جوان آنلاین: بعضی از مسافران گلایه دارند در برخی از مسیرها وسایل نقلیه عمومی کمتر و همچنین تاکسیهای کمی پیدا میشود، مسافرانی که خودروی شخصی ندارند یا به هر دلیلی برای تردد روزانهشان از آن استفاده نمیکنند. در هر صورت آنها نباید دغدغهای بابت جابهجایی در شهر داشته باشند و باید وسایل حمل و نقل عمومی در دسترسشان باشد، اما رانندگان تاکسی حاضر نیستند در برخی از مسیرها سرویس بدهند، چراکه برخی از مسیرها برایشان صرفه اقتصادی ندارد! یکی از این مسیرهای چالشبرانگیز، پایانه مترو شاهد باقرشهر به سمت مقاصدی، چون اسلامشهر و پرند است. رانندگان تاکسی در این خط از گرانی سه و نیم برابری عوارضی آزادراه تهران- قم گلایه دارند و میگویند با ادامه این روند، مسافرکشی در این مسیر برایشان به صرفه نیست.
آقای غلامی یکی از رانندگان تاکسی پایانه متروی شاهد باقرشهر است که در این رابطه به «جوان» میگوید: «از این پایانه تا شهرهای اقماری اسلامشهر، پرند، رباط کریم، مسکن مهر ضیاآباد، فشافویه، حسن آباد، شهرک امام حسین، اسلامشهر، واوان، قائمیه، صالحیه و گلستان، مسافران زیادی را سوار میکنیم و به مقصد میرسانیم. مسیر تردد ما به گونهای است که باید به اجبار از اتوبان تهران- قم یا همان آزادراه خلیج فارس عبور کنیم. به همین دلیل برای هر سرویسی که میبریم و برمیگردانیم، مجبور به پرداخت عوارضی هستیم! عوارضی که تا دی ماه هزار و ۲۰۰ تومان بود، اما در ماه جاری ۴ هزار تومان شدهاست (یعنی نزدیک به ۵/۳ برابر). البته رانندهای که بخواهد تا قم مسافر ببرد باید ۱۵ هزار تومان بپردازد. هر چند تلاش کردیم تا این مشکل را از طرف تاکسیرانی حل و فصل کنیم، آنها هم قولهایی به ما دادند، اما متأسفانه تاکنون به این مسئله رسیدگی نشده است.»
آقای قانعیان نیز یکی دیگر از رانندگان این خط است که با گلایه از پرداخت عوارضی میگوید: «این اجحاف است در حق یک راننده تاکسی که هر روز چندین بار این مسیر را میرود و برمیگردد. برای همین درخواست داریم مبلغ عوارضی را از ما نگیرند یا حداقل مبلغ کمتری برایمان درنظر بگیرند. کمتر کسی است که نداند شغل رانندگی یک شغل فرسایشی و سخت است، حال چنین مواردی مشکلاتمان را دوچندان میکند. به همین دلیل نیاز به توجه بهتر و حمایت بیشتر مسئولان داریم، در غیر این صورت نمیتوانیم این شغل را ادامه دهیم.»
بها دادن به وسایل حمل و نقل و همچنین تاکسیهای زرد و سبز در کنار نظارت بر عملکرد آنها میتواند سهم زیادی در کاهش بار ترافیکی ایفا کند. در چنین شرایطی مسئولان باید همه تلاش خود به کار بگیرند تا سرویسدهی وسایل حمل و نقل عمومی بهبود پیدا کند. نه اینکه با رها کردن آنها به حال خود، مشکلات بیشتری را برایشان رقم بزنند. پرداخت عوارض آزادراه و درآمدزایی از آن برای ساخت بهتر راهها و جادهها مفید است، اما این قانون نباید برای همه از جمله آنهایی که در این مسیر چندین بار تردد میکنند، یکسان باشد. بدون شک بیتوجهی به این مسئله مهم ایجاد هرج و مرج خواهد کرد، چراکه اگر راننده تاکسی عوارض گرانی بپردازد، یا کرایه گرانتری از مسافر میگیرد یا اینکه مسیر دیگری را برای مسافرکشی انتخاب خواهد کرد.
موضوعی که یکی دیگر از رانندگان تاکسی بدان اشاره میکند و میگوید: «بارها و بارها با مسافران بحث و جدل داشتیم که سهم عوارض آزادراه برعهده آنهاست. آنها هم میگویند که این کار غیرقانونی است و درست هم میگویند! اما گرفتن عوارضی از من راننده تاکسی هم قانونی نیست. بالاخره یک نفر باید پیدا شود و به مشکل ما رسیدگی کند.»
حال این رانندگان چند روزی است که بنری را پشت شیشه خودروهای خود چسباندهاند تا بلکه از این طریق بتوانند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند. برگههایی که روی آن نوشته شده: «صدای ما را بشنوید، ما خواهان شفافیت در هزینهها و نحوه محاسبه عوارضی (تهران-قم) هستیم. این ظلم به قشر زحمتکش راننده تاکسی روا نیست؛ گرفتن عوارضی بابت خدمات رانندگان تاکسی»