کد خبر: 966455
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۱
وقتی صحبت از شهرستان بم به میان می‌‎آید، اغلب تنها چیزی که در ذهن هر شنونده‌ای نقش می‌بندد حادثه زلزله بم، ویرانی خانه‌های بسیار، آب و هوای خشک و محرومیت آن است.
سرویس ایران جوان آنلاین: وقتی صحبت از شهرستان بم به میان می‌‎آید، اغلب تنها چیزی که در ذهن هر شنونده‌ای نقش می‌بندد حادثه زلزله بم، ویرانی خانه‌های بسیار، آب و هوای خشک و محرومیت آن است. اما همین شهرستان که طی سال‌های گذشته وضعیتی بهتر از تمام این تصورات نداشت با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب توانست به منطقه‌ای تبدیل شود که اکنون محصولات آن به سراسر دنیا صادر می‌شود. محصولاتی که به ۲ هزار تن می‌رسند و از دل ۱۷ هکتار گلخانه برداشت می‌شوند و در بازار کشور‌های حاشیه خلیج فارس و روسیه به فروش می‌رسند.

صبح دی ماه سال ۱۳۸۲ بود که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶/۶ ریشتر در شهرستان بم رخ داد و خانه‌های بسیاری را در کنار ارگ تاریخی این شهرستان ویران کرد. از آن سال تاکنون ۱۶ سال می‌گذرد، اما با این حال هر بار که صحبتی از این منطقه به میان می‌آید یاد و خاطره آن تاریخ در دل همه مردم زنده می‌شود و ویرانه‌هایش در ذهن هرکسی نقش می‌بندد. منطقه‌ای که در کنار محرومیت‌های زیرساختی که داشت از آب و هوای بسیار گرم و خشک هم برخوردار بود و همین باعث شده بود پای کمتر صنعتی به آن باز شود. از همین رو طی همه این سال‌ها کمتر کسی می‌تواند این تصور را کند که این شهرستان روزی مسیر پیشرفت را طی کند، چه رسد به اینکه روزی به یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های محصولات کشاورزی تبدیل شود. منطقه‌ای که خود با کمبود منابع آبی دست و پنجه نرم می‌کرد و حالا کشاورزی به لطف توسعه گلخانه‌ها در آن رونق گرفته است. در این خصوص مدیرجهاد کشاورزی بم با اشاره به اینکه هر سال ۲ هزار تن محصولات گلخانه‌ای بم به کشور‌های روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود، می‌گوید: «شهرستان بم دارای اقلیم خشک و رطوبت نسبی پایین است که این رطوبت نسبی پایین، باعث می‌شود آفت و بیماری کمتری در بین محصولات این منطقه شاهد باشیم و به تبع‌آن استفاده از سموم نیز کمتر خواهد شد که همین امر سبب می‌شود محصولات گلخانه این منطقه تقاضای بیشتری جهت صادرات داشته باشند.» مریم خاکپور با اشاره به اینکه روزبه روز بر سطح وسعت گلخانه‌های استان کرمان به‌خصوص شهرستان بم افزوده می‌شود، اضافه می‌کند: «سطح زیر کشت گلخانه‌های شهرستان بم در سال گذشته ۱۲ هکتار بوده که امسال به ۱۷ هکتار رسیده است.» همین افزایش ۵ هکتاری سطح زیر کشت در استان نشان دهنده این است که گلخانه‌ها سودآور هستند و روز به‌روز هم سطح آن‌ها توسعه می‌یابند. به طوری که روزی می‌رسد که کشاورزی بدون کشت گلخانه‌ای در استان وجود نداشته باشد.

مزایای اشتغالزایی و کاهش مصرف آب

توسعه گلخانه‌ها علاوه بر اشتغالزایی خوبی که برای مردم به همراه دارد، از انواع خسارات ناشی از گرما‌زدگی، سرمازدگی ناگهانی و حتی شیوع آفات نیز جلوگیری می‌کند. مضاعف بر این مزایا، کشاورزی گلخانه‌ای با کمترین میزان مصرف منابع آبی همراه است که این خود مزید بر علت است تا این شیوه از کشاورزی سود‌آور‌تر از کشاورزی به شیوه سنتی و حتی مکانیزه در مزارع غیر گلخانه‌ای باشد. مدیر جهادکشاورزی بم با تأیید مطالب فوق می‌گوید: «در حال حاضر کیفیت محصول گلخانه در استان کرمان با توجه به اجرای سازه‌های گلخانه‌ای استاندارد و حضور کارشناس ناظر گلخانه به طور محسوسی افزایش یافته است.» خاکپور با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گلخانه‌های شهرستان ۸۰ درصدگوجه فرنگی، ۱۸ درصد خیار سبز و دو درصد سایر محصولات است، اضافه می‌کند: «میزان آب مصرفی گلخانه بسیار کم و سیستم آبیاری قطره‌ای است ضمن آنکه از اقدامات مهم جهادکشاورزی برای تولید محصولات با نیاز آبی کم؛ برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی معرفی، جهت استفاده از تسهیلات کم بهره بوده است.» این مقام جهادکشاورزی استان با بیان اینکه به ازای هر هکتار گلخانه ۱۰ نفر در شهرستان مشغول به‌کار می‌باشد، ادامه می‌دهد: «سالانه بیش از ۲ هزار تن محصولات گلخانه‌ای شهرستان بم به روسیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.»

با این تفاصیل شهرستان بم که روزگاری به عنوان منطقه‌ای محروم و خشک شناخته می‌شد اکنون با سرمایه‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی به موقع در حال تبدیل شدن به منطقه‌ای اقتصادی و ارز آور است. ضمن اینکه برای شمار بسیاری از مردم نیز فرصت اشتغال ایجاد شده است. از همین رو پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده بم نه تنها سایه محرومیت‌هایش را کنار زده باشد، بلکه به منطقه‌ای اقتصادی و شناخته شده در سراسر دنیا تبدیل شود. شهرستانی که سال ۸۲ ویران شد و اکنون اولین گام‌ها برای ساخت دوباره آن برداشته شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار