مهمترین فاکتورها برای این مهم و مشارکت دانشآموزان در فعالیت بسیج و به تبع آن ترغیب آنها به سمت و سوی فرهنگ غنی دفاع مقدس، الگوی خانوادگی، کار عملی و مهارتآموزی به دانشآموزان، تجربه موفق و ملموسشان در برنامههای بسیج است جوان آنلاین: بسیج دانشآموزی از جمله بسترهایی برای رشد و خودسازی نوجوانان است. آن هم در روزگاری که دغدغه نسل مسئولیتپذیر و با انگیزه مطرح است. به گفته حسن ترشیزی، جانشین سازمان بسیج دانشآموزی استان گیلان و مسلم حزباوی، مسئول بسیج دانشآموزی استان فارس، دانشآموزی که وارد مسیر ارزشهای انقلاب و فرهنگ بسیج میشود، در حقیقت راه رشد، خودشناسی و خدمت را در پیش گرفته است. آنان معتقدند؛ نقش خانوادهها در این مسیر تعیین کننده است، چراکه بدون حمایت والدین، تربیت انقلابی و تداوم فرهنگ ایثار ممکن نخواهد بود. این دو مسئول تأکید دارند، فعالیتهای جهادی نه تنها لطمهای به تحصیل وارد نمیکند، بلکه روحیه مسئولیت پذیری، نظم و انگیزه خدمت را در نوجوانان تقویت میکند. به باور آنان، وقتی نوجوان در کنار خانواده و در فضای بسیج طعم خدمت، همدلی و معنویت را تجربه میکند، تفاوت او با دیگر همسالانش در اعتماد به نفس، خودباوری و نشاط معنوی کاملاً محسوس است.
خانواده پشتیبان اصلی در مسیر رشد و خودسازی نوجوانان انقلابی
جانشین سازمان بسیج دانشآموزی استان گیلان معتقد است، وقتی دانشآموزی وارد مسیر ارزشهای انقلاب و فرهنگ بسیج میشود، در واقع در مسیر رشد و پرواز قرار گرفته است. چراکه نگاه انسان وقتی تغییر میکند که مسیر او هم تغییر کند از این رو در معرفی مسیر به نسل امروز باید همراه و دقیق بود. ترشیزی میگوید: «در این مسیر، نقش خانواده بسیار مهم و تعیین کننده است. دانشآموز بدون همراهی و حمایت خانواده نمیتواند تأثیرگذار باشد و ارزشهای فرهنگی انقلاب و دفاعمقدس هم بدون پشتوانه خانواده، ابتر و ناقص خواهد ماند. وقتی نوجوانی تابستان خود را صرف کمک به دیگران و خدمت به جامعه میکند، نشان از فرهنگ ایثار است و معلوم است خانواده با او همراه و او را در مسیر رشد شخصی و اجتماعی حمایت میکند. این یعنی خانوادهها میخواهند فرزندشان ابتدا خودش را بسازد و بعد جامعه را. وقتی دانشآموز فرصتی برای خدمت پیدا میکند، خودش هم تجربه و رشد میکند. او یاد میگیرد زندگی فقط به فکر خود نبودن است و میتواند با کمک به دیگران، مهارتها و ارزشهای انسانی را در خود تقویت کند. همانطور که در مسیر تربیت، ابتدا خودسازی شکل میگیرد، بعد خودشناسی و در نهایت خداشناسی، دانشآموزان هم با حضور در بسیج و یادگیری فرهنگ ایثار و شهادت، این مسیر را تجربه میکنند. در واقع، خدمت به دیگران فرصتی برای شناخت بهتر خود و فهم مسئولیتهای اجتماعی است. نوجوانی که با انگیزه و همدلی خانواده وارد این مسیر میشود، یاد میگیرد ارزشها و اخلاقیات نه فقط در حرف، بلکه در عمل شکل میگیرند. این تجربهها پایهای برای آینده او میسازند و باعث میشوند؛ نوجوان با نگاه بازتر، قلبی مهربانتر و روحیهای مقاومتر به جامعه بازگردد.» این مقام مسئول دربیان تفاوت دانشآموزان بسیجی با دیگر دانشآموزان اظهار داشت: «این دسته از دانشآموزان خسته نمیشوند، چون انگیزه درونی دارند. وقتی میگوییم «خدا قوت»، لبخند میزنند. این حس نشاط از درک ارزش کار برای خداست. او میداند کاری که انجام میدهد، برای دیگران و برای خداست به همین خاطر احساس مفید بودن و افتخار میکند. احساس خستگی نمیکنند و میگویند کار و ایثاری که انجام میدهیم معامله با خداست، همان کاری که شهدا انجام میدادند! این یعنی در انتقال ارزشها موفق بودهایم و مسیر درست است.» او در ادامه تأکید میکند: «فعالیتهای حضور دانشآموزان در بسیج، هیچ لطمهای به درس یا زندگی آنها نمیزند بلکه روحیه مسئولیتپذیری، نظم و تلاش را نیز در آنها تقویت میکند.»
حمایت از بسیج دانشآموزی هزینه ندارد و در حقیقت سرمایهگذاری است
ترشیزی میگوید: «اگر مدیران بدانند فعالیتهای بسیج چقدر در رشد شخصیتی و معنوی نوجوانان مؤثر است، قطعاً از حمایت کوتاهی نخواهند کرد. تنها با تشویق، حمایت و توجه واقعی میتوان همان فرهنگ دیرینه ایثارگری که نوجوانان دهه ۵۰ و ۶۰ در جبههها تجربه کردند را امروز در مدارس زنده کرد و نسلی ساخت که خودساخته، مسئولیتپذیر و خدمتگزار جامعه باشد.»
وی در پایان به ۹۳گروه حاضر در طرح شهید عجمیان و از بین آنها به «گروه شهید چمران» به عنوان گروه برتر اشاره کرد و گفت: «۱۰ نفر از اعضای این گروه با انگیزه تابستان خود را صرف فعالیتهای مفید مانند بهسازی و زیباسازی مدارس کردند. کارهایی مثل رنگ آمیزی کلاسها و دیوارها، تعمیر وسایل و تجهیزات و بازسازی سرویسهای بهداشتی. این نشان دهنده روحیه ایثارگری آنهاست زیرا میتوانستند تابستان خود را صرف کلاسهای تقویتی، سفر، سینما و تفریح کنند. در این گروه شاخصههایی مانند نظم و انضباط کاری، حضور مستمر، وفاق و همدلی، روحیه همکاری و همراهی قوی، توجه به کارهای معرفتی مثل اقامه نماز جماعت و رعایت بیتالمال و پرهیز از اسراف به وضوح دیده میشود که همه از فرهنگ بسیج، ایثار و شهادت نشئت میگیرد.»
الگوی خانوادگی، عامل اصلی جذب دانشآموزان به فرهنگ ایثار و دفاعمقدس
مسلم حزباوی، مسئول بسیج دانشآموزی استان فارس نیز با اشاره به ۲۰۴ گروه جهادی فعال در این استان و گروه برتر آنها به نام «حضرت علیاکبر شیراز» میگوید: «فعالیت مستمر و پیوسته، خودجوش بودن دانشآموزان بسیجی و تنوع فعالیتها جمله شاخصهای اخلاقی آنهاست.» وی نیز از نقش مؤثر خانوادهها در ایجاد انگیزه برای انتخاب این مسیر گفت: «الگوی خانوادگی اهمیت زیادی دارد. وقتی والدین خودشان در بیان ارزشهای دفاعمقدس و فرهنگ شهید و شهادت فعال هستند چه با حضور در مراسمات خاص و چه با خواندن و تهیه کتب مربوطه، فرزندان هم به صورت طبیعی ترغیب میشوند. این همراهی و انگیزه دهی والدین، یکی از کلیدهای اصلی جذب دانشآموزان به این فرهنگها و باورهای ارزشی انقلاب است.»
حزباوی در ادامه گفت: «مهمترین فاکتورها برای این مهم و مشارکت دانشآموزان در فعالیت بسیج و به تبع آن ترغیب آنها به سمت و سوی فرهنگ غنی دفاع مقدس، الگوی خانوادگی، کار عملی و مهارتآموزی به دانشآموزان، تجربه موفق و ملموسشان در برنامههای بسیج است. حضور فعال والدین در این عرصه، مشارکت دانشآموزانشان را به شکل چشمگیری افزایش میدهد؛ لذا انگیزه دانشآموزان، وابسته به نگاه و همراهی خانوادههاست.»
تفاوت دانشآموزان بسیجی با دیگر هم سالان
وی در بیان تفاوت نگاه و شخصیت دانشآموزان بسیجی با دیگر هم سن و سالان خود گفت: «دانشآموزانی که در کارهای جمعی و بسیجی شرکت میکنند، اعتماد به نفس و خودباوری بالاتری دارند، مهارتهای عملی و مشارکت جمعی کسب میکنند. حتی دانشآموزان درونگرا و منزوی هم با ورود به فعالیتهای بسیج، ترس و انزوا را کنار گذاشته و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار میکنند. تجربه نشان داده، فعالیت جمعی و تشکیلاتی در قالب کار جهادی و فرهنگی با رویکرد ایثار و شهادت بسیار مؤثر است.»