جوان آنلاین: دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه همانطور که جشنواره فیلم فجر بهار سینمای ایران است، جشنواره کودک نیز بهار سینمای کودک است و جایگاه ویژهای دارد، تأکید کرد که متأسفانه برخلاف گذشته، سینمای کودک و نوجوان دغدغه سینماگران نیست.
به گزارش «جوان»، اولین جلسه از سلسله نشستهای «قرارِ هفت» با موضوع «مروری بر کارنامه ۱۰ سال اخیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان»، روز گذشته با حضور حامد جعفری، دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان و مجید زینالعابدین، دبیر ادوار قبلی این رویداد در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. در ابتدای این نشست، مجید زینالعابدین در خصوص ماهیت جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان و نوع نگاه درست به این رویداد عنوان کرد: جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان محرک سینمای کودک و نوجوان است. برخلاف سایر جشنوارههای سینمایی که ماهیت رقابتی دارند این رویداد بیش از اینکه رقابتی باشد، محرک فیلمسازان و مشوق آنهاست. جشنواره فیلمهای کودکونوجوان در ابتدا بخش کوچکی از جشنواره فیلم فجر بود و سیاستگذاران به دلیل اهمیت این حوزه جشنوارهای مجزا برای سینمای کودک تأسیس کردند. گاهی تصور میکنم ذهنیت برخی از افراد به سینمای کودک هنوز بهروز نیست، درحالیکه زیستبوم سینما تغییر کرده و پرده نمایش تنها راه ارتباط با سینما نیست. لزوماً اثر سینمایی برای نمایش روی پرده سینما ساخته نمیشود. زینالعابدین گفت: در مواجهه با جشنواره کودکونوجوان نیز باید به این خاصیت سیال بودن سینما هم توجه کنیم. جشنواره کودک مشوق فیلمسازان و موتور محرک سینمای کودکونوجوان است. از طرفی دیگر جشنواره، تولیدات سینمای کودک را به نمایش میگذارد و همین مسئله باعث تداوم حیات این سینما میشود. جشنواره کودک جلوهگاه حیات سینمای کودکونوجوان است. تمام بودجه سینمای کودک و نوجوان به اندازه قرارداد یک بازیکن فوتبال نیست، یعنی ما برای طیف نزدیک به ۲۰ میلیونی کودک و نوجوان به اندازه یک بازیکن فوتبال هم هزینه نمیکنیم. پیشنهاد من این است که بنیاد فارابی روی کارهای پژوهشمحور و دانشگاهی در حوزه سینمای کودک سفارش کار دهد. مثلاً مسئله هوش مصنوعی و سینمای کودک مسئله بسیار مهم امروز است. در ادامه این نشست حامد جعفری در پاسخ به اینکه جشنواره چقدر باید در حوزه سینمای کودک ریلگذاری انجام دهد، بیان کرد: مواجهه اول من با جشنواره کودک بهعنوان فیلمساز بوده و این رویداد برای ما یک میعادگاه مهم است، زیرا بهطور تخصصی فیلمهای کودک در کنار هم ارزیابی میشوند و موضوع کودک اولویت این جشنواره است. آثار من در جشنواره فجر هم بوده و سیمرغ هم دریافت کردهاند، اما هیچکدام از رویدادها حلاوت جشنواره کودک را ندارند.
وی افزود: همه افراد سینما را بهعنوان یک تفریح دستهجمعی میشناسند و طبیعتاً کسی که در حوزه فیلمسازی فعالیت دارد، برایش مهم است که بازخورد مخاطبان را نسبت به آثارش ببینند. جشنواره کودک مهمترین جایی است که فیلمسازان میتوانند با مخاطبان کودکونوجوان خود ارتباط برقرار کنند. در جشنواره کودک، ما داوران کودکونوجوان را داریم که بهطور صریح آثار را نقد میکنند. در دنیا هم جشنوارههای کودک وجود دارد و آنها هم محوریت خود را با مخاطبان کودکونوجوان میگذارند. از طرف دیگر داوریهای جشنواره کودک باعث تنظیمگری در این زمینه میشود. به طور مثال وقتی فیلمی بهعنوان بهترین فیلم جشنواره انتخاب میشود باعث جریانسازی در این حوزه میشود. جعفری ادامه داد: همانطور که جشنواره فیلم فجر بهار سینمای ایران است، جشنواره کودک نیز بهار سینمای کودک است و جایگاه ویژهای دارد. به همین دلیل امسال ما به دنبال این بودیم فضایی را ایجاد کنیم که فیلمسازان کودک جدی گرفته شوند تا حس نکنند سینمای کودک محلگذاری برای رسیدن به سینمای بزرگسال است. وی با اشاره به اینکه به تعدادی سینماگر دغدغهمند نیاز داریم، گفت: در دورهای سینماگران ما دغدغه کودک و نوجوان را داشتند و این مسئله در سینما نیز بازتاب پیدا میکرد، اما اکنون دغدغه سینماگران در این حوزه کمتر شده است. در نتیجه نیاز داریم برای سینماگران دغدغه ایجاد کنیم که برای نوجوانان فیلم بسازند.
جعفری در پایان عنوان کرد: در همه جای دنیا برای سینمای کودک ملاحظاتی وجود دارد، اما ما این محدودیت را معادل کلمه سانسور قرار دادهایم درحالیکه در دنیا به معنای ردهبندی سنی است.