کد خبر: 1302089
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
علیرضا کیخا، معاون امور استان‌های رسانه ملی خبر داد
اصفهان میزبان رویداد «ایران جان» صداوسیما نشست خبری رویداد ملی «ایران‌جان» روز گذشته با حضور معاون امور استان‌های رسانه ملی، معاون فضای مجازی رسانه ملی، قائم‌مقام معاون سیما، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما و مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی برگزار شد. 
مصطفی شاه کرمی

جوان آنلاین: دومین هفته رویداد ملی «ایران جان» با تمرکز شبکه‌های مختلف صدا و سیما و شعار «اصفهان سرزمین علم، هنر و ایمان» برگزار می‌گردد. به گفته معاون امور استان‌های رسانه ملی این رویداد از ۳۱ خرداد تا ۶ تیر علاوه بر نمایش زیبایی‌های استان اصفهان قرار است به بیان ناگفته‌هایی در مورد این استان نیز بپردازد. وی همچنین از تولید سریال‌هایی مانند «امیدواران» در یزد، «دامون» در مازندران و «شیرعلی مردان خان» در چهارمحال و بختیاری و مجموعه تلویزیونی «تیم آزادی» در سمنان و سریال «بادار» در سیستان و بلوچستان توسط مراکز استان‌های صدا و سیما خبر داد. 
 
به گزارش «جوان»، نشست خبری رویداد ملی «ایران‌جان» روز گذشته با حضور معاون امور استان‌های رسانه ملی، معاون فضای مجازی رسانه ملی، قائم‌مقام معاون سیما، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما و مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی برگزار شد. 

 حرکت قرارگاهی «ایران جان»
علیرضا کیخا، معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه رویداد «ایران جان» حرکتی قرارگاهی در سیما و همه نهادهاست تا ایران را آنگونه که هست روایت کنیم، گفت: ایران سرزمینی متمدن و زیبا با مردمی مؤمن، دوست‌داشتنی و مجاهد است و مردم‌اند که تار و پود این فرش زیبا را ترسیم کرده‌اند. به نظر می‌رسد که با این رویداد ملی می‌توانیم تاحدی دین خود را به کشور ادا کنیم. 
وی افزود: ایده اولیه «ایران جان» با کار پژوهشی تبدیل به طرح شد. مسئله جدی این بود که ما نتوانسته‌ایم تاکنون ایران را آنگونه که هست و ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را به مردم معرفی و از سویی با بیان مسائل هر استان در سطح کلان کشوری، به سمت بهبود و تسریع در روند اصلاح آنها حرکت کنیم. معاون امور استان‌ها با اشاره به خوزستان، اولین مقصد رویداد یادآوری کرد: همه ایران مدیون استان خوزستان هستند. اتفاقات خوبی در این رویداد که از سوم تا نهم خرداد برگزار شد، رقم خورده است. مرکز تحقیقات پیش از آغاز رویداد خوزستان ایران، پیش‌آزمونی ناظر بر سه هدف برگزار کرد. افزایش رضایتمندی مردم خوزستان، افزایش شناخت مردم از ایران و حل مشکلات اولویت‌دار خوزستان ناظر بر شعار سال ازجمله اهداف این رویداد در خوزستان بود. 
کیخا با بیان اینکه از ۳۱ خرداد تا ۶ تیر در اصفهان و در قالب رویداد ایران‌جان در این استان خواهیم بود، گفت: سعی می‌کنیم علاوه بر زیبایی اصفهان ناگفته‌های این استان را به مخاطبان عرضه کنیم. 
وی در مورد آسیب‌شناسی طرح عنوان کرد: در نخستین هفته، مسئله محتوا به‌عنوان‌یکی از آسیب‌های خوزستان مطرح بود. تمرکز ما بر محتوا و امیدبخشی و هدف‌گذاری کمی و کیفی باید دقیق‌تر باشد که در تجربیات بعدی حتماً مدنظر است. در اصفهان تمرکز بر انرژی‌های نو بیشتر مورد توجه ماست. معاون امور استان‌های رسانه ملی تأکید کرد: همچنین تعامل با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها باید عمیق‌تر باشد تا رویداد‌های جذاب‌تری خلق شوند. سرمایه‌گذاری نیز از دیگر مسائل شناسایی شده در این رویداد بود و نیاز به تغییر دیدگاه‌ها به امر سرمایه‌گذاری داریم. 

 تولیدات نمایشی استان‌ها از «بادار» تا «شیرعلی مردان خان»
وی درخصوص افزایش تولید آثار نمایشی استانی بعد از رویداد «ایران جان» با تأکید بر اینکه باید حمایت بیشتری از چنین تولیداتی صورت بگیرد، اظهار کرد: مردم ما شاید سیستان و بلوچستان را درست نشناسند، اما حالا سریال ۳۰ قسمتی به اسم «بادار» با محوریت سیستان و بلوچستان در حال تولید است که احتمالاً در تابستان روی آنتن می‌رود. معاون امور استان‌های رسانه ملی افزود: سریال‌های «امیدواران» در یزد، «دامون» در مازندران و «شیرعلی مردان خان» در چهارمحال و بختیاری از جمله آثار نمایشی استانی هستند. از سمنان نیز طرحی ارائه داده‌اند و مجموعه تلویزیونی «تیم آزادی» را به‌زودی خواهند ساخت. 
سلیم غفوری، قائم‌مقام معاونت سیما نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: عدالت رسانه‌ای و دیده‌شدن همه مردم ایران در قاب تلویزیون از اهداف تحولی است و «ایران جان» حتماً به عدالت رسانه‌ای و دیده‌شدن کسانی که کمتر دیده شده‌اند، کمک می‌کند و موجب ضریب دادن به اقوام و استان‌های کشور می‌شود. غفوری یادآوری کرد: بیشترین برنامه را در رویداد «ایران جان» در شبکه یک داشتیم. حتی شبکه‌های تماشا و نمایش نیز آثار سینمایی در این هفته پخش کردند که به استان خوزستان مرتبط بود. ۱۶ درصد از آنتن شبکه یک در هفته خوزستان ایران به این استان اختصاص یافت و در مجموع سهم رویداد از کل آنتن سیما ۱۷ درصد شد. 
قائم‌مقام معاونت سیما خاطرنشان کرد: ۲۰درصد از برنامه‌ها به معرفی دستاورد‌های انقلاب پرداختند، ۲۴ درصد به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ۲۱ درصد به گردشگری خوزستان، ۹ درصد به شخصیت‌های مطرح، ۱۹ درصد به سبک زندگی و هفت درصد به مطالبه‌گری استان خوزستان توجه کردند. غفوری درباره همکاری سیمافیلم برای ساخت سریال‌های استانی بیان کرد: ما حدود ۱۰سریال استانی داریم. «کوه مرا صدا می‌زند» در اردبیل و «خانواده بهبودی»، «کوچ»، «امیدواران»، «پسته خندان»، «ملک‌آباد» از سریال‌هایی هستند که در استان‌ها تولید می‌شوند. سریال‌های «نون خ» و «پایتخت» هم استانی بودند که توانستند به ویژند تبدیل شوند. بخشی از این آثار در استان‌ها و بخشی در سیمافیلم با هماهنگی استان ساخته می‌شوند. 
در ادامه محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به اثرسنجی تولیدات رسانه ملی به‌عنوان یک مأموریت اصلی در این مرکز گفت: ما برای سنجش تأثیر رویداد ملی «ایران جان» در خوزستان و بقیه استان‌ها، پیش‌آزمون و پس‌آزمون را دنبال کردیم. به این ترتیب که یک‌ماه قبل از عملیات «ایران جان» در استان‌ها حاضر می‌شویم و کلیاتی از آنچه را در هر استان در یک هفته رخ می‌دهد، به عنوان سؤالاتی پیش‌آزمونی تهیه و از جامعه در خصوص ظرفیت‌هایی که می‌شناسند، پرسش می‌کنیم. بعد از رویداد ملی در هر استان نیز پس‌آزمونی صورت می‌گیرد تا اثرسنجی رویداد را احصا کنیم. 

 راه‌اندازی تلویزیون تعاملی
وی ادامه داد: در سه سطح شناختی، احساسی، عاطفی و رفتاری نتایج را شناسایی می‌کنیم و سطح سوم است که موجب کنش می‌شود و بسیار مهم است. در کل کشور میزان مخاطبان رویداد خوزستان ایران ۳/۴۹ درصد بوده که از میان آنها ۴۷ درصد تلویزیون را دیده‌اند، ۱۸ درصد برنامه‌های رادیو را شنیده‌اند و ۱/۲۸ ازطریق فضای مجازی با پویش مواجه شدند. وی افزود: درمجموع ۲۶درصد افزایش آگاهی مردم نسبت به ظرفیت‌های خوزستان بعد از رویداد صورت گرفته است. 
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما تأکید کرد: در اثرسنجی که در خوزستان انجام شد میزان مخاطب خوزستان ایران به ۶/۵۹ درصد رسید و ۱۰ درصد رشد داشته است. میزان رضایت مخاطبان از رویداد، ۳/۲۸ «خیلی زیاد» بوده‌است و در مجموع ۷۵ درصد از رویداد راضی بودند. 
غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی رسانه ملی نیز در این نشست تصریح کرد: تلاش داریم دو رویداد را در جریان هفته‌های ایران رقم بزنیم؛ نخست اینکه در استان‌ها برای اولین‌بار تلویزیون تعاملی راه‌اندازی شده که روی بستر تلوبیون با ۴۵ میلیون کاربر قرار می‌گیرد. رویکرد دوم ما پیگیری نهضت تولید محتوای ملی و محلی است.

برچسب ها: رسانه ، سیما ، صدا و سیما
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار