کد خبر: 1213599
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
ویلیام برنز: کلید امنیت منطقه «معامله با ایران» است. بحران خاورمیانه ایران را «جسورتر» کرده و به نظر می‌رسد حتی آماده است تا آخرین نیابتی منطقه‌ای خود بجنگد، در حالی که برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده است

جوان آنلاین: رئیس سازمان سیا معتقد است امریکا با یک لحظه تاریخی شبیه به شروع جنگ سرد یا دوره پس از ۱۱ سپتامبر مواجه است که در آن چشم انداز‌های بین‌المللی با «تغییراتی عمیق» مواجه است و «ایالات متحده دیگر از برتری بلامنازع برخوردار نیست».
به گزارش «جوان»، ویلیام برنز در یادداشتی که روز ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن ۱۴۰۲) با عنوان «هنر مملکت داری و هنر تجسس» در فارین افرز منتشر شده، اهمیت دستگاه اطلاعاتی امریکا را در جهان جدید توضیح داده، جهانی که او عمق تحولات آن، به خصوص در حوزه فناوری را تحولاتی انقلاب‌گونه می‌داند: «همواه، آزمون تعیین‌کننده برای (دستگاه) اطلاعاتی، پیش‌بینی و کمک به سیاستگذاران برای هدایت تغییرات عمیق در چشم‌انداز بین‌المللی بوده است، لحظاتی موم‌وار که تنها چند بار در هر قرن اتفاق می‌افتند. همان‌طور که پرزیدنت جو بایدن تکرار کرده، ایالات متحده امروز با یکی از آن لحظات (موم‌وار) نادر مواجه است که اهمیتی قابل مقایسه با شروع جنگ سرد یا دوره پس از ۱۱ سپتامبر دارد. ظهور چین و بدخواهی روسیه، چالش‌های ژئوپلیتیکی دلهره‌آوری را در دنیای رقابت استراتژیک شدید ایجاد کرده که در آن امریکا دیگر از برتری بلامنازع برخوردار نیست و تهدید‌های اقلیم وجودی در حال افزایش است.» 
او پیچیدگی مسائل در دنیای جدید از جمله تغییرات «انقلابی در فناوری» را از انقلاب صنعتی یا آغاز عصر هسته‌ای فراگیرتر می‌داند و تأکید کرده که این تحولات «از بسیاری جهات، کار سیا را سخت‌تر از همیشه می‌کند و برای دشمنان (امریکا) ابزار‌های قدرتمند جدیدی فراهم می‌کند تا ما را گیج کنند، از ما فرار کنند و از ما جاسوسی کنند.» رئیس سیا معتقد است که دوران معروف به «دوره پس از جنگ سرد» در لحظه‌ای که روسیه به اوکراین حمله کرد، به پایان قطعی رسید: «همان‌طور که ۱۱ سپتامبر دوران جدیدی را برای سیا آغاز کرد، حمله روسیه به اوکراین نیز آغاز دوره‌ای جدید شد.» برنز معتقد است که امسال «سال سختی در میدان نبرد در اوکراین خواهد بود» و پوتین همچنان در حال شرط بستن در این مورد است که «زمان به نفع اوست و می‌تواند اوکراین را نابود کند و حامیان غربی آن را از بین ببرد»، در حالی که در سال انتخابات، کنگره همچنان با کمک به اوکراین مخالف است، رئیس سیا تأکید دارد که 
«کلید موفقیت در حفظ کمک‌های غرب به اوکراین نهفته است» و امریکا با کمتر از ۵ درصد از بودجه دفاعی خود «یک سرمایه گذاری نسبتاً متوسط با بازده ژئوپلیتیک قابل توجه برای ایالات متحده و بازده قابل توجه برای صنعت امریکا» تولید می‌کند. او گفته که اوکراین «فرصتی را برای تضمین یک برد بلند مدت برای اوکراین و یک باخت استراتژیک برای روسیه فراهم می‌کند».
رئیس سیا به جنگ اسرائیل علیه فلسطینیان هم اشاره کرده که رقابت با چین، انتخاب سختی پیش روی مداخله واشینگتن در آن برای امریکا فراهم کرده است: «رقابت با چین بالاترین اولویت واشینگتن خواهد بود، اما این بدان معنا نیست که می‌تواند از چالش‌های دیگر فرار کند» ولی در عین حال تأکید کرده که با وجود آشنایی چهل ساله با خاورمیانه در چهار دهه گذشته «به ندرت آن را پیچیده‌تر یا انفجاری‌تر» از حال حاضر می‌داند. به عقیده رئیس سیا، کلید امنیت اسرائیل و منطقه «معامله با ایران است». برنز نوشته که بحران خاورمیانه ایران را «جسورتر» کرده و به نظر می‌رسد حتی آماده است «تا آخرین نیابتی منطقه‌ای خود بجنگد، در حالی که برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده و پرخاشگری روسیه را ممکن می‌سازد.»
به گفته رئیس سیا، هرچند «روسیه» برای امریکا «فوری‌ترین چالش» است ولی «چین تهدید بلندمدت بزرگ‌تری است». به گفته برنز، سیا منابع بیشتری را برای جمع‌آوری، عملیات و تحلیل‌های اطلاعاتی مرتبط با چین در سرتاسر جهان اختصاص داده که بودجه تخصیص یافته برای مقابله اطلاعاتی با چین «بیش از دو برابر درصد بودجه کلی» دو سال گذشته است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
0
0
آمریکا ده سال از اطلاعات میدانی جهان، عقب است. خیلی وقته که ایران شرایط افول آمریکا را فراهم کرده.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار