کد خبر: 1098545
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

کمتر از ۱۰ روز بعد از سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران، هرچند او نتوانست تأیید تهران و مسکو را دریافت کند، ولی تحرکات آنکارا در شمال سوریه رو به افزایش است. فرماندهی کل ارتش سوریه در واکنش به این تحرکات هشدار داده که آماده مقابله با تجاوز احتمالی ترکیه است.
ماجراجویی آنکارا در عراق تمام نشده، ظاهراً ترکیه تحرکات را در سوریه تشدید کرده است. یک منبع نظامی به «سانا» گفت، با تشدید اقدامات تحریک‌آمیز ترکیه در اراضی سوریه طی سه روز گذشته و حمله به مناطق مختلف و تعدادی از پایگاه‌های نیرو‌های مسلح ارتش قهرمان سوریه آماده مقابله با هر حمله احتمالی ترکیه و گروهک‌های تروریستی آن هستند. نیرو‌های اشغالگر ترکیه و مزدوران آن در گروهک‌های تروریستی، اخیراً به حملات خود با استفاده از توپخانه سنگین و خمپاره در مناطق مجاور اراضی اشغال شده در حومه استان‌های الحسکه، حلب و الرقه شدت داده‌اند که منجر به زخمی شدن غیرنظامیان و خسارات مالی و نیز آوارگی صد‌ها خانواده شده است. ترک‌ها امیدوار بودند که در جریان نشست سه‌جانبه در تهران که سه شنبه پیش برگزار شد، موافقت روسیه و ایران را برای این عملیات بگیرند، اما به چنین امری دست نیافتند. به همین خاطر «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه دیروز گفت: «ما برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه از کسی اجازه نخواهیم گرفت و مجبور نیستیم زمان انجام این عملیات را به کسی اطلاع دهیم.» به گفته کالین، این عملیات می‌تواند طبق ارزیابی‌های ما از خطرات امنیتی که ترکیه را تهدید می‌کند، در هر زمانی انجام شود. وزارت دفاع ترکیه روز چهار شنبه برای زمینی‌سازی اقدام در شمال سوریه اعلام کرد، دو نظامی این کشور در جریان درگیری با «تروریست‌ها» در شمال سوریه کشته شده‌اند. همزمان، یک منبع امنیتی گفت که برخی تجهیزات نظامی امریکا از پایگاه هوایی عین‌الاسد در ناحیه البغدادی واقع در الانبار، به پایگاهی در نزدیکی گذرگاه الولید واقع در مرز سوریه ارسال شده است. وبگاه «المعلومه» به نقل از این منبع گزارش کرد که نیرو‌های امریکایی یک گروه بزرگ و مجهز به هواپیما‌های جنگی را به پایگاه مذکور اعزام کردند.
ماجراجویی در عراق
در عراق، در شرایطی که شورای امنیت سازمان ملل خود را برای رأی‌گیری درباره قطعنامه علیه ترکیه آماده می‌کند، حمله راکتی به کنسولگری ترکیه در موصل عراق منابع خبری بامداد روز چهار شنبه از حمله راکتی به کنسولگری ترکیه در شهر موصل عراق خبر دادند. پیش از این نیز گروه «سرایا ابابیل» با انتشار فیلم ویدئویی از حمله به پایگاه نظامیان ترکیه در نوار مرزی با عراق خبر داده بود. همچنین پایگاه خبری صابرین‌نیوز اعلام کرد که بامداد چهار شنبه پایگاه زلیکان در شهر بعشیقه عراق که محل حضور نظامیان ترکیه است، با پنج موشک هدف حمله قرار گرفته است. گروه‌های عراقی اعلام کرده‌اند که این حملات در پاسخ به حمله هفته پیش ترکیه به شهر دهوک عراق بوده است. فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق دیروز در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل، ضمن درخواست برای صدور قطعنامه‌ای که ترکیه را ملزم به خروج از خاک عراق کند، گفت که از شمال تا جنوب این کشور از تجاوز اخیر ترکیه به شمال عراق خشمگین هستند. فؤاد حسین آمادگی عراق را برای همکاری با کشور‌های مربوط برای اخراج پ. ک. ک از عراق اعلام کرده، ولی مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی که تلویزیون رسمی ترکیه منتشر کرد، گفت که در آنچه به عراق مربوط می‌شود باید بگویم که دولت عراق نمی‌تواند اقدامی اثرگذار علیه گروه‌های تروریستی انجام دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار