کد خبر: 984421
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
شورای ملی اطلاعات آمریکا در یادداشتی آورده است در هیچ زمانی شکل و ماهیت توازن بین‌المللی در چنین وضعیت بی‌ثباتی قرار نگرفته است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: اسپوتنیک در گزارشی نوشت: یک یادداشت که شورای ملی اطلاعات آمریکا با عنوان «ترسیم آینده جهان» در سال ۲۰۰۴ تهیه کرده، اما منتشر نساخته بود حاوی برخی پیش‌بینی‌های رمزآلود از آینده‌ای است که اکنون ما شاهد آن هستیم. بسیاری از این پیش‌بینی‌ها شبیه اتفاقات کنونی جهان هستند.

نویسندگان این یادداشت ذکر می‌کنند که نظم بین‌المللی با «تغییر اساسی» مواجه خواهد بود و چالش‌های تازه‌ای گریبان آمریکا را می‌گیرد. در این یادداشت پیش‌بینی می‌شود که «در هیچ زمانی (مانند امروز که به فرض نویسندگان ۲۰۲۰ است) از هنگام تشکیل سیستم اتحاد غربی در سال ۱۹۴۹، شکل و ماهیت توازن بین‌المللی در چنین وضعیت بی‌ثبات و دگرگونی قرار نگرفته است.»

اسپوتنیک در ادامه گزارش خود می‌نویسد: با آنکه برخی از پیش‌بینی‌های نویسندگان این یادداشت برای سال‌های کنونی غلط از آب درآمده است، چندین مورد آن‌ها بسیار دقیق و صحیح اتفاقات چند سال اخیر و به ویژه حال کنونی جهان را توصیف می‌کند. به نوشته اسپوتنیک، تشکیل کشور مستقل فلسطین، مشکلات داخلی روسیه که آن را از تبدیل شدن به یک قدرت جهانی بازدارد و درگیری واشنگتن و پکن بر سر تایوان از پیش‌بینی‌های غلط این یادداشت است.

اسپوتنیک در ادامه به پیش‌بینی‌های درست یادداشت شورای ملی اطلاعات آمریکا می‌پردازد:

دگرگونی اتحاد‌ها

این یادداشت درباره وخیم شدن روابط آمریکا با اروپا می‌گوید و پیش‌بینی می‌کند کشور‌های اروپایی اتحادیه اروپا را بر ناتو ترجیح خواهند داد. همان طور که می‌دانیم در سال‌های اخیر این متحدان قدیمی به دلیل اختلاف نظر در زمینه تجارت و سایر زمینه‌های همکاری از واشنگتن فاصله گرفته‌اند.

در عین حال، نویسندگان تاکید می‌کنند برای آمریکا بسیار سخت خواهد بود که با اتحادِ اروپا با آسیا برخورد کند. این یادداشت می‌گوید «برای مثال، هرچند هنوز بعید است، اتحاد اتحادیه اروپا و چین دیگر غیرقابل تصور نخواهد بود.»

ایده «اول آمریکا»

یک سناریوی تخیلی درباره یک دبیرکل سازمان ملل ساختگی در این پیش‌بینی نوشته می‌شود که در آن خانم دبیرکل در خاطرات خود می‌نویسد آمریکایی‌ها از پلیس بازی در جهان و متحمل شدن بار فشار متحدان خود خسته شده‌اند. دبیرکل در این خاطرات تاکید می‌کند در تلاش است تا دفتر مرکزی سازمان ملل را در نیویورک حفظ کند، زیرا به گفته او در کنار همه چیز‌های دیگر گروه‌هایی طرفدار ایده «اول آمریکا» به دنبال حذف سازمان ملل هستند. او می‌نویسد: ایده استثنائی بودن آمریکا موضوع جدیدی نیست و در طول تاریخ این کشور این ایده از سوی رؤسای جمهور جمهوریخواه مدام مطرح و تبلیغ شده است.

رقابت میان آمریکا و چین

هرچند جنگ تعرفه‌ای که اکنون میان پکن و واشنگتن در جریان است در این یادداشت پیش‌بینی نشده است، نویسندگان در ارزیابی روابط دو کشور یا بهتر بگوییم تنش‌های میان آن‌ها درست حدس زده‌اند. این یادداشت می‌گوید «افزایش ناسیونالیسم در چین و ترس از پکن در آمریکا که آن را یک رقیب استراتژیک نوظهور برای خود می‌پندارد ممکن است سبب ایجاد روابط خصومت آمیزی شود که رفته رفته وخیم‌تر نیز می‌گردد.»

دوباره آمریکا را بزرگ کنید

یادداشت شورای ملی اطلاعات آمریکا پیش‌بینی می‌کند که با ظهور قدرت‌های دیگر نفوذ جهانی واشنگتن کاهش می‌یابد، هرچند بنا به ادعای این سند آمریکا مهمترین کشور واحد در تمامی ابعاد قدرت باقی می‌ماند. اسپوتنیک در این خصوص می‌نویسد در حال حاضر کارشناسان معتقدند واشنگتن بُرش خود را در رقابت با چین و روسیه در زمینه‌های مختلف دارد از دست می‌دهد و مسئله جالب آن است که در سال ۲۰۰۴ مطرح شدن چنین سناریویی بسیار افراطی محسوب می‌شد.

بحران هسته‌ای کره شمالی

پیش‌بینی کارشناسان درباره کره شمالی درست از آب در‌می‌آید که می‌گوید «احتمالا در ۱۵ سال آینده بحرانی بر سر این کشور روی خواهد داد.» همچنین در این یادداشت پیش بینی شده است که پیونگ‌یانگ موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را قبل از سال ۲۰۲۰ به خوبی توسعه می‌دهد و بنا به گفته آن‌ها این سناریو «هزینه بالقوه هرگونه اقدام نظامی از سوی آمریکا علیه این کشور و یا متحدان آن را افزایش خواهد داد.»

پتانسیل‌های تروریسم فاجعه‌بار

اسپوتنیک می‌نویسد هرچند نویسندگان این یادداشت مستقیما ظهور گروه تروریستی داعش را پیش‌بینی نمی‌کنند، وقتی درباره گسترش افراطی‌گرایی می‌گویند و یک سناریوی ساختگی از ایجاد یک خلافت مطرح می‌کنند به نظر می‌رسد که درست به هدف زده‌اند. سناریو ایجاد خلافت هم بسیار افراطی به نظر می‌رسد.

در این یادداشت آمده است «گسترش افراطی‌گرایی تاثیر قابل توجهی بر جهان در سال‌های منتهی به ۲۰۲۰ خواهد داشت که گروه‌های قومی و ملی مختلفی را مقابل هم قرار می‌دهد و حتی ممکن است قدرتی ایجاد کند که از مرز‌های ملی نیز فراتر رود.» به نظر می‌رسد با این توصیف ظهور و پیدایش داعش به خوبی از در این یادداشت پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی‌های این یادداشت شورای ملی اطلاعات آمریکا در حالی منتشر می‌شود که پیشتر نیز خود آمریکایی‌ها از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، اذعان کرده بودند داعش ساخت آمریکاست. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ گفته بود باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، داعش را ساخته است و به آن کمک مالی می‌کند. او بار دیگر پس از مرگ ابوبکر بغدادی، سرکرده این گروه تروریستی، سخنان خود را تکرار کرد و دموکرات‌ها را مسئول به وجود آوردن این گروه تروریستی دانست.

هرچند ترامپ به منظور بهره‌گیری انتخاباتی و رقابت حزبی تنها دموکرات‌ها را مسئول به وجود آوردن داعش می‌داند، مسئله مهم آن است که آمریکا پشت پرده همه این جنایت‌ها قرار داد. آمریکا پس از ظهور داعش به بهانه مبارزه با آن و با هدف بهره‌کشی اقتصادی از برخی از کشور‌های عرب منطقه و همچنین تامین منافع رژیم صهیونیستی نیرو‌های خود را در منطقه مستقر کرد و مردم بی‌گناه کشور‌های سوریه و عراق را به خاک و خون کشید. در حال حاضر نیز با آنکه خود آمریکا اعلام کرده داعش شکست خوده، نیروهایش را در میدان‌های نفتی سوریه مستقر کرده است تا منابع نفتی این کشور را به تاراج ببرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار