تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
نشریه دانشگاه خرونینگن هلند دستاورد یک دانش‌بنیان را در شیراز ایران ستود
نشریه پژوهش‌های دانشـگـاهـی اسـپرینـگر در گزارشی به موفقیت یک دانش‌بنیان ایرانی اشاره کرده که به تولید پوشش آنتی باکتریال پیشرفته دست یافته است. این دستاورد کاربرد بسیار زیادی در بیمارستان ها، مراکز درمانی و سالن‌های جراحی دارد علاوه بر اینکه ایران را از واردات این کالا بی‌نیاز می‌کند.
علیرضا سزاوار
سرويس جامعه جوان آنلاين: نشریه اسپرینگر وابسته به بخش مطبوعاتی دانشگاه خرونینگن هلند است؛ این دانشگاه پژوهشی عمومی در سال ۱۶۱۴ در شهر خرونینگن هلند تأسیس شد. این مرکز بزرگ پژوهشی حداقل ۲۷مرکز مؤسسه تحقیقاتی دارد.

مستقیم از دانشگاه به دانش‌بنیان
به گزارش اسپرینگر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی که در مرکز رشد بیوتکنولوژی شهر شیراز مستقر است، با استفاده از نانو ذرات اکسید روی موفق شده پوشش سنگ آنتی‌باکتریالی تولید کند. از این پوشش پیشرفته می‌توان در بیمارستان‌ها و استخر‌ها و تمام سازه‌هایی که نیاز به پوشش آنتی‌باکتریال دارند، استفاده کرد.

جالب اینکه براساس استاندارد‌های سال ۲۰۱۵ اتحادیه اروپا بخش تغذیه هتل‌های پنج ستاره و رستوران‌های درجه ممتاز این اتحادیه مجبور به استفاده از این پوشش هستند.
پوشش سنگ آنتی‌باکتریال این شرکت دانش‌بنیان محصول همکاری این مؤسسه با فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاهی است. یکی از دانش‌آموختگان این شرکت دانش‌بنیان مشغول تحقیق بر سنتز «نانو ذرات اکسید روی» در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعال بوده و در نهایت بعد از فارغ‌التحصیل شدن و توسعه این فناوری، اقدام به تولید این محصول کرده است.

مزایای پوشش‌های آنتی باکتریال
در مقاله‌ای که اسپرینگر معرفی کرده، محمد نعمتی همان دانشجویی است که روی سنتز نانو ذرات اکسید در دوران دانشجویی فعالیت کرده و فعالیتش را در این شرکت دانش‌بنیان دنبال کرده است.
وی اکنون مدیر اصلی این شرکت دانش‌بنیان است و در یکی از مصاحبه‌های خود گفته است: «پس از پایان تحصیلاتم و بورسیه‌شدن در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیاز بخش پزشکی به مواد آنتی‌باکتریال را درک کردم. اتاق‌های جراحی نیاز به نظافت ویژه و روزانه دارند و خیلی اوقات باید در طول روز چند بار تمیز شوند، از آنجا که نانو ذرات اکسید روی خواص آنتی باکتریال دارند، به همین دلیل تولید پوشش نانویی از نانو ذرات اکسید روی را در دستور کار قرار دادیم.»

این محقق ایرانی پاک‌شدن انواع آلاینده‌های خونی از روی دیوار مراکز درمانی و پاک شدن لکه از دیوار به سادگی را از مزایای پوشش‌های آنتی باکتریال معرفی کرد و تأکید می‌کند که پژوهش‌های انجام شده در این مطالعات منجر به تولید پوشش‌هایی از جنس اکسید روی با خاصیت آنتی باکتریال شده است.

امتحان شده در ۲ بیمارستان
این شرکت دانش‌بنیان ایرانی تاکنون نزدیک به یک تن از چسب نانویی آنتی‌باکتریال را به فروش رسانده که مقدار قابل توجهی است. این اختراع به صورت آزمایشی در چندین اتاق عمل و آزمایشگاه بیمارستانی در شهر شیراز و به طور خاص در دو بیمارستان بزرگ این شهر مورد استفاده قرار گرفته است. این پوشش آنتی‌باکتریال می‌تواند در مراکزی که با سلامت افراد مرتبط است یعنی استخرها، بیمارستان‌ها و رستوران‌ها از گسترش هر عفونتی جلوگیری کند.
به طور کلی پوشش‌های آنتی باکتریال برای کاربرد‌های گسترده‌ای از پوشش سنگ‌های استریلیزه گرفته تا چسب سنگ، چسب موکت، چسب شیشه و چسب کاغذ به کار می‌روند.

ولی به نوشته سینگر در محصول تولیدی این شرکت دانش‌بنیان ایرانی به چسب خاصیت آب‌گریزی، پوشش آنتی باکتریالی و استحکام بالا داده شده است. همچنین با کمک فناوری نانو، چسب تولیدی برای تمام سطوح همچون چوب، شیشه، پلاستیک و سنگ کاربرد دارد. این ویژگی منحصربه‌فرد محصول می‌تواند صرفه اقتصادی را در مصارف چسب به همراه داشته باشد.
این ماده تولید شده با ایجاد یک لایه عایق، علاوه بر ضدعفونی کردن سطح، جلوی رشد باکتری و میکروب‌ها را می‌گیرد. یک لیتر از این ماده می‌تواند پنج متر مربع از یک سطح را پوشش دهد.

متمایز از سایر محصولات
این محصول دانش‌بنیان این امکان را به مصرف‌کننده می‌دهد که بتواند بیشتر سطوح مثل چوب، سنگ، شیشه و ... را در مدت زمانی کوتاه بچسباند و همچنین در کاربردی خاص از این محصول می‌توان به عنوان عایق در سطوح مختلف نظیر استخر، پشت‌بام، سرویس بهداشتی و ... استفاده کرد.

از جمله کاربرد‌های دیگر این محصول استفاده از آن به عنوان افزودنی به بتون است که سبب آبگریزی و عدم ترک خوردن بتون می‌شود که دستاوردی بسیار مهم در صنعت ساختمان است.
ویژگی نانو ذرات اکسید روی و خاصیت آنتی باکتریالی این پوشش موجب شده که محصول را به عنوان درزگیری سطوح بسیار متمایز از سایر محصولات مشابه کند.
این اختراع دانش‌بنیان تاکنون گواهی نانو مقیاس، تأییدیه کمیته اجرایی کنترل عفونی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تأییدیه استاندارد ملی ۱۰۹۰۰ را دریافت کرده و با نظارت مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تولید شده است.