کد خبر: 1108789
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

رپورتاژ آگهی/ هلیوم از جمله گازهای سبک است که برای پر کردن بادکنک و بالن‌ها استفاده می‌شود. وجود این گاز در فضای باز نمی‌تواند مضر و خطرناک باشد، اما اگر در محیط بسته، به خصوص در اتاق‌های کوچک باشد، ممکن است تنفس آن مشکلاتی را ایجاد کند. ضمن اینکه برخی هم فکر می‌کنند حتی تماس هلیوم با آتش، باعث انفجار و آتش‌سوزی هم می‌شود. اما آیا این تصور درست است؟ از آنجایی که از گاز هلیوم برای پر کردن بادکنک در مهمانی و جشن‌ها استفاده می‌شود، باید بیشتر مراقب باشید و نکاتی را که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌شود، بخوانید.

استنشاق گاز هلیوم: تفریح در مهمانی یا تهدیدی مرگبار؟

آیا گاز هلیوم خطرناک است؟

بسیاری از افراد خطرات استنشاق گاز هلیوم را نادیده می‌گیرند و فکر می‌کنند آسیبی برای سلامتی‌شان ندارد و بی‌ضرر است. اما خفگی ناشی از تنفس این گاز باعث سرگیجه و بیهوشی می‌شود. علاوه بر هیپوکسی عمومی، نفس کشیدن در هوایی که پر از گاز هلیوم است، باعث به کما رفتن و حتی مرگ فرد هم می‌شود.

استفاده از بادکنک‌هایی که با هلیوم پر شده‌اند، یکی از راه‌های تزئین و دکوراسیون محیط است و اغلب مردم علاقه زیادی به استفاده از این گاز دارند. با این حال نمی‌دانند که هلیوم چقدر می‌تواند خطرناک باشد و حتی می‌تواند پارگی ریه را هم به دنبال داشته باشد.

 از آنجایی که هلیوم گاز سبکی است، در هوا شناور می‌شود. کافیست نخ را به انتهای بادکنک پر از هلیوم بزنید و روی یک پایه نصب کنید. می‌بینید که بادکنک در هوا می‌ماند. زیرا چگالی کمتری نسبت به هوا دارد. حتی هلیوم را به صورت فشرده در سیلندر گاز هم می‌ریزند که به مراقبت زیادی نیاز دارند. زیرا بسیار خطرناک هستند و اگر کپسول اکسیژن با مقدار استاندارد هلیوم پر نشود و مقدار آن از حد نرمال عبور کند، خطراتی را برای انسان خواهد داشت.

خطرات گاز هلیوم چیست؟

اگر می‌خواهید از تاثیرات گاز هلیوم روی بدن مطلع شوید، کافیست ریه خود را از هوا خالی کنید و بعد بادکنک حاوی این عنصر را برای 3 ثانیه تنفس کنید و شروع به حرف زدن کنید. البته این کار را در هوای آزاد انجام دهید که خطری برای بدن نداشته باشد. می‌بینید که صدای شما تغییر می‌کند. زیرا هوا از حنجره می‌گذرد و باعث ارتعاش تارهای صوتی می‌شود و دهان، لب‌ها و زبان صدا را به گفتار تبدیل می‌کند.

اگر چه این قسمت طنز ماجراست و استنشاق کم این گاز خطرناک نیست، اما اگر میزان هوای تنفس شده زیاد شود، برای سلامت بدن خطرناک خواهد شد.

خفگی نتیجه تنفس هلیوم

اگر در فضای اتاق هیچ اکسیژنی نباشد و پر از عنصر هلیوم شود، استنشاق آن باعث خفگی می‌شود. اگر چه این گاز سمی نیست و یک گاز بی‌اثر محسوب می‌شود، اما اگر به جای اکسیژن مورد نیاز بدن تنفس شود، خفه‌کننده است و سلول‌های بدن را از کار می‌اندازد. به هر دلیلی که سطح اکسیژن خون کاهش یابد، هیپوکسی یا خفگی را به دنبال دارد.

به این مورد خفگی گاز بی‌اثر می‌گویند. نفس کشیدن این گاز باعث کمبود اکسیژن خون می‌شود. علائم هیپوکسی ناشی از استنشاق این گاز عبارت است از سرگیجه، بی‌نظمی در ضربان قلب و عملکرد غیر طبیعی این عضو، بیهوشی و حتی خطر مرگ.

استنشاق گاز هلیوم: تفریح در مهمانی یا تهدیدی مرگبار؟

خطر گاز هلیوم آمبولی یا پارگی ریه

یکی دیگر از خطراتی که گاز هلیوم برای سلامت بدن دارد، آسیب زدن به ریه است. تنفس این گاز از سیلندر خطر بیشتری دارد. زیرا اگر تحت فشار باشد، می‌تواند باعث آمبولی و پارگی ریه شود. آمبولی به انسداد رگ‌های خونی گفته می‌شود که بر اثر ایجاد حباب گاز ایجاد می‌شود.

در مواردی که میزان نفس کشیدن از سیلندر گاز هلیوم زیاد باشد، خطر سکته مغزی، تشنج و حتی مرگ را هم به دنبال دارد. استنشاق این گاز تحت فشار به ریه‌ها آسیب جدی وارد می‌کند. زیرا دو قسمت ریه که مثل کیسه‌های هوا هستند، پاره می‌شوند و بدون وقفه، مرگ اتفاق می‌افتد. قربانیان این اتفاق، به معنای واقعی، در خون خودشان غرق می‌شوند.

آیا بادکنک هلیومی باعث آتش‌سوزی می‌شود؟

هلیوم یک گاز بلااثر و غیرسمی است که خطر انفجار و آتش‌سوزی ندارد. بارها خبرهایی در مورد آتش سوزی در جشن و مهمانی‌ها از ترکیدن بادکنک‌هایی که با هلیوم پر شده‌اند، شنیده‌ایم. اما آیا این واقعیت دارد؟ اگر هلیوم آزاد شود و در معرض حرارت و شعله قرار بگیرد باعث آتش‌سوزی می‌شود؟

در پاسخ باید بگوییم اگر چه استنشاق زیاد گاز هلیوم باعث کمبود اکسیژن خون و خفگی می‌شود، اما خطر آتش‌سوزی و انفجار ندارد. چیزی که در واقع باعث آتش‌سوزی می‌شود، استفاده از گاز نیتروژن و متان برای پر کردن بادکنک است که در برخی مراکز استفاده می‌شود. در واقع این دو گاز هم خاصیتی شبیه هلیوم دارند و چگالی آن‌ها نسبت به اکسیژن کمتر است. اما بسیار خطرناک هستند و به دلیل قیمت ارزان، به جای هلیوم برای پر کردن بادکنک استفاده می‌شوند.

عوارض ناشی از استنشاق گاز هلیوم

همانطور که گفتیم عوارضی که در نتیجه نفس کشیدن در هوای پر از هلیوم برای جسم اتفاق می‌افتد، می‌تواند خطرناک باشد و حتی زندگی شما را با خطر جدی مواجه کند. حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه تنها علائم خفیف و ناشی از مقدار کمی استنشاق این گاز است. اما اگر مقدار آن زیاد شود، باعث بیهوشی و مرگ نیز می‌شود.

استنشاق گاز هلیوم: تفریح در مهمانی یا تهدیدی مرگبار؟

نکات ایمنی کار با گاز هلیوم

با وجود همه مشکلاتی که هلیوم می‌تواند برای سلامت شما به دنبال داشته باشد، خوب است به نکات ایمنی زیر دقت داشته باشید:

هیچ‌گاه گاز بادکنک هلیومی را استنشاق نکنید. خطرات این کار از سرگرمی لحظه‌ای بیشتر است. پس حتی برای کنجکاوی در مورد تاثیر تنفس این گاز روی تغییر صدا هم آن را تست نکنید.

وقتی می‌خواهید بادکنک را با باد هلیوم پر کنید، از فضا فاصله بگیرید و حتی ماسک بزنید.

برای پر کردن بادکنک با این گاز، به فروشگاه‌های قابل اعتماد بروید که از متان و نیتروژن استفاده نکند.

همیشه زمان بازی کودک با بادکنک هلیومی، به او نظارت داشته باشید.

بادکنک‌های هلیومی را بعد از جشن و مهمانی در فضا رها نکنید. ممکن است این کار بی‌ضرر باشد اما ترکیدن در محیط خانه می‌تواند باعث آسیب محیطی شود.

بادکنک هلیومی را در حیات وحش و به ویژه در آب رها نکنید. زیرا برای حیوانات و به خصوص آبزیان مضر است.

اگر تعداد بادکنک‌هایی که با هلیوم پر شده، زیاد است، حتما آن‌ها را در محیط باز و بزرگتر قرار دهید. زیرا قرار دادن بادکنک‌ها در محیط‌های کوچک، با احتمال ترکیدن آن‌ها، خطر خفگی برای افراد حاضر در اتاق را به دنبال دارد.

خطرات تنفس هلیوم

ممکن است همه فکر کنید استنشاق گاز هلیوم خطرناک نیست و نمی‌تواند آسیبی برای کسی داشته باشد، اما واقعیت این است که استنشاق آن باعث کمبود اکسیژن در بدن می‌شود و اکسیژن ریه‌ها را جابجا می‌کند. همین موضوع باعث خفگی شده و اگر میزان آن در خون افزایش یابد، خطر مرگ را هم به دنبال دارد. اگر چه تاکنون گزارشات بسیار نادری از خفگی و مرگ با هلیوم گزارش شده، اما برای افراد بیمار تنفسی، بیماران قلبی و کودکان بسیار مضر است.

از سوی دیگر باید همیشه حواستان به پر شدن بادکنک‌ها با هلیوم خالص باشد تا آن را با گازهای سمی و ارزان پر نکنند. هلیوم خاصیت انفجاری ندارد و باعث آتش‌‌سوزی نمی‌شود.

این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار