کد خبر: 1155537
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
امارات متحده عربی روز شنبه به طور رسمی توانست وضعیت «شریک گفتگو در سازمان همکاری شانگهای» را بدست بیاورد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، امارات متحده عربی روز شنبه به طور رسمی توانست وضعیت «شریک گفتگو در سازمان همکاری شانگهای» را بدست بیاورد.

وضعیت شریک گفتگو، اولین قدم قبل از اعطای عضویت کامل به امارات متحده عربی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگ‌های در میان مدت خواهد بود؛ سازمانی که علاوه‌بر چین، ایران و روسیه نیز در آن عضو هستند.

چند روز پیش بود که شورای وزیران عربستان سعودی در جلسه‌ای تصمیم دولت ریاض برای پیوستن به سازمان همکاری شانگ‌های را تصویب کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عربستان «واس»، وزرای سعودی در این جلسه با تفاهم‌نامه اعطای وضعیت «شریک گفتگو» به ریاض در سازمان شانگ‌های موافقت کردند.

منابع خبری به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره نکرده‌اند، اما این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شرکت آرامکو عربستان اعلام کرد سرمایه‌گذاری‌های خود در چین را به میزان چندین میلیارد دلار افزایش داده است.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاهش در این باره گزارش داد که الحاق عربستان سعودی به این سازمان طی سفر اخیر «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین به ریاض در ماه دسامبر گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود.

سازمان همکاری شانگ‌های یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگ‌های چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که در تاریخ ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیند‌های عضویت دائم در سازمان همکاری شانگ‌های است.

اکنون افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفتگو با این سازمان هستند. در نشست سازمان همکاری شانگ‌های در شهر «دوشنبه» در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی مراحل و فرایند‌های ارائه مقام شریک گفتگو به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار