کد خبر: 966069
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
اولین مطلبی که درباره‌ی زعفران در تاریخ نوشته شده است، بر می‌گردد به قرن ۷ قبل از میلاد مسیح جایی که قوم آشور اقدام به ثبت اثرات این گیاه و موارد استفاده‌ی آن کردند.
زعفران از دیرباز مورد استقبال بسیاری از جوامع و ملت‌ها قرار گرفته است. استفاده از این گیاه اعجاب انگیز و کاشت آن به صورت گسترده به بیش از ۳ هزار سال پیش برمی‌گردد. این گیاه در طول تمام دورانی که مورد استفاده بشریت قرار گرفته است جز کالا‌های با ارزش بوده است. زعفران برای اولین بار در یونان باستان و در منطقه‌ای به نام ساتیوس یافت و کشت شده است. این گیاه اولین بار به صورت وحشی و خود رو در طبیعت یافت شد، و نام گونه‌ی آن "کروکوس کارت وینیانوس" بوده است، که بعد‌ها توسط انسان، گل‌هایی که دارای پرچم‌های غیر طبیعی و بسیار بلندی بودند انتخاب شده و کشت داده شد، به این ترتیب با توجه به انتخاب ژنتیک برتر توسط انسان زعفران کنونی با نام علمی کروکوس ساتیووس با ژن‌هایی متفاوت با اجداد خود، به طور گسترده در دنیا کشت و مصرف می‌شود.

اولین مطلبی که درباره‌ی زعفران در تاریخ نوشته شده است، بر می‌گردد به قرن ۷ قبل از میلاد مسیح جایی که قوم آشور اقدام به ثبت اثرات این گیاه و موارد استفاده‌ی آن کردند. در عصر برنز گیاه تغییر ژنتیک یافته از گونه‌ی اولیه‌ی کروکوس کارت وینیانوس به کروکوس ساتیوس، به طور گسترده کشت داده می‌شد و جایگزین گونه اولیه خود شده بود. اما جالب است بدانید که استفاده‌ی اولیه‌ی دارویی این گیاه به بیش از ۴ هزار سال قبل باز میگردد، جایی که از خواص آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند افسردگی استفاده می‌شده است.

در دوران روم باستان و از قبل تا بعد از ظهور حضرت مسیح در دربار پادشاهان این امپراطوری زعفران به طور فراوان کشت می‌شده است. این گیاه برای اولین بار در زمین‌های متعلق به کاخ پادشاه امپراطوری رومن‌ها به نام فرانچسکو مینون کرت کشت شد. جالب است بدانید که در زمان برداشت زعفران دختر‌های جوان همراه با حیوانات دست آموز مانند میمون‌ها اقدام به این کار می‌کرده‌اند.

قیمت زعفران در ایران

زعفران یکی از گرانترین گیاهانی است که در دنیا وجود دارد، اما نمی‌توان از آن به عنوان گران‌ترین ادویه یاد کرد، زیرا این عنوان متعلق به یکی از فلفل‌های خوراکی است که در بلژیک کشت می‌شود. قیمت زعفران در نقاط مختلف دنیا با یکدیگر متفاوت است و به طور تقریبی قیمت زعفران در ایران نسبت به سایر نقاط جهان ارزانتر است. به طور مثال قیمت زعفران بهرامن برای بسته‌های ۱ گرمی قیمت ۲۲ هزار تومان دارد در حالی که همین مقدار زعفران در ایالات متحده آمریکا چیزی در حدود ۱۰ دلار قیمت دارد.

علت گرانی قیمت طلای قرمز

نام دیگر زعفران طلای سرخ است. این گیاه به طور گسترده در ایران کاشته و برداشت می‌شود. علت گرانی زعفران دلایل متعددی دارد که یکی از مهم ترین آنها، انجام تمام مراحل برداشت به وسیله‌ی دست است. بله درست متوجه شده‌اید انجام مراحل برداشت زعفران به طور کلی با دست انجام می‌شود و هر روز کاری قبل از طلوع آفتاب آغاز و تا ساعات ابتدایی روز ادامه دارد. هر گل دارای ۳ پرچم است و برای داشتن چیزی در حدود ۳ مثقال از زعفران دختر پیچ، باید در حدود ۲ هزار تا ۲۶۰۰ عدد گل برداشت شود. از دیگر عوامل گرانی زعفران می‌توان به زمین‌هایی که این محصول در آن‌ها کشت می‌شود اشاره کرد. زمین‌هایی که در زیر کشت زعفران هستند فقط سالی یکبار می‌توان از آن زمین‌ها زعفران برداشت کرد و در باقی ماه‌های سال شما قادر به کاشت محصولی دیگر در این زمین‌ها نخواهید بود. ایران با بیشترین حجم تولید زعفران رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، چیزی در حدود ۹۰ درصد از کل تولید زعفران دنیا؛ بعد از ایران، اسپانیا و یونان در رتبه‎های بعدی از نظر میزان تولید قرار دارند.

خرید زعفران

خرید زعفران می‌تواند برای همیشه در لیست خرید‌های ماهانه و یا هفتگی شما جای خود را باز کند اگر که با خواص باور نکردنی و اعجاب انگیز آن آشنا شوید. زعفران به دلیل دارا بودن مواد تشکیل دهنده‌ی خاص و آنتی اکسیدان‌های قوی می‌تواند برای سلامتی شما بسیار مناسب باشد. این گیاه علاوه بر استفاده‌های غذایی، برای مصارف دارویی نیز به طور گسترده استفاده می‌شود.

یکی از موارد مصرف زعفران که بر همگان مشهود است، تاثیرات استفاده از زعفران بر خلق و خو است، به طوری که مصرف روزانه مقدار خاصی از زعفران می‌تواند با تاثیر بر حالات روحی شما، اثرات منفی افسردگی را در شما کاهش دهد. حتما نیاز به این نیست که از زعفران در غذا‌هایی با دستور پخت عجیب و غریب استفاده کنید و یا ساعت‌ها زمان خود را برای پخت و یادگیری آن‌ها صرف کنید. یکی از بهترین گزینه‌های مصرف زعفران، دم کردن آن است. شما می‌توانید زعفران را با انواع گیاهان دمی مانند چای سیاه، به لیمو، بهار نارنج، جنسینگ و یا اسطوخودوس و یا حتی به صورت جداگانه و تنها دم کرده و آنرا در ساعات میانی روز استفاده کنید. در صورت استفاده به صورت منظم قطعا بعد از مدت ۳ هفته تاثیرات آن را بر حالات روحی خود به طور مشخص احساس خواهید کرد.

آدرس وبسایت فروشگاه اینترنتی زعفران بهرامن: https://shop.bahramansaffron.com
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار