کد خبر: 1219934
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
وال استریت ژورنال آمریکا به نقل از حسام بدران، از رهبران حماس، روز شنبه نوشت که این جنبش به خواسته‌های خود برای آتش‌بس دائمی در نوار غزه که شاهد جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی است، پایبند است.

جوان آنلاین: این روزنامه نوشت رقابت برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه در زمانی حساس با نزدیک شدن به ماه رمضان در روز دوشنبه جاری در جریان است، در حالی که تنش‌ها در قدس اشغالی رو به تشدید است، جایی که ده‌ها هزار فلسطینی با وجود محدودیت‌های رفت و آمد به دنبال رسیدن به مسجد الاقصی هستند، مسجدی که تحت کنترل امنیتی صهیونیست‌ها قرار دارد.

به گزارش ایسنا، میانجی‌های عرب (مصر و قطر) تلاش می‌کنند پیشنهادی را با موفقیت ارائه کنند که شامل آتش‌بس در نوار غزه برای مدت ۴۰ روز و آزادی حدود ۴۰ اسرائیلی از بین اسیران نزد حماس در نوار غزه است.

بدران در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال هشدار داد که ناآرامی‌ها در کرانه باختری و بیت المقدس بدون دستیابی به توافق افزایش خواهد یافت و در عین حال تاکید کرد که حماس آماده ادامه مذاکرات است.

وی افزود: توقف مذاکرات را اعلام نکردیم و ما بیشترین علاقه را به توقف این جنگ داریم.

بدران که از دفاتر جنبش حماس در دوحه صحبت می‌کرد، شرایط حماس را در مذاکرات تشریح کرد که مهمترین آن آتش‌بس دائمی است که به غیرنظامیان آواره اجازه می‌دهد به خانه‌های خود در شمال غزه بازگردند و همچنین اجازه می‌دهد کمک‌های کافی از طریق همه گذرگاه‌ها جریان یابد. او از دیگر شروط حماس را ارائه طرحی برای بازسازی نوار غزه، علاوه بر آن خروج ارتش اشغالگر از نوار غزه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بحث مبادله اسیران صهیونیست با اسرای فلسطینی اکنون با پرسش‌های مربوط به چگونگی کاهش اوضاع انسانی و پایان دادن به جنگ روبه‌رو شده‌ است، افزود: «حداقل ۶۰ اسیر اسرائیلی در اسارت جان خود را از دست دادند». او به قتل ۵۰ نفر اشاره کرد که ماه گذشته توسط وال استریت ژورنال منتشر شد.

بدران تکذیب کرد که حماس درخواست صهیونیست‌ها در دستیابی به لیست اسامی اسیران زنده صهیونیست را رد کرده یا درخواست اسرائیل برای ارائه چنین لیستی که جنبش حماس احتمالا تمایل به مبادله آنها به عنوان بخشی از توافق داشته باشد را نادیده گرفته است. او توضیح داد هیچ درخواست رسمی اسرائیل برای چنین لیستی وجود نداشته‌ است.

وی تاکید کرد که بسیاری از این اسیران توسط جناح‌های دیگر از جمله جنبش جهاد اسلامی بازداشت شده‌اند که یافتن آنها را دشوارتر می‌کند.

بدران تصریح کرد: رهبری سیاسی جنبش حماس در دوحه روز شنبه برای گفت‌وگو در مورد مذاکرات آتش‌بسی که این هفته به مدت چهار روز در قاهره ادامه داشت و با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا برگزار شد، دیدار کرد.

این در حالی است که جمعه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره احتمال آتش‌بس در غزه تا ماه رمضان گفت: به نظر سخت می‌رسد.

در این راستا بدران نیز تاکید کرد که «با توجه به حمایت شدید واشنگتن از اسرائیل، باور ندارد که ایالات متحده بتواند میانجی صادقی باشد».

وی توضیح داد که «این جنبش بیشتر روی میانجیگری کشورهای اروپایی از جمله فرانسه حساب باز می‌کند» زیرا فرانسه تلاشی واقع‌بینانه‌تر دارد.

به نوشته این روزنامه، بدران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را مسؤول شکست مذاکرات تاکنون دانست و تاکید کرد که موضع وی «تنها گره در مذاکرات است، زیرا او حاضر به معامله با هر چیزی روی میز نیست و او است آتش افروز و خطرناک‌ترین فرد برای ثبات این منطقه است.»

همچنین وال استریت ژورنال به اظهارات مقامات مصری استناد کرد که گفتند «موضع تند نتانیاهو به میانجی‌های اسرائیلی فضای زیادی برای مانور در مذاکرات قاهره نداد» در حالی که دفتر نتانیاهو از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

بدران در ادامه وجود هرگونه اختلاف در جنبش حماس به ویژه بین یحیی سنوار رهبر این جنبش در غزه و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش در خارج را رد و تاکید کرد که یک تمایل مشترک بین همه برای پایان دائمی این جنگ وجود دارد.

این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال روز پنجشنبه گزارشی را منتشر و در آن ادعا کرده بود بین هنیه و سنوار به دلیل خواسته‌های سنوار در مذاکرات اختلاف ایجاد شده است.

بدران همچنین گفت قطر به اخراج مقامات حماس در دوحه در صورتی که نتوانند رهبران جنبش در غزه را به توافق متقاعد کنند، تهدید نکرده است.

در همین زمینه، مقامات مصری با اشاره به اختلافات سیاسی داخلی در داخل اراضی اشغالی، از جمله شکاف در کابینه نتانیاهو در زمان جنگ و افزایش فشار آمریکا بر صهیونیست‌ها برای انجام اقدامات بیشتر جهت کاهش درد و رنج ساکنان غزه، گفتند که سنوار معتقد است که حماس در حال حاضر دست بالا را در مذاکرات دارد.

درحالیکه در زمانی که مذاکره‌کنندگان در حال آماده شدن برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس طی امروز -یکشنبه- در قاهره هستند، همچنان شکاف‌های گسترده‌ای بین جنبش و اسرائیل وجود دارد.

برچسب ها: حماس ، فلسطین ، مقاومت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار