جوان آنلاین: صبح گرم تابستان، حیاط مدرسهای در شمال تهران، حال و هوای متفاوتی داشت. روی نیمکتهای آن، که روزی جای بازی و خندههای دانشآموزان بود، حالا جای شش نفر برای همیشه خالی مانده است. دبستان دخترانه شهید رحمانی، حالا شبیه قاب عکسی است که لبخند را از دست داده، مدرسهای که نهتنها زنگ تفریحش، که دیگر زنگ زندگی در آن تغییر کردهاست.
اینبار نشست خبری سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نه در سالن جلسات، نه پشت تریبون رسمی، بلکه در یکی از کلاسهای همین مدرسه برگزار شد. علی فرهادی در کنار عکسهای دانشآموزان شهید و حضور همکلاسیها و معلمانشان، خبرنگاران را دعوت کرد تا روایت این داغ سنگین را از زبان مدرسه بشنوند و البته از برنامههایی بگوید که این وزارتخانه برای روزهای َآینده دارد؛ از جذب ۳۰ هزار معلم جدید، تا وضعیت مدارس غیردولتی که بارها و بارها مورد انتقاد قرار گرفتهاست.
۳۴ قهرمان ماندگار در تاریخ
صبح روز گذشته نشست خبری وزارت آموزش و پرورش، حال و هوایی متفاوت داشت؛ این نشست در مدرسه دخترانهای برگزار شد که شش دانشآموز شهید داشت. فرهادی در ابتدای این نشست، با اشاره به تعداد شهدای دانشآموز در جنگ اخیر، آمار تکاندهندهای را ارائه کرد: «از ۳۴ شهید دانشآموز، ۱۸ نفرشان در مقطع ابتدایی بودند. این یعنی رژیم صهیونیستی مستقیماً به جنگ کودکان آمده و خودش را به عنوان رژیم جعلی کودککش به جهان معرفی کردهاست.» او ادامه داد: «هر چند پرونده تحصیلی ۳۴ کودک بسته شده، اما پرونده ۳۴قهرمان آغاز شده است، چراکه هر کدام از این دانشآموزان، الگویی ماندگار خواهند بود.»
فرهادی با لحنی احساسی، اما کوبنده، خطاب به رژیم صهیونیستی گفت: «شما اگر تصور کردید با شهادت ۳۴دانشآموز در یک جمعیت ۹۰میلیونی پیروز شدهاید، سخت در اشتباهید. همین ۳۴ نفر، برای ما یک لشکرند.»
طبق اعلام رسمی مسئولان آموزش و پرورش، ۳۶ مدرسه در ۱۶ استان دچار آسیب شدند، اما چیزی که در دل افکار عمومی و سخنان فرهادی موج میزد، صرفاً آمار و ارقام نبود، بلکه هویت و شخصیت این کودکان شهید بود. او به تصویر دانشآموزان شهید که روی دیوار قرار داده شدهبود، اشاره کرد و گفت: «اینها سرمایههای ما بودند، اما امروز سرمایههای نظام تعلیم و تربیت، تبدیل به مشعلهای هویت ملی ما شدهاند. جمهوری اسلامی ایران به این کودکان افتخار میکند. البته نهتنها به دلیل مظلومیتشان، بلکه بهخاطر ماندگاریشان در تاریخ.»
حسمان، حس پیروزی است
فرهادی به صراحت رژیم صهیونیستی را «رژیمی کودککش» و «فاقد شهامت جنگیدن رو در رو» توصیف کرد و خطاب به آنها گفت: «شما حتی با سردار سلیمانی هم نتوانستید مردانه بجنگید. مثل قاچاقچیها و تروریستهای شبانه، از پشت خنجر زدید. شما مرد میدان نیستید. اگر بودید، بعد از ۱۲ روز، به غلط کردن نمیافتادید.»
فرهادی تأکید کرد که قدرت نرم جمهوری اسلامی در نسل جوان، برخلاف تصور دشمنان، فراموشنشدنی و بازآفرین است: «اگر نگران بودیم که مبادا غبار فراموشی روی نام ۳۶ هزار شهید دانشآموز دوران دفاع مقدس بنشیند، حالا رژیم غاصب، خود با نیت پلیدش باعث شد که نام این دانشآموزان دوباره، بلند، فریاد شود.» او به شهادت ۲۰ کودک در یک حمله شبانه اشاره کرد: «رژیم صهیونیستی در همان لحظه، چهرهاش را برای همیشه به عنوان جنایتکاران جهانی ثبت کرد و بدتر از همه، آنهایی هستند که در کشورهای اسلامی، نظارهگر این جنایت بودند، اما میخواستند روابط با این جنایتکاران را عادیسازی کنند.» فرهادی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: «ما غم داریم، اما حس شکست نداریم. اشک میریزیم، چون کودکانمان را بسیار دوست داریم، اما حسمان حس پیروزی است.»
روایتهایی از دوستی و دلبستگی
در کنار سخنان رسمی و تحلیلی، دو دانشآموز این مدرسه با روایت خاطرات خود از دوستان شهیدشان، تصویری صمیمی و نزدیکتر از آنها نشان دادند و یادشان را زنده کردند.
یکی از آنها که دوست شهید مهیا نیکزاد بود، با حضور در این نشست خبری گفت: «من هم مدرسهای و همسایه مهیا بودم. یک بار توی مدرسه داشتیم امتحان میدادیم که بعد از امتحان، معلم گفت نمایش اجرا کنیم. مهیا، اول نمایش را اشتباه اجرا کرد، اما دفعه دوم خیلی بهتر شد و از همان روز بود که به بازی در گروههای تئاتر علاقهمند شد. من خیلی خوشحال بودم که چنین دوستی داشتم.»
دوست شهیده زهرا بهمنآبادی هم از لحظهای خاص و متفاوتی یاد کرد: «یکبار که زودتر از همه به سالن کلاسمان رسیدیم، نشستیم روی پلهها. آن موقع تعداد زیادی از بچههای غزه شهید میشدند و عکسهایشان روی دیوار قرار داشت، همچنین عکسهای شهدایی مثل حاج قاسم هم بود. ما درباره این عکسها حرف میزدیم که از زهرا پرسیدم: «دوست داری شهید بشی؟» او جواب داد: «نمیدانم، هنوز که شهید نشدم!» آن موقع این جوابش برایم عجیب بود. حالا دلم میخواهد از او بپرسم الان چه حسی نسبت به شهادت دارد؟» اینها خاطراتی کوچک، اما پرمعنا هستند؛ خاطراتی که نشان میدهد کودکان شهید، دنیایی ساده و دوستداشتنیای داشتند؛ دنیایی پر از شور و بازی و رؤیا، اما به دست رژیم کودککش، این رؤیاهای کودکانه در یک چشم بر هم زدن به خون نشست.
مهیا، زهرا و دهها کودک دیگر که نظامی نبودند، اما مورد هدف رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و حالا هرکدامشان، پرچمی شدهاند برای نسلی که قرار است با یادشان بزرگ شود، درس بخواند و با شجاعت قد علم کند.
۳۰ هزار معلم جدید در راه آموزش و پرورش
در ادامه نشست خبری، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او درباره اخبار منتشر شده درباره افشای سؤالات آزمونهای استعدادهای درخشان تأکید کرد که روند برگزاری این آزمونها به شدت محافظتشده و مانند کنکور سراسری برگزار میشود: «تا کنون هیچ شکایت رسمی و مستندی مبنی بر افشای سؤالات به وزارت آموزش و پرورش ارائه نشدهاست. هر فردی که مدرک و سند معتبری داشته باشد، میتواند آن را به صورت رسمی اعلام کند.» این سخنان در حالی مطرح شد که وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان سنجش نیز پیشتر این موضوع را تکذیب کردهاند.
فرهادی درباره نگرانیها درباره کمبود معلم در سال تحصیلی پیشرو گفت: «ما در مهر ۱۴۰۳ هیچ معلمی بدون کلاس نداشتیم و هیچ کلاسی بدون معلم باقی نماند.»
او ادامه داد: «با آزمون استخدامی اخیر، حدود ۳۰هزار معلم جدید به بدنه آموزش و پرورش اضافه خواهند شد و هماکنون ظرفیت استخدام نزدیک به ۳۰ هزار نفر دیگر نیز وجود دارد.»
به گفته فرهادی، با توجه به بازنشستگی تعدادی از معلمان، بخش بزرگی از این افراد همچنان تمایل به ادامه همکاری دارند که به جبران کمبودها کمک میکند.
همچنین سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد که علاوه بر جذب نیروهای جدید، استفاده از حقالتدریسیها و اضافهتدریس معلمان شاغل از دیگر راهکارهای مؤثر برای جبران کمبود نیروی انسانی است.
آزمون استخدامی با استانداردهای کیفی بالا
فرهادی با اشاره به تغییرات مهم در نحوه برگزاری آزمون استخدامی گفت: «امسال ۷۰ درصد امتیاز پذیرش از طریق آزمون کتبی تعیین میشود و فقط ۳۰ درصد به مصاحبه و مراحل دیگر اختصاص یافتهاست.» به گفته او، این تغییر باعث ارتقای کیفیت و عدالت در جذب معلمان خواهد شد.
او به موضوع عدالت آموزشی پرداخت و اعلام کرد: «وزارت آموزش و پرورش مکلف است شرایط تحصیل مناسب برای همه دانشآموزان در سراسر کشور را فراهم کند. از اینرو، شورای نظارت بر مدارس غیردولتی شکل گرفته تا بر روند تعیین شهریهها نظارت داشتهباشد و از پرداخت شهریههای نامتعارف جلوگیری شود.»
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره تنوع مدارس گفت: «تنوع بیش از حد مدارس باعث کاهش عدالت آموزشی میشود و ما به دنبال کاهش این تنوع هستیم تا همه دانشآموزان به فرصتهای برابر دسترسی داشتهباشند.»
کاهش چشمگیر تعداد دانشآموزان از سال ۱۴۰۸
فرهادی در پایان به روند کاهشی تعداد دانشآموزان در کشور اشاره کرد و گفت: «امسال حدود ۵/ ۱۶ میلیون دانشآموز در کشور داریم که یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر آنها کلاس اولی هستند. پیشبینی میشود از سال ۱۴۰۸ روند کاهش ثبتنام دانشآموزان سرعت بیشتری بگیرد و بهطور چشمگیری کاهش یابد. طبق برآوردها جمعیت دانشآموزی، تا سال ۱۴۱۲ به حدود ۷/ ۱۲ میلیون نفر خواهد رسید.»
او همچنین افزود: این تغییرات جمعیتی، چالشی است که وزارت آموزش و پرورش باید با آن برنامهریزی دقیقتری داشته باشد.