و آمار مخاطبانش در روز پایانی هفته قبل به مرز ۱۸هزار نفر رسیده بود، روز گذشته تنها ۳۶۰نفر مخاطب داشته است!
اشاره به آمار فروش دو فیلم کمدی در حال اکران، نشاندهنده وضعیتی است که دیگر فیلمهای روی پرده هم طبیعتاً از آن بینصیب نماندهاند و میتوان آن را شاهد مثالی از وضعیت حاکم بر سینماهای کشور قلمداد کرد.
سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی «آزادی» در گفتگو با مهر درباره وضعیت فروش سینمای ایران در روزهای گذشته گفت: برخی از سینماها مجبور شدند تعطیل کنند، برای مثال پردیس کوروش و سینما پیروزی ناگزیر از تعطیلی شدند. در مراکز شهر این نگرانی کمتر وجود دارد، ولی در سینماهایی که در غرب و شرق تهران واقع شدهاند این نگرانی محسوس است و فروشها به شدت کاهش یافته است، مضاف بر اینکه در سالهای اخیر بیشتر فروش سینماها مربوط به فروش مکانیزه و آنلاین بوده که با اختلال در اینترنت، در این چند روز این نوع فروش هم به شدت کاهش داشته است.
مدیر پردیس «آزادی» در ادامه با انتقاد از ترکیب فیلمهای تازه اکران افزود: با نظامنامه و شیوه اکران فعلی، هم سینمادار و هم تهیهکننده متضرر میشوند، برای مثال در این دوره جدید سه فیلم کودک و نوجوان به نام «بنیامین»، «تورنادو» و «منطقه پرواز ممنوع» به نمایش گذاشته شدهاند که هر سه در گیشه شکست خواهند خورد، چون سینمای ما کشش این را ندارد که سه فیلم کودک به صورت همزمان به نمایش دربیاید، البته بستری هم برای این امر وجود ندارد. گویا شرایط به گونهای شده است که برای رفع تکلیف یکسری از فیلمها روانه اکران میشوند، دو هفته روی پرده میمانند و با فروش حداقلی کنار میروند.
نوروزی بیان کرد: هر چند در چنین شرایطی ممکن است این فیلمها تهیهکنندههای ارگانی داشته باشند و پولشان را یک سرمایهگذار داده باشد تا تهیهکننده متضرر نشود ولی در این میان سینمادار نابود میشود، بنابراین در حال حاضر ترکشهای این شیوه اکران فقط بر پیکره سینماداران وارد میشود و سینمادارها بازندهها و متضرران اصلی این شیوه اکران هستند. بعضی از آقایان تهیهکننده یا پول از یک ارگان یا از یک سرمایهدار گرفتهاند و بعضاً دغدغه فروش هم ندارند، اما دفاتر پخش و سینماداران در این بین نقشهای اصلی را دارند چراکه دفاتر پخش باید هزینه کنند تا بیلبورد بگیرند و تبلیغات کنند، اما همان فیلم فروش نمیکند.
وی در پایان گفت: این شرایط حاصل این موضوع است که به یکباره شش، هفت فیلم با هم اکران میشوند در حالی که فیلمی مانند «هزارتو» هنوز میفروشد و مسیر رشد خود را طی میکند، اما به یکباره فیلمهای جدید میآیند و این قاعده را به هم میزنند در حالی که فیلمهای جدید هم متضرر میشوند.