کد خبر: 958971
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
معاون اول قوه‌قضائیه برنامه‌های ریاست جدید دستگاه قضایی را همزمان با گام دوم انقلاب در سه بخش تحولی تشریح کرد؛ تشریح شیوه فرجام‌خواهی فوق‌العاده، استیذان قصاص و نیز اشاره به انفصال قضات بخشی از موارد مطرح‌شده در نشست روزگذشته حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای با خبرنگاران بود.
نيره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه‌قضائیه برگزار شد، استفاده از ظرفیت‌های موجود در قوه قضائیه، به کار‌گیری ظرفیت‌های قوای دیگر و جلسات مشترک با آن‌ها و نیز به کارگیری ظرفیت‌های مردمی را از جمله برنامه‌های تحولی دستگاه قضایی معرفی کرد.
وی از بررسی ۱۰ آیین‌نامه و لایحه که زمان قانونی آن گذشته بود، خبر داد و گفت: هشت آیین‌نامه ابلاغ و دو لایحه تنظیم و به دولت ارسال شد و کار هفت مورد دیگر هم تا سه هفته آینده تمام می‌شود.

فرجام‌خواهی فوق‌العاده
توضیحات محسنی اژه‌ای در مورد ماده ۴۷۷ مبنی بر فرجام‌خواهی فوق‌العاده از دیگر موارد مطرح‌شده در این نشست بود که در تشریح بیشتر بیان داشت: تشخیص این فرجام‌خواهی به شخص رئیس قوه‌قضائیه سپرده شده که کار مشکلی است. در این مدت کوتاه بیش از ۶۰۰پرونده از این ماده ۴۷۷ تعیین تکلیف قطعی شد و بیش از ۲ هزار پرونده از سوی رئیس قوه‌قضائیه جهت بررسی دوباره امضا شد و هزار و ۷۰۰ پرونده هم برای امضای نهایی آماده است، نزدیک به چهار هزار مورد از این پرونده‌ها بررسی یا در حال ارسال به دیوان عالی است.
استیذان قصاص دیگر موردی بود که معاون اول دستگاه قضایی درباره آن صحبت کرد و گفت: استیذان قصاص باید از سوی شخص رئیس قوه‌قضائیه باشد و براساس تفویض از سوی رهبری اذن اجرای قصاص باید از سوی رئیس قوه‌قضائیه باشد. پس از تعطیلات فروردین امسال بیش از ۳۵۰مورد اذن صادر شد و نزدیک به ۲۵۰ مورد هم آماده ارائه به رئیس قوه‌قضائیه است. البته با توجه به حجم کار رئیس قوه قضائیه، رئیس دستگاه قضا برای فرد دیگری هم از رهبری اذن گرفته است.
محسنی اژه‌ای همچنین از تشکیل شعب دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی در تهران، شیراز، اصفهان، بندرعباس، گلستان و قم خبر داد و اظهار کرد: تا آخر اردیبهشت ۸۲۵ پرونده تشکیل شده که تعدادی از آن‌ها دلال ارزی بودند که از این تعداد ۲۴۱ نفر حکم قطعی گرفتند و هفت نفر تبرئه شدند.

انفصال ۶۰ قاضی در رده‌های مختلف
محسنی اژه‌ای همچنین اعلام کرد: از اواسط اردیبهشت تاکنون ۶۰ قاضی در رده‌های مختلف از دستگاه قضا حکم انفصال گرفتند.
وی تأکید کرد: این‌ها یا حکم انفصالشان نوشته، امضا و ابلاغ شده یا درحال اجراست.
برخی از آن‌ها نه تنها نمی‌توانند در مشاغل قضایی باشند بلکه در هیچ پست دولتی نمی‌توانند، مشغول باشند. عده‌ای فقط از مشاغل قضایی منفصل شدند که ممکن است در جای دیگر کار غیرقضایی انجام دهند. عده دیگری هم هستند که با بازخریدشدن، انفصال پیدا کردند و عده دیگری اتهاماتی دارند که در حال بررسی است. بنابراین تشویق و تنبیه توأمان در قوه‌قضائیه آغاز شده که ادامه دارد.
رئیس ستاد بزرگداشت هفته قوه‌قضائیه همچنین به بخشی از برنامه‌های قوه‌قضائیه در هفته جاری اشاره کرد و افزود: دیدار با خانواده شهدای قضایی با رئیس قوه‌قضائیه، دیدار گسترده‌تر مدیران و مجموعه قضایی با رهبر معظم انقلاب، نشست با سفرا، کارداران و نمایندگان خارجی مستقر در تهران و نیز نشست با نخبگان حقوقی مربوط به زنان از جمله این برنامه‌هاست.

تحول ساختاری ذیل تغییرات بدنه دستگاه قضایی
معاون اول دستگاه قضایی در نشست خبری خود که به مناسبت شروع هفته قوه‌قضائیه برگزار شد، به سؤال روزنامه «جوان» درباره تحول ساختاری در دستگاه قضایی پاسخ داد. وی امکان‌پذیربودن تحول ساختاری شکل‌گرفته در دستگاه قضایی با بدنه ثابت موجود در آن را به صورت مثبت پاسخ داد و گفت: در حال حاضر بررسی می‌شود که ساختار در مواردی تجمیع شود و در جایی توسعه یابد یا حتی ادغام شود.
اژه‌ای با ذکر مثالی برای شرح تغییرات در بدنه دستگاه قضایی گفت: ما بیش از ۴ هزار قاضی جوان در دستگاه قضا داریم که در برنامه ششم نیز اجازه جذب ۴ هزار قاضی دیگر داده می‌شود که به صورت جمعی ۸ هزار قاضی می‌شود و ناگهان در طول برنامه پنجم ۸ هزار نیروی جوان به قوه‌قضائیه تزریق می‌شود که به تناسب آن کارمند هم باید جذب شود، برخی جذب‌شده و برخی منتظر بودجه هستند.
معاون اول دستگاه قضایی در توضیح بیشتر بیان داشت: اگر در جهت تحقق گام دوم ساختار تغییر کند، با همین نیرو‌ها می‌توان کار کرد. کما اینکه برخی نیرو‌ها جوان شده و برخی خواهند شد. ظرف همین مدت هم با تغییر و جابه‌جایی مدیران کل و دادستانی در چند استان روبه‌رو شدیم. در استان فارس، بندرعباس، اردبیل و مازندران رؤسای کل تغییر کردند و برخی جابه‌جا و برخی جدید آمدند که ممکن است، جابه‌جایی و نیرو‌های جدید بازهم تزریق شوند.

خبر خوش معاون اول
اژه‌ای در میان پاسخ به سؤالات خبری خوشی هم به نیرو‌های معطل استخدام قوه‌قضائیه داد و گفت: در رابطه با استخدام ۷ هزار و ۲۰۰ نفر مشکل اساسی این است که بودجه استخدام این افراد تأمین نشده است البته ما می‌توانیم به جای کارمندانی که بازنشسته می‌شوند، چند کارمند جدید استخدام کنیم. قرار است در چند هفته آینده حدود یک سوم این افراد را به کار دعوت کنیم البته این تصمیم قطعی نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار