کد خبر: 983171
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
طباطبایی، رئیس فدراسیون بسکتبال در نشست خبری عنوان کرد
نشست خبری رئیس فدراسیون بسکتبال برگزار شد و رامین طباطبایی ابراز امیدواری کرد تیم ملی بسکتبال ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ موفق به صعود به جمع هشت تیم برتر دنیا شود.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: رامین طباطبایی در ابتدای نشست خود با خبرنگاران به نقش رسانه در پیشرفت برنامه‌های فدراسیون اشاره کرد: «در این دو سال رسانه‌ها حمایت خوبی از ما داشتند و نقدهایشان کارساز بود. همیشه سعی‌مان بر این بوده که با رسانه‌ها تعامل خوبی داشته باشیم. همواره خواستار روشنگری بودیم و می‌خواستیم کار با خرد جمعی پیش برود، این سیاست فدراسیون است. البته فدراسیون در ۱۰ سال اخیر فرصت‌های زیادی را از دست داد، در حالی که سایر رشته‌ها از این فرصت برای پیشرفت استفاده کردند.»

صعود ۵ پله‌ای‌
رئیس فدراسیون بسکتبال در خصوص مشکلات اقتصادی فدراسیون متبوعش گفت: «فدراسیون را با دلار ۴۵۰۰ تومانی تحویل گرفتم، اما دلار چند برابر شده و در این شرایط مدیریت بسیار سخت است. با این حال به‌رغم این تورم زیاد هیچ یک از برنامه‌هایمان لغو نشد و تمام اعزام‌ها انجام شد. در سال ۹۷ بسکتبال ۳۲ اعزام برون‌مرزی داشت درحالی‌که در گذشته کل اعزام‌ها در یک سال بین ۱۰ تا ۱۲ اعزام بوده، ولی در مدیریت جدید اعزام‌ها سه برابر شده است. این مسئله ثابت می‌کند بسکتبال در حال حرکت است. این موضوع در انتخابی المپیک نمود پیدا کرد و جایگاه ایران در رنکینگ جهانی از ۲۷ به ۲۳ ارتقا یافت. صعود پنج پله‌ای برای ما واقعاً ارزشمند است و در آسیا هم صدرنشین هستیم. کسب سهمیه المپیک برایمان حکم مدال طلا را داشت و حتی از مسئولان ورزش خواستیم از تیم ملی به عنوان تیم قهرمان تجلیل شود.»

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی ویژه با توجه به شرایط عنوان کرد: «استراتژی ما مسابقه‌محور است. در این مدت تلاش کردیم برای پیشرفت بسکتبال با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی راهی بیابیم. ما نمی‌توانیم مثل امریکا، آلمان، ژاپن و چین مسابقه برگزار کنیم. به همین خاطر مسابقه را محور توسعه قرار می‌دهیم و تا مسابقه‌ای نباشد کسی جذب بسکتبال نمی‌شود. مسابقات ویترین بسکتبال است و افزایش گروه‌ها و بازی‌ها به پیشرفت این رشته کمک می‌کند.»

برنامه ویژه المپیک
رامین طباطبایی به سؤال جوان در خصوص برنامه‌ریزی ویژه برای المپیک اینگونه پاسخ داد: «در بسکتبال از همه رشته‌های تیمی زودتر سهمیه گرفتیم. به همین خاطر از وزارت خواستار بودجه ویژه شدیم. منتها با همین بودجه فعلی هم طبق برنامه پیش می‌رویم. اردو‌های تیم ملی بعد از لیگ تشکیل می‌شود و با توجه به اسپانسر‌هایی که داریم بازی‌های تدارکاتی‌مان را مشخص کرده‌ایم. چهار دعوتنامه رسمی از کشور‌های کانادا، ژاپن و چین (دو دعوت‌نامه) به دستمان رسیده است. البته بحث اعزام به کانادا به خاطر بعد مصافت هنوز قطعی نشده و کادر فنی در این باره تصمیم می‌گیرد. برای اجرای برنامه‌ها مشکلی نداریم و آن‌ها را در خور و شأن تیم المپیکی ایران پیش خواهیم برد. ضمن اینکه ما از وزارت و کمیته ملی المپیک درخواست بودجه بیشتر کردیم، چراکه الان بسکتبال بانوان هم فعال شده است. البته با همین بودجه اندک نیز بحث اعزام بانوان روی زمین نمانده است. بهترین تیم‌های جهان به المپیک می‌آیند، باید واقع‌بین باشیم. هدف‌گذاری ما در المپیک صعود از گروه و رسیدن به جمع هشت تیم اول المپیک است. در جام جهانی و به ویژه بازی با اسپانیا نشان دادیم بهترین عملکرد را در بین تیم‌های آسیایی داریم. بسکتبال ایران به پوست‌اندازی نیاز دارد.»

شاهین‌طبع می‌ماند
رئیس فدراسیون بسکتبال با اشاره به نقش مهران شاهین‌طبع در موفقیت تیم ملی و ادامه همکاری با او اظهار داشت: «سرمربی تیم ملی تا پایان شهریورماه با ما قرارداد دارد، ولی خودش می‌تواند تغییراتی در کادر ایجاد کند. با این حال هیچ ابایی از استفاده از مربیان خارجی نداریم، اما مربی که تأثیرگذار و مفید باشد. این مسئله در باشگاه‌ها اثربخش‌تر خواهد بود، ولی با توجه به وضعیت موجود مربی ایرانی را ترجیح می‌دهیم، چراکه نتایج به دست آمده توسط مهران شاهین‌طبع دست‌کمی از مربی خارجی ندارد. شاهین‌طبع به عنوان یک مربی شاخص می‌تواند در رأس تیم ملی باشد. اگر الان مربی خارجی بیاید تا اردیبهشت سال آینده باید بیکار بماند و بازی‌ها را ببیند و با فرهنگ ما آشنا شود.» طباطبایی همچنین از رسانه‌ها خواست که در بحث استفاده از مربیان خارجی بسکتبال را با هیچ رشته‌ای مقایسه نکنند: «بسکتبال را با رشته‌های دیگر مقایسه نکنید. والیبال برای آوردن مربی مثل ولاسکو باید ماهانه ۲۵ هزار دلار هزینه کند، ولی ما برای آوردن ۱۰ مربی تراز اول بسکتبال دنیا باید ماهانه ۱۵۰ هزار دلار بپردازیم. قطعاً کار والیبال آسان‌تر است، اما این مسئله اصلاً برای بسکتبال ایران مقرون به‌صرفه نیست. باید به مربی تراز اول به اندازه ۱۵۰ هزار دلار امکانات هم بدهیم که این امکانات را نداریم که این مشکل فوتبال هم هست. ما سعی می‌کنیم فعلاً این پول را برای زیرساخت‌ها هزینه کنیم و بعد مربی خارجی بیاوریم. باید بیش از پیش‌روی، روی زیرساخت‌ها و تأمین امکانات کار کنیم. الان نداشتن یک سالن استاندارد در مرکز شهر یکی از مشکلات ماست که اصلاً برای بسکتبال ایران خوب نیست.»

قانون ملاک است
حضور مربیان تیم ملی در تیم‌های باشگاهی موضوع دیگری بود که در نشست خبری مطرح شد: «پتانسیل بسکتبال ایران مشخص است. یک باشگاه متمول نمی‌تواند بیش از سه، چهار مربی شاخص را مدنظر قرار دهد. نمی‌توان باشگاه‌ها را از نیرو‌های انسانی محروم کرد، چراکه کمبود نیروی انسانی داریم. از نظر آیین‌نامه حضور مربیان ملی در باشگاه‌ها مشکلی ندارد، ولی ممکن است برخی افراد ذهنیت دیگری داشته باشند.» رامین طباطبایی دخالت سرمربی تیم ملی در تصمیمات کمیته انضباطی فدراسیون را رد کرد: «در خصوص بازی ذوب‌آهن و شهرداری گرگان باید بگویم که تیم گرگان ساعت ۱:۳۰ بامداد پنج‌شنبه به اصفهان رسید و ما باید انصاف را رعایت می‌کردیم. به همین خاطر بازی را به جمعه موکول کردیم و به باشگاه ذوب‌آهن هم اطلاع دادیم. فکر می‌کردیم محیط ورزشی است، نه میدان جنگ. یک مسئله ساده بود، ولی روز جمعه همه پشت در ماندند. این کاری غیراخلاقی از طرف باشگاه ذوب‌آهن بود. برگزاری یک بازی با یک روز تأخیر، مشکلی برای بسکتبال ایران ایجاد نمی‌کند. از رفتار مدیران باشگاه ذوب تعجب می‌کنم، ولی ما باید قانون را اجرا کنیم.» جلوگیری از شرط‌بندی علت توقف انتشار آمار آنلاین بازی‌های لیگ عنوان شد: «به خاطر مسائل شرط‌بندی، گذاشتن آمار آنلاین روی سایت را متوقف کردیم، چراکه به ما گزارش دادند این آمار ابزار شرط‌بندی شده، اما گویا فایده‌ای نداشته و با شروع نیم‌فصل دوم قطعاً دوباره آمار آنلاین بازی‌های لیگ را منتشر می‌کنیم.»

فریده شجاعی، نایب‌رئیس فدراسیون بانوان هم شرایط بسکتبال بانوان را اینگونه تشریح کرد: «بسکتبال بانوان ۴۰ سال از حضور در میادین بین‌المللی محروم بود، ولی با تأیید لباس بانوان فرصت برای پیشرفت آن‌ها فراهم شد. با سند راهبردی پیش می‌رویم و فدراسیون نگاه جنسیتی به بسکتبال ندارد. اگر کمبودی وجود دارد، به خاطر بحران اقتصادی در کشور است. خوشبختانه بسکتبال بانوان به بعد حرفه‌ای رسیده و افتخارات بزرگی کسب کرده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار