جوان آنلاین: علیرضا زاکانی روز دوشنبه در گفت وگویی تلویزیونی همچنین از رایزنی با وزیر کشور برای حل مشکل خسارت خودروهای آسیبدیده خبر داد.
وی ادامه داد: دیروز با وزیر کشور صحبت کردم؛ بیمه موظف به جبران خسارت خودروها شده است.
مشکلات امروز تهران ناشی از رشد بی قاعده شهر است
شهردار تهران با اشاره به سابقه ۲۴۰ ساله پایتختبودن تهران از دوران قاجار تاکنون، علت اصلی بسیاری از مشکلات امروزی را «رشد بیقاعده» شهر دانست و توضیح داد: تا سال ۱۳۴۸ شهر رشد شمالی-جنوبی داشت و پس از آن، رشد به سمت شرق و غرب آغاز شد. به عنوان مثال منطقه ۲۲ به عنوان آخرین منطقه ایجاد شده، از سرانه شهری لازم برخوردار نیست.
وی بابیان اینکه مهمترین دغدغه شهروندان تهرانی آلودگی هواست، گفت: این دو موضوع به هم پیوسته، بزرگترین مشکل مردم است. اگرچه ۲۳ دستگاه مختلف در موضوع آلودگی هوا مسئولیت دارند، اما شهرداری تمرکز خود را بر انجام وظایف ذاتی خود و پاسخگویی در آن حوزه گذاشته و در حد توان برای حل بخشهای دیگر نیز کمک میکند. آنچه مهم است، نتیجه نهایی برای مردم است.
شهردار تهران از تدوین و پیگیری چندین راهبرد برای حل این دو معضل خبر داد و اظهار کرد: هدفگذاری ما استفاده از امکاناتی است که آلایندگی کمتری ایجاد میکنند. این امر هم در حوزه سوخت و حرکت به سمت برقیسازی و هم در تجهیزات است. به عنوان نمونه، دو کارخانه بزرگ آسفالت با ۹۲۰ بک فیلتر ایجاد کردهایم که آلایندگی هر یک تنها معادل یک دستگاه اتوبوس است.
وی افزود: با مناسبسازی و توزیع خدمات در سطح محلات، به دنبال کاهش سفرها هستیم. به طوری که سامانه «شهرزاد» برای ارائه خدمت در منزل، توسعه میادین ترهبار از ۲۶۸ به ۳۱۵ مورد و گسترش خدمات دهی در سراهای محلات از جمله این اقدامات است.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه ۳۶ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای شخصی و ۲۱ درصد مربوط به موتورسیکلتهاست، تصریح کرد: سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی ها تنها ۴ درصد است. هدف ما افزایش سهم حمل و نقل عمومی به بیش از ۵۰ درصد است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت و گفت: در بخش مترو تکمیل ۷ خط تا آبان ماه به سرانجام می رسد همچنین شاهد آغاز عملیات اجرایی خطوط ۸، ۹ و ۱۰ و امضای تفاهمنامه برای خط ۱۱ خواهیم بود. در بخش اتوبوسرانی نیز تعداد ناوگان فعال ۸۶۰ دستگاه در چهار سال پیش بود که با اضافه شدن ۱۸۰۹ اتوبوس جدید این تعداد افزایش یافته و ۳۰۰۰ دستگاه دیگر نیز تا نوروز به ناوگان اضافه خواهد شد.
زاکانی تاکید کرد: ۹۸ طرح اصلاح تقاطعی در دست اجراست که با بهینهسازی مسیرها، از پیموده شدن ۷۳۰ کیلومتر مسیر اضافی در روز و مصرف ۱.۲ میلیون لیتر بنزین بیهوده جلوگیری میکند. تاکنون ۵۰ مورد از این پروژهها به بهرهبرداری رسیده و ۱۰ مورد دیگر در ۲ تا ۳ ماه آینده آماده میشود.
وی همچنین از احداث یک آزادراه و دو بزرگراه جدید خبر داد و تأکید کرد: ما به مسئله ترافیک تنها از یک بعد نگاه نمیکنیم.
زاکانی در بخش دیگری به رشد کمّی فضای سبز تهران در دوره ششم مدیریت شهری پرداخت و اظهار کرد: در گذشته فضای سبز پیرامونی تهران سالانه به طور میانگین حدود ۹۲۰ هکتار افزایش یافته است، اما در ۴سال اخیر این افزایش روندی سریع تر یافته به طوری که در سال اول ۱۲۵۰ هکتار، سال دوم ۱۵۰۰ هکتار، سال سوم ۱۷۰۰ هکتار و در سال گذشته ۲۰۲۵ هکتار فضای سبز افتتاح و به بهرهبرداری رسید.
شهردار تهران حل معضلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک را نیازمند نگاهی همهجانبه دانست و تأکید کرد: وقتی شما راجع به آلودگی هوا و ترافیک صحبت میکنید، یک امر ساده نیست. باید از ابعاد مختلف با آن مواجه شوید تا بتوانید تحول بزرگی در شهر ایجاد کنید.
وی با تشریح برنامههای آینده برای کاهش آلودگی هوا، از ورود اتوبوس های جدید به ناوگان اتوبوسرانی خبر داد و خاطرنشان کرد: زیرساختها ایجاد شد و الحمدالله اتوبوسها دارد میآید. تلاش ما این است که خط تولید داخلی آن را هم راهاندازی کنیم.
قراردادی با یک طرف خارجی برای بومیسازی خط تولید منعقد شده تا دیگر شهرها نیز از آن بهرهمند شوند.