سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «ساشا بارون کوهن» کمدین امریکایی، این هفته از «اتحادیه ضدافترا و رسوایی» خواستار وضع قوانینی دقیقتر بر شرکتهای اینترنتی شد. این کمدین مشهور هالیوودی، شبکههای اجتماعی را «بزرگترین ماشین پروپاگاندای تاریخ» خواند و رؤسای «فیسبوک» «توئیتر» و «یوتیوب» را پادشاهان دزد فناوری پیشرفته نامید.
کوهن در این رابطه میگوید: تاکنون کاملاً آشکار شده که این شبکههای اجتماعی اصلاً قابل اعتماد نیستند و نمیتوانند برای خودشان قانون وضع کنند و تنها جریمه کردن آنها دردی دوا نمیکند چراکه آنها همچنان به تنفرپراکنی و تهمت و تعصب ادامه داده و دامن میزنند. مدیران فیسبوک، توئیتر و یوتیوب باید شخصاً مسئولیت تمام محتواهایشان را بپذیرند چراکه از دخالت در انتخابات گرفته تا نسلکشی، در همه امور دخالت میکنند و چنانچه مجدداً اینچنین موردی صورت گرفت باید به زندان بروند. یکی از مهمترین واقعیات تلخ و البته بسیار مخرب شبکههای اجتماعی عدمامکان شناسایی هویت واقعی اعضا و نیز عدمامکان کنترل محتوای تولید شده توسط این کاربران در شبکههای اجتماعی است. یکی دیگر از مهمترین پیامدهای منفی این شبکهها، شکلگیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذبی خواهد بود که توسط برخی از اعضای این شبکهها و با اهداف خاص و غالباً سیاسی منتشر میشوند. نکته بسیار مهم در رابطه با شبکههای اجتماعی این است که هر کدام از این شبکهها سعی در ترویج و جا انداختن اهداف اصلی و پنهان خود با القای هویت و فرهنگ مختص آن فضای رسانهای و در نتیجه تغییر و هدایت افکار و حتی اعمال کاربران را پیگیری میکنند. چه اینکه همه اجزای یک شبکه اجتماعی که فرد با آن در تعامل است، در ضمیر ناخودآگاه فرد تاثیر میگذارد و هویت ارتباطاتی وی را شکل میدهد، مثلاً در سایتهایی مثل فیس بوک و فرندفید و توئیتر، کاربر در کنار اینکه عضو جامعه بزرگ پایگاه مورد نظر است، در گروه و شبکههای اجتماعی کوچکتری نیز عضو میشود. هر کدام از این گروهها وابستگی خاص خود را دارند و به تبع، فرهنگ ارتباطاتی مخصوص به خود را در کاربر ایجاد میکند.
کوهن، مدیرعامل فیس بوک، مدیرعامل گوگل، بنیانگذاران سایت آلفابت، مدیرعامل یوتیوب و مدیرعامل توئیتر را به عنوان مسئول گسترش بسیاری از نفرت و تعصبات در اینترنت خوانده و آنها را «امپریالیسم ایدئولوژیک» خطاب کرده است.