کد خبر: 1226162
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
حسین عبداللهی‌فر

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از کارگران کشورمان با اشاره به نقش کارگر و کارآفرین به عنوان دو همکار در خط مقدم مبارزه در جنگ اقتصادی امروز فرمودند: 
«امروز ما دچار یک نبرد اقتصادی هستیم؛ جنگ اقتصادی است؛ این جنگ هم مثل جنگ هشت‌ساله اول انقلاب جنگ تحمیلی است؛ آن جنگ نظامی تحمیلی بود، این جنگ اقتصادی تحمیلی است. امریکا یک جور، کشور‌های همراه امریکا یک جور، با ایران اسلامی، با جمهوری اسلامی، در واقع دارند می‌جنگند؛ جنگ اقتصادی است.»
بدون تردید ملت ایران پیروز نهایی میدان نبرد اقتصادی امروز خواهد بود و موفق خواهد شد پشت دشمن را مانند جنگ تحمیلی به خاک بمالد. چراکه هم تجارب ارزنده‌ای از آن دوران داشته و هم در موقعیتی به مراتب بهتر از آن زمان قرار دارد. البته استفاده از آموزه‌های دفاع مقدس می‌تواند در جنگ اقتصادی تحمیلی امروز بسیار مؤثر باشد تا بر اساس آن راهکار‌های لازم جهت اجرا استخراج و عملیاتی گردد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
۱- تبیین دقیق جنگ اقتصادی و راهبرد‌ها و تاکتیک‌های دشمن: در جنگ اقتصادی به دلیل ماهیت غیرفیزیکی و نیمه سخت بودن تهدید، درک واحدی نسبت به آن وجود نداشته و برخلاف حمله نظامی رژیم بعث، عده‌ای آن را انکار و بهانه‌ای برای پوشش ناکارآمدی دولت ذکر می‌کنند؛ لذا تبیین جنگ اقتصادی، راهبرد و تاکتیک‌های دشمن، عوارض و پیامد‌های آن در شرایط فعلی بسیار ضروری است که بر عهده نخبگان، رسانه‌ها به ویژه متخصصان امر اقتصاد است. 
۲- آرایش جنگی اقتصادی در کشور: در دفاع مقدس به دلیل حمله‌های فیزیکی به تأسیسات و زیرساخت‌های کشور، تخریب اماکن و شهر‌های مسکونی، شهادت و جراحت برخی از هموطنان، کشور آرایش جنگی به خود گرفته و در هر عملیات پدافندی و آفندی نقشه‌های عملیاتی متناسب طراحی و به مورد اجرا در می‌آمد. لکن در جنگ اقتصادی با گذشت سال‌ها از تشکیل ستاد جنگ در جبهه دشمن و میدانداری وزارتخانه‌های خزانه داری، اقتصاد، خارجه و بسیاری از دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی امریکا، هنوز آرایش لازم در کشورمان مشهود نیست. 
۳- قراردادن جنگ در رأس مسائل کشور: در طول هشت سال دفاع مقدس جنگ توسط مسئولان کشور خاصه حضرت امام (ره) جنگ در رأس مسائل کشور قرار داشت و اجازه نمی‌دادند هیچ مسئله دیگری آن را تحت الشعاع قرار دهد. یکی از راهکار‌های مهم در جنگ اقتصادی توجه و تمرکز کشور بر آن است. 
۴- حمایت و پشتیبانی دولت از فرماندهان خط مقدم: دولت و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید مانند دوران دفاع مقدس از نیرو‌های خط مقدم جنگ اقتصادی که امروز به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی کارگران و کارآفرینان عزیز کشورمان هستند، حمایت و پشتیبانی کنند. برخی از اقدامات لازم دولت که مورد اشاره معظم له قرار گرفت عبارت‌اند از: همفکری مسئولان، استفاده از نظرات متخصصان دولتی و غیردولتی، نشان دادن راه برای ورود مردم به صنعت، صنایع دستی، مشاغل خانگی، کشاورزی، دامداری، ایجاد شرکت‌های تعاونی، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید.
۵- مقابله با عناصر خودفروخته و ستون پنجم دشمن: در جنگ اقتصادی برخورد با سودجویان، اخلاگران، اختلاس کنندگان، رشوه گیران، قاچاقچیان، محتکران و گران فروشان به دلیل سرعت تکثیر و آثار مخربی که بر جامعه و اصلاحات اقتصادی دارد ضرورتی بیش از مقابله با عناصر خودفروخته و ستون پنجم دشمن در نبرد نظامی دارد. 
۶- مقابله با جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن: یکی از رموز موفقیت ملت ایران در دفاع مقدس عدم تاثیرپذیری از جنگ روانی دشمن و فضاسازی رسانه‌ای دنیا بود که مکرر و مرتب سعی در القای شکست قریب الوقوع ایران داشتند که ناموفق بود. در جنگ اقتصادی امروز با توجه به غلبه جنگ شناختی و ظهور رسانه‌های متعدد و متکثر فضای مجازی، خنثی‌سازی عملیات روانی و رسانه‌ای دشمن اهمیت دوچندانی به خود گرفته است. چنانچه مقام معظم رهبری سال‌های پیش شکست خط تحریم را در گرو شکستن خط تحریف اعلام فرمودند. 
۷- مردمی کردن دفاع و مقاومت اقتصادی: مردمی کردن دفاع اقتصادی با جهشی کردن تولید کالا و خدمات که در سال جاری تحت عنوان مشارکت مردم در جهش تولید دنبال می‌شود. مقصود از مشارکت مردم، حضور مردم در این جنگ مانند سال‌های دفاع مقدس است که هر ایرانی به اندازه توانش در آن دفاع مقدس حضور داشت. 
۸- ترویج فرهنگ ایثار و کمک به آسیب دیدگان جنگ: از خودگذشتگی و ایثار در عرصه جنگ اقتصادی حتی بیش از دوران دفاع مقدس مورد نیاز است. چراکه ترجیح دیگران بر خود در بهره مندی از رفاه و امکانات مادی و همچنین کمک به آسیب دیدگان جنگ اقتصادی مرهون از خودگذشتگی ملی و ایثاری مثال زدنی دارد. ترویج این فرهنگ تا دسترسی رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی به موشک‌های نقطه زن در این جنگ جزء ضروریاتی است که باید از سوی صاحب قلم و تریبون تبیین و ترسیم گردد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار