جوان آنلاین: ساکنان استان البرز به ویژه کلانشهر کرج سالهاست از ترافیک سنگین آزاد راه تهران - کرج، رنج میبرند و اکنون مردم این منطقه برای روانسازی ترافیک محورهای ارتباطی چشم امید به گشایش آزاد راه شهید سلیمانی، در شمال کرج و پروژههای دیگر دوختهاند.
ترافیک سنگین صبحگاهی و شامگاهی بین تهران و کرج و رفت و آمد پرتعداد گردشگران شمال کشور به خصوص در ایام تعطیل سال در راههای البرز سبب شده تا این استان، متحمل ۱۸درصد ترافیک جادهای کشور شود. اتصال آزاد راه شهید همت به کرج، گشایش بخشی از آزاد راه تهران - شمال و آزاد راه غدیر در کنار تعریض آزاد راه تهران - کرج از جمله اقدامات چند سال اخیر است که نقش اساسی در توسعه راههای استان البرز داشته، اما گلوگاههای ورودی و خروجی کرج به سبب حجم بالای ترددها و نبود مسیرهای موازی هیچگاه از ترافیک تهی نبوده و همه روزه از محدوده پل فردیس تا کلاک و گرمدره کرج بار ترافیک سنگین است.
در ادامه این مسیر، آزاد راه کرج - قزوین هم روزانه دارای بار ترافیکی سنگینی است و این امر سبب شده تا مسافران و کسانی که همه روزه بین البرز و تهران رفتوآمد دارند با خستگی ترافیکی دستوپنجه نرم کنند. اتصال آزاد راه شهید همت به کرج در اواخر دهه ۹۰ با اینکه نقطه امید بخشی، برای احداث یک مسیر در موازای آزاد راه تهران - کرج به شمار میرفت، اما به سبب ادامه نیافتن این مسیر در عمل بار ترافیک دوباره به سمت گلوگاه کلاک کرج سرازیر شد.
ورود مدیریت شهری به پروژه راهسازی
شورا و شهرداری کرج به سبب آسیبهای فراوان زیستمحیطی و اجتماعی ترافیک ورودی شهر در تیرماه سال ۱۳۹۵ با اختصاص ۱۰هزار میلیارد ریال، ساخت آزاد راه شمالی کرج را به طول ۱۸کیلومتر در امتداد آزاد راه شهید همت آغاز کردند که چشم انداز سهساله برای تکمیل این پروژه تعیین شد.
قطعه نخست آزاد راه شهید سلیمانی، آذرسال ۱۴۰۲ در سفر رئیسجمهور شهید به استان البرز به طول ۷/۵کیلومتر بین بلوار طالقانی شمالی تا باغستان کرج زیر بار ترافیک رفت.
این آزادراه که نقش مؤثری در روانسازی ترافیک کرج دارد از بخشهای مختلفی مانند یک پل بزرگ روی رودخانه کرج به طول حدود یک کیلومتر و ارتفاع ۱۳۵متر، پل طالقانی شمالی به طول حدود ۳۰۰متر و پل باغستان به طول حدود ۲۰۰متر تشکیل شده که مهمترین بخش این آزاد راه پل بیلقان است و مرتفعترین پل خاورمیانه شناخته شده است.
این پل به لحاظ فنی و مهندسی، از پیچیدگی خاصی برخوردار است و بنا به گفته مجریان یکی از پروژههای منحصر به فرد ایران تلقی میشود؛ در کنار پیچیدگی فنی و مهندسی این پل وجود اراضی و املاک معارض در مسیر آزاد راه شهید سلیمانی، بارها سبب توقف عملیات اجرایی آن شده است.
حالا البرزیها منتظر هستند پروژههای در دست احداث و طرحهای دیگری که میتوانند به روان شدن آمد و شد در این منطقه کمک کنند، هرچه زودتر به نتیجه برسند تا از اتلاف هزاران ساعت وقت شهروندان و هدر رفت میلیونها لیتر سوخت و آلودگیهایی که به محیطزیست وارد میشود، جلوگیری شود.