کد خبر: 101998
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۰
هدایت طرح‌های مهم صنعت و فناوری تسلیحاتی نیروهای مسلح نظیر بومی شدن تولید انواع موشک‌های زمین به زمین، پدافند هوایی، ماهواره‌برها، تولید انبوه انواع بی‌سیم‌های تاکتیکی و در دوران تصدی ایشان در بالاترین مسئولیت ستادی تحقیقات در نیروهای مسلح است.
سردار نقدی با کوله بار سنگین تجارب در عرصه مسئولیتهای تحقیقاتی، اجرایی و سیاستگزاری نیروهای مسلح عهده دار ریاست سازمان بسیج مستضعفان شده است.
به گزارش سپاه نیوز؛ سردار بسیجی محمدرضا نقدی در فروردین ماه سال 1340درتهران متولد شد.
وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبستان و دبیرستان اسلامی قدس پشت سر گذاشت. در سال 1356 در سن 16 سالگی موفق به اخذ دیپلم شد و پس از ورود به دانشگاه گیلان انجمن اسلامی این دانشگاه را تاسیس کرد.
سردار نقدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در خرداد ماه 1358 بلافاصله پس از صدور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) برای تشکیل جهاد، با کمک جمعی از دوستان دانشگاهی و فعالان اجتماعی رشت، جهاد سازندگی استان گیلان را بنا نهاد و همزمان با فعالیت‌های جهادی بصورت بسیجی و داوطلبانه وارد سپاه شد و مسئولیت فرهنگی سپاه گیلان را بر عهده گرفت.
وی به دنبال اوج گیری توطئه‌های گروهکی و با اصرار شهید انصاری استاندار وقت گیلان، برای خنثی کردن توطئه‌های آن دوران به مسئولیت اطلاعات سپاه منصوب شد و تا سال 1360 در این مسئولیت فعالیت نمود.
سردار محمد رضا نقدی بدنبال فروکش کردن آشوب‌های مذکور به غرب کشور رفت و به معاون اطلاعاتی شهید بزرگوار محمد بروجردی که در آن زمان فرماندهی سپاه در غرب کشور (منطقه 7) را بر عهده داشت، منصوب شد.
سردار نقدی از بنیانگذاران قرارگاه حمزه سید الشهداء (ع) در شمال غرب کشور بود و پس از تصویب و شکل‌گیری این قرارگاه به سمت معاونت اطلاعات آن منصوب گردید.
وی در سال 1363 و بدنبال تشکیل وزارت اطلاعات و انتقال امور اطلاعاتی کشور به آن وزارت، از فعالیت‌های اطلاعاتی کناره گرفت و قرارگاه جنگ‌های نامنظم غرب و شمالغرب کشور را بنیان نهاد و در اسفندماه 1365، به دنبال شهادت شهید اسماعیل دقایقی به فرماندهی لشکر بدر منصوب شد.
سردار نقدی یکسال پس از پایان جنگ،برای ادامه تحصیل در دوره‌ فرماندهی و ستاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی پذیرفته شد. وی پس از پایان دوره دافوس به فرماندهی دانشکده امام علی سپاه منصوب و این دانشکده را تاسیس کرد.
حدود یکسال بعد فرمانده معظم کل قوا طی حکمی سردار نقدی را از سپاه به نیروی انتظامی منتقل و به سمت فرماندهی حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی منصوب نمودند.
سردار محمد رضا نقدی در شهریورماه 1379 با پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا به سمت معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد.
وی در این سمت مسئولیت هدایت طرح‌های مهم صنعت و فناوری تسلیحاتی نیروهای مسلح را بر عهده گرفت که بومی شدن تولید انواع موشک‌های زمین به زمین، پدافند هوایی، ماهواره‌برها، تولید انبوه انواع بی‌سیم‌های تاکتیکی، خودروهای نظامی، مهمات، سامانه‌های پدافندی، ناوهای جنگی و زیر سطحی‌ها، شناورهای تندرو، موشک‌انداز و به ثمر نشستن تولید انواع سامانه‌های جنگ الکترونیک، هواپیمای جنگنده و انواع هواپیماهای بدون سرنشین، شکل‌گیری مرکز استاندار دفاعی کشور و تشکیل بنیاد امور نخبگان نیروهای مسلح از جمله نتایج درخشان فعالیت دستگاه‌های تحقیقاتی، صنعتی وزارت دفاع و مراکز خودکفایی نیروهای مسلح در دوران تصدی ایشان در بالاترین مسئولیت ستادی تحقیقات در نیروهای مسلح است.
سردار نقدی پس از حوادث 11 سپتامبر در سال 1382 با حفظ سمت به ریاست ستاد پدافند غیرعامل کشور منصوب شد و با روی کار آمدن دولت نهم و درخواست آقای دکتر احمدی نژاد، مسئولیت ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیز پذیرفت.
سردار محمد رضا نقدی با همکاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آیین‌نامه‌ همکاری دانشگاه‌ها و نیروهای مسلح را تدوین و پس از تصویب آن توسط فرماندهی معظم کل قوا با تصدی ریاست شورای اجرایی همکاری دانشگاه‌ها و نیروهای مسلح، سازمان گسترده‌ای را در حوزه‌ی همکاری دانشگاه‌ها با نیروهای مسلح و تقویت فرایند تبدیل علم به فناوری و تولید محصول شکل داد.
وی از سال 1384 در دوره‌ دکترای امنیت ملی و روابط‌ بین‌الملل، دانشگاه عالی دفاع ملی پذیرفته شد و اینک با پشت سرگذاشتن موفق امتحان جامع این دوره، تالیف رسانه‌ دکترا را پیش رو دارد.
سردار بسیجی محمدرضا نقدی، اینک با حکم فرماندهی معظم کل قوا به سمت فرمانده سازمان بسیج مستضعفین منصوب شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار