سرويس سياسی جوان آنلاين: فکر و ذهن برخی از مسئولان کشور در دامی به نام برجام افتاده است و برای توجیه برجام تاریخ اسلام را زیر سؤال میبرند.
روحانی در صحبتهای اخیر خود مدعی شده پیامبر (ص) با کفار پیمان میبست و وقتی کفار پیمان را میشکستند دوباره با آنها پیمان میبست، این اظهارات وی از آن جهت که سابقه تاریخی ندارد مورد اعتراض قرار گرفت. در همین راستا دکتر یعقوب توکلی پژوهشگر تاریخ کشور در گفتگو با راه دانا در این خصوص گفت: یکی از آیات قرآن درباره پیامبر (ص) این است که ایشان از روی هوا سخنی نمیگوید و از لغو اعراض دارد و رفتار او مبتنی بر منطق صحیح و صواب است. اینکه نسبتی را به رسول گرامی اسلام (ص) میدهند که با مشرکان قرارداد امضا میکرد و آنها قرارداد را لغو میکردند و باز دوباره ایشان قرارداد جدیدی امضا میکرده است در طول تاریخ حیات پیامبر (ص) سابقهای نداشته است.
این پژوهشگر تاریخ کشور با ذکر یک مثال بیان کرد: مشهورترین قراردادی که بین مشرکان و پیامبر (ص) منعقد شد قرارداد صلح حدیبیه است که طی این قرارداد ابتدا ایشان شرطی را میپذیرد که حتی برخی از مسلمانان مضطرب و ناراحت شدند و ادعا کردند که در نبوت پیامبر (ص) شک کردند و شرط این بود که پیامبر (ص) پذیرفت هر مسلمانی که از مدینه به مکه پناهنده شود، نیازی به بازگرداندن او نیست، اما هر مسلمانی که از مکه به مدینه پناهنده شود ایشان تعهد میکند که آن مسلمان را برگرداند.
توکلی در ادامه افزود: این مسئله در ابتدا برای مسلمانان بسیار آزاردهنده بود و ناراحت شدند. نکته جالب این است که سهیل بن عمرو طرف مشرکان برای عقد این قرارداد بود که پسرش به تازگی مسلمان شده و به پیامبر (ص) پناهنده شده بود و ایشان پسر او را تحویل داد. برخی از مسلمانان ناراحت شدند و پیامبر (ص) اعلام کرد که خداوند گشایش را در این امر قرار داده است تا اینکه در جریان یکی از این نقل و انتقالها مسلمانی که او را تحویل داده بودند موفق به فرار از دست نگهبانان شده و در مسیر کاروانهایی که به مکه میرفتند قرار گرفت. این پژوهشگر تاریخ کشور در ادامه این داستان تاریخی گفت: این فرد در مسیر مکه به مدینه با چند نفر از مسلمانانی که از مکه فرار کرده بودند و در مسیر مدینه قرار داشتند آشنا شده و در آنجا فضا و جبهه جدیدی برای این دسته از مسلمانان که خارج از حوزه حاکمیت پیامبر بودند فراهم شد و در ادامه آنها تبدیل به یک عامل فشار به مردم مکه شدند. فشار این گروه به مکه آنقدر زیاد شد که مشرکان مکه بارها و بارها خدمت پیامبر (ص) آمدند و از ایشان خواستند این ماده را بردارد و مسلمانانی را که در مسیر بین مکه و مدینه مستقر شدهاند به مدینه انتقال بدهند که پیامبر (ص) این مورد را نپذیرفتند.
وی با اشاره به یک نمونه تاریخی دیگر گفت: مورد دیگر هنگامی بود که قبایل تحت حمایت مشرکان به قبایل تحت حمایت مسلمانان برخلاف قرارداد حمله کردند، حتی ابوسفیان هم برای عذرخواهی خدمت پیامبر (ص) رسیدند که کفار در جریان نبوده و این قبایل بدون اطلاع به قبایل مسلمان حمله کردهاند که این عذرخواهیها از سوی پیامبر (ص) پذیرفته نشد.
این پژوهشگر تاریخ کشور در ادامه افزود: حتی ام حبیبه که همسر رسول خداوند (ص) و دختر ابوسفیان بود حاضر نشد برای پدرش ابوسفیان وساطت کند و در مسجد هم هیچ یک از مسلمانان حاضر به وساطت برای ابوسفیان نشد. نظیر این برخورد پیامبر (ص) را در مورد یهودیان و توافق آنها با مسلمانان شاهد هستیم که بعد از عهدشکنی توسط لشکر مسلمانان محاصره میشوند.
توکلی ادامه داد: در بخشی از آیات قرآن هم خداوند به پیامبر (ص) میفرماید که در مقابل مشرکانی که پایبند به قرارداد نیستند حق قتال دارید و با این عنوان که آنها اهل نگه داشتن قرارداد خود نیستند پیامبر (ص) میتواند با آنها به جنگ بپردازد.
وی تصریح کرد: فکر و ذهن برخی از مسئولان کشور در دامی به نام برجام افتاده و اکنون که درخت برجام میوه نداده است چه ضرورتی دارد برای توجیه این اتفاقات تاریخ اسلام را زیر سؤال میبرند و از شواهدی استفاده میکنند که این شواهد درست نیست.
این پژوهشگر تاریخ کشور با تأکید بر لزوم توجه بیشتر این مسئولان به شیخوخیت و جایگاه خود عنوان کرد: جای نگرانی دارد چراکه برخی برای حمایت از این سخنان رئیسجمهور میگردند تا نکتهای را در تأیید سخنان او پیدا کنند و ممکن است برای جا انداختن این مسئله موضوعاتی مانند اسلام رحمانی و اسلام ایرانی مطرح شود. توکلی با انتقاد از اسلامسازیهای سیاسی تصریح کرد: بیدقتی در اظهارات برخی از دولتیها ممکن است منتهی به وضع پایههای بیمنطق و بیاساس دیگری بشود که در این ایام میلاد پیامبر (ص) باید دقت نظر بیشتری روی سخنان شود و به آسانی از هر چیزی برای توجیه بدعهدی دشمنان و خلف وعده کسانی که در طول تاریخ و در تمام جهان در حق ملتهای جهان ظلم کردهاند، استفاده نکنند.
برای توجیه سیاستهای غلط از پیامبرمایه میگذارند
محمدحسین رجبیدوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام هم در گفتگو با تسنیم، درباره اظهارات روحانی درباره سیره پیامبر (ص) در مواجهه با پیمانشکنی کفار گفت: این اولینبار نیست که رئیسجمهور برای توجیه سیاستهای خود و نیات و مقاصد خودش از سیره معصومین (ع) آن هم با تحریف مسلمات تاریخ اسلام مایه میگذارد، ظاهراً منظور ایشان از اینکه «پیامبر بزرگوار اسلام (ص) با کفار پیمان میبست و آنها پیمان را میشکستند، پیمان دوم را میبست» اشاره به آیه ۵۶ سوره انفال دارد که در این سوره خداوند میفرماید: «الَّذِینَ عَاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ ینْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لَایتَّقُونَ» یعنی کسانی از آنان که با آنان عهد بستی، عهد خود را در هر مرتبه میشکنند و راه تقوا نپیمایند، این آیه شریفه به گفته همه مفسران درباره یهود مدینه است.
وی افزود: مدینه پیش از هجرت پیامبر (ص) - کنار اکثریت جمعیت عربی که داشت- سه گروه مجزا از همِ یهودی را در خود جای داده بود که اینها عبارت بودند از: بنیقینقاع، بنینضیر و بنیقریظه که مستقل بودند و گاهی با هم رقابت داشتند. گاهی پیش از اسلام بین دو طایفه «اوس» و «خزرج» در مدینه درگیری پدید میآمد، این یهودیها که با هم رقابت داشتند برخیشان به یکی از این دو گروه عرب میپیوستند و در این درگیریها شرکت میکردند، بنابراین قرآن که میفرماید «کسانی که با آنها عهد و پیمان بستی» منظور کل یهود مستقر در مدینه است.
رجبیدوانی با بیان اینکه پیامبر بزرگوار اسلام (ص) هنگام ورود به مدینه با این سه طایفه پیمان همزیستی امضا فرمودند و روابط اسلام با یهود را مشخص کردند و از اینها امضا گرفتند ولی هر کدام از اینها یک نوبت پیمان خود را با پیامبر (ص) نقض کردند و با همان یک مورد، پیامبر (ص) پیمان را کانلمیکن اعلام و با آنها مقابله کرد، خاطرنشان کرد: در مجموع این یهودیان سه بار عهد خود را شکستند نه اینکه یک طایفه با پیامبر (ص) عهد بسته باشد و اینها هر دفعه پیمان خود را بشکنند. در این آیه هیچ اشارهای به این نیست که پیامبر (ص) مجدداً با آنها پیمان بسته باشد. اینجا اشاره میکنند که دشمنان هربار عهد خود را شکستند و از خیانت و پیمانشکنی ابا ندارند. مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: در دو آیه دیگر خدا تکلیف پیامبر (ص) و مسلمانان را در برابر این دشمنان پیمانشکن مشخص میکند، آنجا که میفرماید: «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَةً فَانْبِذْ إِلَیهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَایحِبُّ الْخَائِنِینَ» یعنی چنانچه از خیانتکاری گروهی از معاهدین خود سخت میترسی، در این صورت تو نیز با حفظ عدل و درستی، عهد آنها را نقض کن و پیمان را بهسوی آنها پرتاب کن. آقای روحانی یا آیات بعدی را نخواندهاند یا عامدانه و عالمانه بدون اینکه به این آیات مراجعه کنند، «یؤمنون ببعض و یکفرون ببعض» برخورد کردهاند یعنی به آیاتی استناد میکند و برخی را نادیده میگیرد.
وی افزود: این آیه نشان میدهد حتی اگر دشمن رسمی و علنی عهد خود را نشکست و شواهد و دلایل دلالت میکرد که پیمانشکنی کرده، پیمان را به سوی آنها بیفکن. همان طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اگر امریکا بخواهد برجام را پاره کند، ما آن را آتش میزنیم. رجبیدوانی با ابراز اینکه متأسفانه علمای ما و آنهایی که باید متولی دین باشند در برابر آقای روحانی کوتاهی میکنند و در این تحریفات و تفسیر به رأیهایی که میکند موضع نمیگیرند، گفت: با این کوتاهیهای صورتگرفته، ایشان مجدداً دست به چنین اقداماتی میزند و از قرآن و سیره معصومین (ع) برای توجیه کارهای خود تفسیر و تأویل میتراشد.
این استاد دانشگاه با تصریح براینکه «اگر به این صحبتهای رئیسجمهور خوشبینانه نگاه کنیم در حقیقت باید گفت ایشان مطالعه و اطلاع دقیقی از مسائل دینی و سیره پیامبر (ص) ندارد»، خاطرنشان کرد: کاش آنقدر که رئیسجمهور در عملیات روانی برای مقابله با منتقدان خود و سیاستهای غلطی که کشور را به این روز انداخته وقت میگذارد و از همفکرانی که دارد مشاوره میگیرد و مرزهای اخلاق و ابتداییترین اصول اخلاقی اسلام برای از صحنه خارج کردن منتقدان خود را زیر پا میگذارد، به مطالعه سیره معصومین (ص) میپرداخت و به تفسیر قرآن مراجعه میکرد چراکه اگر ما به خلاف مسلمات قرآن و سیره ذوات مقدسه چیزی را اضافه کنیم، گناهی نابخشودنی مرتکب شدهایم.
هیچ عقل سلیمی کشور را به سمت دوقطبی سوق نمیدهد
امیر خجسته نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با فارس، در واکنش به سخنان رئیسجمهور در جمع مردم یزد، این نوع از سخنرانی را در تضاد با شرایط ویژه امروز کشور توصیف کرد و اظهار داشت: متأسفانه به نظر میرسد سخنرانی رئیسجمهور صرفاً با هدف تاثیرگذاری بر روند انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی است زیرا هیچ عقل سلیمی در شرایط امروز کشور فضا را به سمت دوقطبیسازی سوق نمیدهد گرچه در این صورت نیز بیشترین ضرر نصیب آقای روحانی و دولت محترم میشود.
خجسته همچنین یادآور شد: دولت تدبیر و امید شش سال در رأس کارها قرار گرفته و اتفاقا بیشترین اختیارات یک دولت در طول ۴۰ سال اخیر را نیز داشته است، اما همچنان انتظارات برای دریافت اختیارات فراقانونی از طرف دولت ادامه دارد.
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اقدامات رئیس دستگاه قضا در مبارزه با فساد را نقطه عطف آغازین گام دوم انقلاب اسلامی ملت ایران دانست و در ادامه گفت: همزمان با ورود آیت الله رئیسی به رأس دستگاه قضایی کشور، عزم جدی فراگیری نهضت ملی ضد فساد در کشور نهادینه شد و در این مدت از ریاست ایشان بر دستگاه قضا شمار زیادی از پروندههای روی زمین مانده به فرجام رسید. آیت الله رئیسی برخلاف برخی از صحبتها علیه وی که در زمان انتخابات مطرح شد، در عمل ثابت کرد به دور از پروپاگاندای رسانهای و غوغاسالاریهای جناحی به دنبال حاشیه نیست.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ضمن دعوت از رئیسجمهور برای رعایت اصل تفکیک قوا، اشتغال و معیشت را دو مطالبه اصلی مردم از رئیسجمهور برشمرد و در این خصوص گفت: خوشبختانه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به خوبی بر لزوم اصل تفکیک قوا تأکید و وظایف هر یک از بخشهای حاکمیت به درستی تبیین شده است لذا شایسته نیست رئیس یکی از قوا برای فرار از پاسخگویی در خصوص عملکرد قوه تحت امر خود بیمورد سایر دستگاههای حاکمیتی کشور را مورد نقد و هجمه قرار دهد.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آقای روحانی باید ابتدا با انجام وظایف خود و ارائه گزارش کار به مردم، بخش عمدهای از مطالبات مردمی از حاکمیت را رسیدگی کند، گفت: مطالبه اصلی امروز مردم بهبود وضعیت معیشت و سامان بخشیدن به وضعیت اشتغال است.