کد خبر: 957387
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۰
جهاد 60 هزار نفری مهندسان عمران و معماری
به دنبال جاری شدن سیل در ماه‌های نخست سال ۹۸ مهندسان عمران و معماری کشور بسیج شدند تا دوباره خانه‌ها و زیرساخت‌های خسارت دیده استان‌های سیل‌زده‌ای همچون لرستان، خوزستان، ایلام، گلستان و ... را دوباره از نو بسازند.
مينا محمدی
سرويس ايران جوان آنلاين: به دنبال جاری شدن سیل در ماه‌های نخست سال ۹۸ مهندسان عمران و معماری کشور بسیج شدند تا دوباره خانه‌ها و زیرساخت‌های خسارت دیده استان‌های سیل‌زده‌ای همچون لرستان، خوزستان، ایلام، گلستان و ... را دوباره از نو بسازند. مهندسانی که از سال ۹۲ دور هم جمع شدند و اکنون جمعیتشان به ۶۰ هزار نفر می‌رسد و از هیچ کاری برای سازندگی کشور دریغ نمی‌کنند. آن‌ها نه تنها در حوادثی همچون سیل و زلزله به کمک مردم می‌آیند بلکه در روز‌های آرام هم با رفع محرومیت‌ها از مناطق کم‌برخوردار، آتش به اختیار جهاد می‌کنند.

بهار امسال متفاوت از هر سال آغاز شد. هیچ کدام از مردم و مسئولان آمادگی جاری شدن سیل آن‌هم در این حجم که به استان‌های بسیاری در کشور خسارت بزند را نداشتند، چراکه در سال‌های اخیر هر صحبتی از وضعیت آب و هوایی می‌شد درباره خشکسالی و تغییرات اقلیمی بود، اما به یکباره اواخر سال گذشته و اوایل امسال با آمدن سامانه‌های بارشی مسئولان غافلگیر شدند. اول شهرستان آق‌قلا در استان گلستان بود که زیر آب رفت و بعد رفته‌رفته ابر‌ها روی آسمان استان‌های مازندران و مناطق غربی و جنوب غربی رفت و به نوعی تمام مناطق کشور را درگیر کرد. حالا هم شرایط آب و هوایی به حالت عادی برگشته است، اما مردم این مناطق سیل‌زده همچنان درگیر خسارات وارد شده از ماه‌های نخست سال هستند. هرچند از همان ساعات اولیه شروع حادثه در استان‌های مختلف جهادگران بسیجی و سپاهی گروه گروه در مناطق مختلف حضور یافتند و به مردم کمک‌رسانی کردند، اما هنوز خوزستانی‌ها، لرستانی‌ها و گلستانی‌های بسیاری هستند که نتوانسته‌اند به خانه‌هایشان بازگردند و در چادر زندگی می‌کنند. این افراد خانه‌هایشان یا با خسارت شدید مواجه یا به طور کامل ویران شده است. از همین رو جهادگران با هم قرار گذاشته‌اند تا پایان مشکلات و برگرداندن مردم به زندگی عادی‌شان آن‌ها را ترک نکنند. کاری که قرار است با ساخت دوباره زیرساخت‌ها و خانه‌های مردم انجام شود و تمام سازمان‌های بسیج در آن شرکت دارند. در این بین بسیجیان مهندس عمران و معماری کشور به واسطه تخصصشان بیشتر از سایر گروه‌ها قرار است کمک‌رسانی کنند، به طوری که ۶۰ هزار مهندس بسیج عمران و معماری کشور با هم عهد بسته‌اند تا بخش بزرگی از مناطق سیل‌زده را به کمک یکدیگر از نو بسازند. بسیجیانی که در زمان بروز حادثه نیز در کنار مردم بودند قرار است این کار را با همراهی سازمان‌های دیگر بسیج همچون بسیج سازندگی پیش ببرند.

کمک‌رسانی ۶۰ هزار بسیجی

گفتنی است سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور از سال ۱۳۹۲ تأسیس شده است و از آن زمان تاکنون بیش از ۶۰ هزار مهندس بسیجی به این سازمان پیوسته‌اند. مهندسانی که هر یک در یکی از سازمان‌های دولتی مشغول کار هستند و پشت میزشان هم جهادی کار می‌کنند. در این خصوص رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور می‌گوید: «مأموریت سازمان بسیج مهندسین شناسایی، جذب، آموزش، سازماندهی، حفظ انسجام و به‌کارگیری مهندسان بسیجی است.» محمود ایلخان اضافه می‌کند: «۶۰ هزار مهندس بسیج عمران و معماری کشور در حال حاضر در قالب ۲۳۴ گروه تخصصی دست به فعالیت‌های جهادی در کشور می‌زنند.» فعالیت‌هایی که نمونه آن در همین سیل ماه‌های نخست سال هم مشاهده شد. گفتنی است آن‌ها در همه زمینه‌های معماری و شهرسازی، مدیریت شهری، حمل و نقل، مسکن، آب، محیط زیست و نظام مهندسی تخصص دارند و می‌توانند به مردم در مناطق خسارت‌دیده کمک‌رسانی کنند. از همین رو آن‌ها با هم پیمان بسته‌اند تا به کمک یکدیگر مناطق سیل‌زده را بازسازی کنند. در این خصوص مسئول بسیج مهندسین سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «برق‌رسانی به روستا‌های خسارت‌دیده، ایجاد پل، راهسازی و مشارکت در پاکسازی معابر و منازل از جمله فعالیت‌های گسترده بسیج مهندسی در این روزهاست.» احسان کرمرضاپور با اشاره به اینکه مهندسان بسیجی پیش از وقوع سیل با پیش‌بینی وقوع چنین حوادثی قصد داشتند جلوی این خسارات را بگیرند اضافه می‌کند: «ساخت سد در نقاط بالادست استان همچون سد «شبیخون» در خرم‌آباد که مطالعات آن ۲۰ سال است که انجام شده است، موضوع آبخیزداری و سیل برگردان‌ها و همچنین دفع آب‌های سطحی و گرفتگی معابر از جمله این اهداف بود که با وجود انجام تحقیقات، اما شهرداری به آن توجه نکرد.»

وی ادامه می‌دهد: «در سالیان اخیر به رغم مطالعه کامل و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در استان لرستان و ارائه راهکار، اما متأسفانه مسئولان استانی هیچ گونه استفاده‌ای از ظرفیت مهندسان استان نکردند.» بنابراین همین شد که رودخانه‌ها در لرستان طغیان کردند و خسارت نسبتاً سنگینی به مردم این استان وارد شد. مسئول بسیج مهندسین سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با اشاره به اینکه باز هم مهندسان بسیجی از همان ابتدای حادثه در کنار مردم و مسئولان بودند، بیان می‌کند: «از همان روز‌های نخست وقوع سیل تیم‌های جهادی و گروه‌های بسیج مهندسی به امدادرسانی، پاکسازی منازل و معابر و همچنین توزیع اقلام غذایی بین سیل‌زدگان پرداختند.» کرمرضاپور با اشاره به فعالیت ۵۰۰ مهندس بسیجی و گروه جهادی در مناطق سیل‌زده استان اضافه می‌کند: «برق‌رسانی به روستا‌های خسارت‌دیده، ایجاد پل و راهسازی در برخی نقاط آسیب‌دیده، ساخت سرویس بهداشتی و مشارکت در پاکسازی معابر و منازل از جمله فعالیت‌های این افراد بوده است.» این مسئول بسیجی با اشاره به اینکه وقت آن رسیده که مسئولان دولتی ظرفیت‌های بسیج و سپاه را ببینند، می‌گوید: «چنانچه بنیاد مسکن در ساخت‌وساز‌ها از ظرفیت سپاه و بسیج استفاده کند بدون تردید شاهد افزایش چشمگیر فعالیت‌ها برای بازسازی خواهیم بود، از این‌رو آماده اجرای ساخت مسکن شهری و روستایی با همکاری بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی هستیم.»

کمک‌های نقدی و غیرنقدی بسیجیان

گفتنی است عملیات بازسازی مناطق مسکونی و زیرساخت‌های مناطق شهری و روستایی در حال حاضر به دست مهندسان عمران و معماری بسیجی در حال انجام است. در این خصوص مسئول روابط عمومی سازمان بسیج عمران و معماری کشور به «جوان» می‌گوید: «در تمامی استان‌های سیل‌زده مهندسان جهادگر در حال کمک‌رسانی به مردم هستند. در استان زنجان بعد از حادثه سیل دو گروه جهادی به این استان اعزام شد و عملیات احداث پنج باب منزل مسکونی در این منطقه نیز در حال انجام است.» میلاد عینی ادامه می‌دهد: «برای استان البرز نیز ضمن اعزام چهارگروه جهادی و کمک‌رسانی به مردم ۲۰ میلیون تومان برای تهیه لوازم منزل اختصاص داده شده است.» البته اقدامات بسیج مهندسان بر اساس گزارش‌های روابط عمومی این سازمان به همین جا منتهی نمی‌شود و در استان مازندران نیز ضمن اعزام پنج گروه جهادی و جمع‌آوری ۱۲۰ میلیون تومان کمک نقدی، مهندسان بسیجی به صورت رایگان روی اجرای پروژه‌های بازسازی نظارت می‌کنند. تاکنون نیز پنج واحد مسکن مددجویان کمیته امداد به کمک این بسیجیان ساخته شده است. آن‌ها همچنین علاوه بر تأمین بخشی از مصالح مورد نیاز برای بازسازی مناطق خسارت دیده در کرمان کار نظارت بر ساخت ۲۰۰ واحد را بر عهده گرفتند. در یزد هم با سپاه برای بازسازی ۴۵۰ واحد مسکونی مشارکت دارند. در استان قم نیز برای اجرا و نظارت روی ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی فعالیت دارند. در استان‌های ایلام و کرمانشاه نیز ضمن هماهنگی برای اعزام دو دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه بولدوزر، یک دستگاه لودر و دو دستگاه کمپرسی، چهار مورد میز خدمت را هم برگزار کردند تا از نزدیک به مشکلات مردم گوش جان بسپارند. گفتنی است علاوه بر جمع آوری و ارسال کمک‌های نقدی شش کامیون مصالح ساختمانی نیز به سیل‌زدگان سرپل ذهاب که دو سال پیش نیز به واسطه زلزله خسارت دیدند اعزام شده است. تمام این اقدامات که شاید گوشه‌ای از جهاد مهندسان بسیجی باشد همگی در راستای برگرداندن مردم به زندگی عادی و رفع مشکلات است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار