کد خبر: 1242834
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارگردان و انیمیشن‌ساز کشورمان عنوان کرد
فرنوش عابدی، کارگردان و فعال حوزه انیمیشن‌ساز درباره وضعیت کنونی انیمیشن در کشورمان می‌گوید: بحران اقتصادی در همه جای دنیا و بالطبع در ایران کمی بنیه انیمیشن را تضعیف کرده است. در ایران به غیر از معدود انیمیشن‌های تبلیغاتی یا مثلاً تیتراژ سریال‌ها که با حمایت بخش خصوصی ساخته می‌شوند

جوان آنلاین: استقلال انیمیشن ما از بخش دولتی و درآمدزایی عملاً جلوگیری از مهاجرت نخبگان را در پیش دارد و در ادامه به دست آوردن سهمی از بازار‌های جهانی و اعتمادسازی را برای ما به ارمغان می‌آورد. 
فرنوش عابدی، کارگردان و فعال حوزه انیمیشن‌ساز درباره وضعیت کنونی انیمیشن در کشورمان می‌گوید: بحران اقتصادی در همه جای دنیا و بالطبع در ایران کمی بنیه انیمیشن را تضعیف کرده است. در ایران به غیر از معدود انیمیشن‌های تبلیغاتی یا مثلاً تیتراژ سریال‌ها که با حمایت بخش خصوصی ساخته می‌شوند. در این شرایط چه خوشمان بیاید و چه نیاید، دولت و در رأس آن مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با امید به تأسیس بنیاد ملی پویانمایی بزرگ‌ترین حامی انیمیشن هنری و تجاری در کشور ما هستند. طبیعتاً در این شرایط قدبلندتر‌ها سرشان از آب بیرون است، اما ممکن است آن‌ها نیز دوام زیادی نداشته‌باشند. 
وی افزود: اکنون کسی توان ساخت پروژه‌های بزرگ را بدون کمک دولتی ندارد. معدود آثار کوتاه ارزان‌قیمتی پیش‌تر ساخته شده است، اما برای تولید همان آثار نیز اکنون باید هزینه‌های گزافی پرداخت کرد. راهکار برون‌رفت از این مشکل قطعاً نگاه به بیرون از ایران با توجه به نیروی ارزان و متخصص در داخل ایران است. 
اکنون ساخت پروژه‌های مشترک با سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور خیلی در دسترس نیست. البته معدود افرادی با لینک‌های غیرمستقیم در کشور‌های همسایه مانند ترکیه، عمان و روسیه تا اندازه‌ای اتفاقات خوبی را رقم زده‌اند که استثناست و نه قاعده. ما نیز می‌دانیم که به استثنا خیلی امیدی نمی‌توان بست و جریان‌سازی، یعنی شکستن دایره استثنائات. 
کارگردان انیمیشن «ملکوت» با اشاره به لزوم استقلال انیمیشن کشور از بخش دولتی گفت: استقلال انیمیشن ما از بخش دولتی و درآمدزایی عملاً جلوگیری از مهاجرت نخبگان را در پیش دارد و در ادامه به دست آوردن سهمی از بازار‌های جهانی و اعتمادسازی و کاهش ریسک برای شرکت‌های خارجی را برای ما به ارمغان می‌آورد. البته هنوز اعتقاد دارم مانند بسیاری از کشور‌های اروپایی و اسکاندیناوی یا حتی روسیه و کانادا حمایت دولتی باید همچنان پابرجا بماند، مانند المپیک و ورزش‌های قهرمانی که از پول مردم هزینه می‌کنند، حتی اگر بدون بازگشت مالی و فقط برای غرور ملی و فرهنگی و اعتبار جهانی برای آن کشور باشد. 
کارگردان «سمپاش» درباره بازخورد افراد خارج از کشور نسبت به انیمیشن ایران بیان کرد: در جشنواره‌های مختلفی که در کشور‌های خارجی شرکت کرده‌ام، رویکرد و نگاه هنرمندان، مدیران و مسئولان مربوطه به فیلمسازان و آثار ایرانی بسیار خوب و قابل احترام است، از حق پخش‌های قابل توجه گرفته تا بحث داوری کردن. دادن حق پخش حتی برای یک‌بار نمایش فیلم‌تان به نوعی عزت و احترام به خودتان و اثر هنری‌تان است که البته در مقیاسی بزرگ، حتی درآمد قابل توجهی به همراه خواهد داشت. 
وی عنوان کرد: نهادی مانند مرکز گسترش یک میراث است و متعلق به شخص یا دولت یا وزارتخانه خاصی نیست. اینگونه نهاد‌ها باید با پول مردم برای مردم و اعتلای فرهنگ و هنر انیمیشن تلاش کنند. البته اعتقاد دارم که مرکز هنوز ظرفیت بالاتری دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. 
عابدی در پایان درباره پروژه‌های آینده خود توضیح داد: یک انیمیشن کوتاه را با حمایت مرکز گسترش در انتهای تابستان به اتمام خواهم رساند و قرار است یک انیمیشن کوتاه دیگر را احتمالاً با یک جای دیگر شروع کنم. همچنین در حال مذاکره برای ساخت دو اثر سینمایی هستم که یکی در داخل و دیگری در خارج از کشور تولید می‌شود.

برچسب ها: کارگردان ، سینما ، مستند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار