کد خبر: 978635
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
اغتشاشات اخیر در کشور گرچه در بستری از نارضایتی ناشی از مشکلات اقتصادی رشد کرده، اما عامل اصلی خرابی‌ها و هزینه‌های مادی و معنوی وارده به کشور را باید غرب دانست که....
سرویس سیاسی جوان آنلاین: مقامات ایالات متحده امریکا که تا پیش از این به مناسبت‌های مختلف و منافقانه دم از حمایت از ملت ایران می‌زدند، طی هفته گذشته به خط شدند تا از آشوبگران در اغتشاشات اخیر حمایت کنند؛ از ترامپ گرفته تا برایان هوک (نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور ایران)، مایک پنس معاون ترامپ. اما اکنون که با حضور مسئولانه مردم، بساط آشوبگران اجاره‌ای برچیده شده است، آن‌ها نمی‌توانند عصبانیت خود را از بازگشت آرامش به شهر‌های ایران پنهان کنند.

اغتشاشات اخیر در کشور گرچه در بستری از نارضایتی ناشی از مشکلات اقتصادی رشد کرده، اما عامل اصلی خرابی‌ها و هزینه‌های مادی و معنوی وارده به کشور را باید غرب دانست که ضمن طراحی و سازماندهی افراد و گروه‌های خرابکار، بستر یک غائله جدید را فراهم کرد که در کمتر از چند روز برچیده شد.

اگر مقامات ارشد امریکایی و اروپایی در فتنه ۸۸ به صورت صریح و آشکار از فتنه‌گران حمایت کردند، همین رویکرد را در حوادث دی ماه سال ۹۶ نیز تکرار کرده و در آبان ماه امسال نیز بار دیگر در تریبون‌های مختلف ضمن حمایت از اغتشاشگران و آشوب‌طلبان در کشور، اتهامات مختلفی را علیه حاکمیت سیاسی کشور مطرح می‌کنند.
از آخرین افراد امریکایی که از اغتشاشات هفته گذشته به شدت حمایت کرده و ضمن دخالت در امور داخلی کشور از شکل‌گیری چنین اتفاقاتی در داخل ایران ابراز خرسندی کرده است برایان هوک است. وی همانند سایر مقامات امریکایی و اروپایی ایجاد چنین تنش‌های اجتماعی- سیاسی را در داخل ایران زمینه‌ای مهم برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران دانسته و آن را عاملی اساسی برای ترغیب نظام اسلامی به مذاکرات مستقیم با غرب ارزیابی می‌کند.
هوک نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در امور ایران با ابراز اینکه «از اعتراضات در ایران بسیار خشنودیم و به فشار حداکثری ادامه می‌دهیم!» بیان می‌کند: «ما از حدود ۵/ ۱ سال قبل سعی کردیم با درس گرفتن از اعتراضات سال‌های گذشته ایران، تکنولوژی‌هایی را برای دور زدن محدودیت‌های اینترنت در اختیار مردم ایران قرار دهیم. ما به کارزار فشار حداکثری اقتصادی علیه ایران ادامه می‌دهیم، چنانکه می‌بینید ایران با دوسوم کسری بودجه مواجه شده است. این فشار، فضا را برای مردم ایران باز کرده است و از اعتراضات اخیر در ایران بسیار خشنودیم.»

عصبانیت از یک شعار
برایان هوک همانند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و مایک پمپئو وزیر خارجه و حتی تیلرسون وزیر سابق خارجه ایالات متحده امریکا نمی‌تواند عصبانیت خود را از شعار برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی استتار کند و شعار مرگ بر امریکا توسط جامعه ایرانی را عامل وضع بسیاری از محدودیت‌های بین‌المللی دانسته و در موضعی که باید آن را یک فرار رو به جلو ارزیابی کرد، عنوان می‌کند که مردم ایران اعتقادی به شعار «مرگ بر امریکا» ندارند!

همانطور که گفته شد پیش از این بسیاری از مقامات امریکایی از سر دادن شعار مرگ بر امریکا توسط جامعه ایرانی ابراز ناراحتی شدید کرده و آن را حتی عامل فشار علیه کشور ایران عنوان کرده‌اند بلکه با چنین ترفندی مانع از فراگیری بیشتر چنین شعاری در سایر جوامع مسلمانان شوند.
هوک در ادامه می‌نویسد: «فشار حداکثری ما با هدف بازگرداندن ایران به مذاکره در زمینه برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای ادامه خواهد یافت و در این صورت آماده پایان دادن به تمام تحریم‌ها هستیم. امیدواریم کلید سفارت ایران را به ایرانیان بازگردانیم.»

اظهار همدردی امریکا با اغتشاشگران
برایان هوک پیش از این و در همان روز نخست اغتشاشات کشور نیز با بیان اینکه ایران باید حمایت از گروه‌های مقاومت منطقه‌ای را قطع کند، سعی کرد اعتراضات عراقی‌ها به فساد دولتی در کشورشان را به شکل دیگری جلوه دهد: «مردم عراق خواستار پایان یافتن تسلط ایران بر کشورشان هستند. ایران اکنون بهای توطئه‌پردازی علیه دیگر کشور‌ها را می‌پردازد. تظاهرات در عراق و لبنان نشان داد که سیاست رژیم ایران در صدور انقلاب رد شده است.»
مایک پنس نیز همانند سایر مقامات امریکایی از جمله رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه این کشور از اغتشاشات اخیر در ایران حمایت کرد و بدون اشاره به اقدامات اخیر آشوبگران در ایران در تخریب اموال عمومی و حمله به نیرو‌های امنیتی نوشت: «در حالی که مردم ایران برای اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند، آیت‌الله‌ها در تهران همچنان به استفاده از خشونت و زندانی‌کردن به منظور سرکوب مردمشان ادامه می‌دهند.»

معاون دونالد ترامپ بدون اشاره به تحریم‌ها و فشار‌هایی ضدانسانی که امریکا علیه مردم کشورمان وضع کرده در موضعی خنده دار می‌گوید: «پیام امریکا روشن است؛ مردم امریکا در کنار مردم ایران ایستاده‌اند.»
سناتور «تد کروز» نیز در واکنش به اعتراضات مردمی در سراسر ایران می‌گوید: «دیگر بس است، وقت این است که یک بار برای همیشه این موضوع را حل کنیم. من از کنگره می‌خواهم تا به سرعت لوایح ما را تصویب کند، معافیت‌های ایران را پایان بخشد و ایران را پاسخگو بداند.» البته مشاور سیاست خارجی برنی سندرز در جواب پمپئو که گفته بود «امریکا همراه مردم ایران خواهد بود»، گفت: «تن‌ها جماعتی که شما را باور دارد، ترول‌های مجاهد خلقی است.»

فشار حداکثری علیه ایران راهبردی ورشکسته است
پایگاه نشنال‌اینترست در مقاله‌ای که پنج‌شنبه گذشته منتشر کرده نوشته است: «لازم است ترامپ بداند که ایران تسلیم مطالبات امریکا نمی‌شود. سران ایران اگر قرار باشد تسلیم فشار حداکثری شوند، تهران را به شدت در معرض تاکتیک‌های مشابه در آینده آسیب‌پذیر می‌کنند و این باور را در ذهن سیاست‌سازان امریکا تقویت می‌کنند که راهبرد تماماً مبتنی بر فشار و بدون مذاکره کارساز است. تهران این خطر را نخواهد کرد. اگر ترامپ واقعاً به دنبال حصول توافق است لازم است کنترل سیاست‌ها [یش در قبال ایران]را پس گرفته و آن را به مشاورانی تحویل دهد که از اعتبار بیشتری نزد ایرانی‌ها برخوردار هستند.»

اروپا همراه همیشگی امریکا
این رسانه امریکایی در پایان می‌نویسد: «کاری که ایالات متحده نباید انجام دهد ادامه وضع فعلی است. فشار حداکثری سیاستی ورشکسته است.»
مقامات اروپایی نیز همانند امریکایی‌ها برای حمایت از اغتشاشگران داخلی سنگ تمام گذاشته و ضمن حمایت‌های گسترده از اقدامات هنجارشکانانه این جماعت، نظام را ناتوان از تحقق مطالبات مردمی در حوزه‌های مختلف اقتصادی عنوان کرده و با طرح اتهامات واهی سابق از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند تا رفتار خود را در عرصه جهانی تغییر دهد! آنچه محور ثابت و اصلی موضع‌گیری امریکایی‌ها و اروپایی‌ها را در موضع‌گیری چند روز اخیر درباره اغتشاشات کشور شکل می‌دهد «استانداردسازی رفتار ایران» در عرصه داخلی و بین‌المللی است؛ مسئله‌ای که رکن اصلی بیانیه‌ها و سخنرانی غربی‌هاست و تحقق چنین خواسته‌ای را با حمایت جماعتی در داخل کشور و تحرکات کف خیابانی اغتشاشگران همانند آنچه در هفته گذشته روی داد، دور از دسترس نمی‌دانند.

آنچه مهم است اینکه غرب فرصت به وجود آمده در برخی از شهر‌های کشور را که به دلیل ناکارآمدی دولت است غنیمت دانسته و تلاش می‌کند با رژه رفتن روی افکار عمومی مردم، نظام را متهم به ناتوانی در تحقق مطالبات دم دستی مردم کند و عامل این ناکارآمدی فرضی را نیز رفتار‌های کشور در عرصه سیاست خارجه عنوان و عامل رهایی کشور را اجرای دستورالعمل‌های یک جریان خاص در عرصه‌های داخلی و خارجی تفسیر کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار