کد خبر: 975999
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
گزارش «جوان آنلاین» از نظارتی که بر صفحات اینستاگرامی نیست
قرایی مقدم، جامعه شناس درباره انتشار فیلم‌های مبتذل توسط برخی از اینفلوئنسرها به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «یک جنبش یا یک پادفرهنگ که ضد ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی‌مان است در برخی از شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است. متاسفانه ما در موضوع فرهنگ‌سازی عقب مانده ایم و نهادهایی، چون آموزش و پرورش نیز توجهی به مسئله فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه ندارند.»
سرویس جامعه جوان آنلاین – مهسا گربندی: بعد از اجرای استندآپ کمدین در برنامه خنداننده‌شو و شوخی‌های جنسی برخی از کمدین‌ها روی آنتن تلویزیون، حالا برخی از این افراد اقدام به ساخت کلیپ‌های مبتذل کرده و زیر سایه نبود نظارت مسئولان آن‌ها را در صفحات شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

علی صبوری که یکی از همین کمدین‌هاست، در صفحه اینستاگرامی خود فیلم‌های کوتاه و خارج از عرف و قوانین شرعی کشور می‌سازد که در آن هیچ حد و مرزی از شوخی‌های جنسی و مبتذل نمی‌شناسد. تعداد دنبال‌کنندگان این صفحه اینستاگرامی هم کم نیست و به دو میلیون نفر می‌رسد، تعدادی که برای درآمدزایی این اینفلوئنسر کافی به نظر می‌آید.

مسئولان حواسشان نیست؟

نه تنها علی صبوری بلکه افراد دیگر و به‌اصطلاح کمدین نیز برای کسب درآمد هر ویدئویی که دلشان می‌خواهد را می‌سازند و در آن از هر دیالوگ سخیفی که می‌خواهند استفاده می‌کنند تا از این راه به تعداد دنبال‌کنندگان صفحات‌شان افزوده و به کسب و کار تبلیغاتی‌شان رونق ببخشند.

در حالی که میزان شوخی‌های جنسی در برخی از این صفحات اینستاگرامی به حدی رسیده که فرهنگ بی‌حیایی را در جامعه گسترش می‌دهد، گویا هیچ یک از مسئولان حواسش به آن‌ها نیست و این اینفلوئنسر‌ها با آرامش خیال در حال افزایش درآمد خود هستند و از تولید و نشر فیلم‌های مبتذل هیچ ترس و واهمه‌ای ندارند.

شادی کاذب با لودگی و مسخره‌بازی در برخی صفحات اینستاگرامی

اما علت اینکه ۶۰۰ هزار نفر این صفحات اینستاگرامی را دنبال می‌کنند و به لودگی‌های یک به‌ظاهر کمدین می‌خندند و حتی این صفحات را لایک می‌کنند چیست؟ دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناس در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «پرطرفدار بودن این صفحات اینستاگرامی چند دلیل دارد، اول اینکه برخی می‌خواهند با پشت پا زدن به ارزش‌ها و هنجار‌های حاکم در جامعه نوعی دشمنی خود به باور‌های سنتی را نشان بدهند. دوم به دلیل اینکه فضای جامعه به‌خصوص برای نسل جوان، فضای شاد و مسروری نیست، بنابراین جوانانی که نیاز به تفریح و پرکردن اوقات فراغت دارند و به‌دنبال وسیله‌ای هستند که کمی از مشغله فکری و روانی و همچنین ترس از آینده‌شان بکاهد از سر ناچاری به‌دنبال این صفحات راه می‌افتند و تلاش می‌کنند تا با تماشای این‌گونه لودگی‌ها و مسخره‌بازی‌ها شادی کاذب برای خودشان ایجاد کنند.»

غفلت آموزش و پرورش و صدا و سیما از فرهنگ‌سازی و ایجاد اوقات فراغت

قرایی مقدم به ماجرای سحر تبر و طرفداران صفحه اینستاگرامی‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: «به‌نظر من یک جنبش یا یک پادفرهنگ که ضد ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی‌مان است در برخی از شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است. متاسفانه ما در موضوع فرهنگ‌سازی عقب مانده ایم و نهادهایی، چون آموزش و پرورش نیز توجهی به مسئله فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه ندارند. از طرفی صدا و سیما که وظیفه پخش برنامه‌های مناسب و مفرح برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها را دارد غفلت کرده و برنامه‌های تماشاگرفرار پخش می‌کند. همه این دلایل باعث شده که جوانان به سمت برنامه‌های نامناسب و ضدفرهنگ اصیل ایرانی بروند و نسل کم سن و سال به سمت فرهنگ غربی بکشاند.»

این جامعه شناس با اشاره به اینکه این‌گونه پیروی کردن‌ها از صفحات اینستاگرامی که لودگی می‌کنند یک جنبش فرهنگی به‌وجود آورده و این موضوع را که تبدیل به یک خرده‌فرهنگ بدگویی شده، تقویت می‌کند، اظهار می‌دارد: «در بسیاری از فیلم‌های ساخته شده در شبکه‌های اجتماعی، حرف‌های رکیک جای شوخی‌های بامزه را گرفته است و متاسفانه روز به روز هم به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.»

لزوم برخورد با گردانندگان صفحات اینستاگرامی که بی‌حیایی را رواج می‌دهند

قرایی مقدم در مورد وظیفه مسئولان برای برخورد با گردانندگان این صفحات اینستاگرامی که فرهنگ بی‌حیایی را در جامعه رواج می‌دهند، می‌گوید: «در حال حاضر فضای لجام گسیسختگی در جامعه شکل گرفته است. پلیس فتا و وزارت ارتباطات با کمک یکدیگر می‌توانند این صفحاتی که ویدئو‌های بدون مجوز و پادفرهنگ تولید می‌کنند را شناسایی و آن‌ها را به قوه قضاییه معرفی کنند.»

به نظر می‌رسد که باتوجه‌به جایگاه اینفلوئنسر‌ها و امکان سوءاستفاده آن‌ها از این موقعیت، لازم است تا نظارت دقیق‌تری بر محتوای منتشر شده از سوی آن‌ها در صفحات اینستاگرامی صورت بگیرد تا با جریان پادفرهنگی که مدت‌ها از سوی آن‌ها به‌راه افتاده است مقابله شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار