کد خبر: 957001
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
با تولید بیش از ۲۶۰ هزار تن گردو در سال مقام سوم تولید این محصول را در دنیا دارد. با این حال در مقایسه با سایر کشور‌های تولیدکننده در این زمینه از نظر کیفی توسعه چندانی نیافته است.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: با تولید بیش از ۲۶۰ هزار تن گردو در سال مقام سوم تولید این محصول را در دنیا دارد. با این حال در مقایسه با سایر کشور‌های تولیدکننده در این زمینه از نظر کیفی توسعه چندانی نیافته است. این در حالی است که بی‌توجهی به اصلاح برخی از انواع این درختان موجب شده تا در برابر سرما، خشکسالی و آفت‌ها کمترین مقاومت را از خود نشان دهند، موضوعی که حالا با اجرای طرح سرشاخه‌کاری در استان‌هایی همچون همدان خصوصاً شهرستان تویسرکان به عنوان بهترین تولید‌کننده گردو نویدبخش روز‌های خوب برای این محصول ارزشمند است.

تویسرکان با توجه به شرایط آب و هوایی، یکی از مناسب‌ترین مناطق برای کاشت گردو می‌باشد. این شهرستان در استان همدان به عنوان بهشت گردو‌های ایران از جایگاه خاصی در کشور برخوردار است. تویسرکان با تولید سالانه ۱۷ هزار تن مغز گردو از ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید این محصول است. این در حالی است که این شهرستان بزرگ‌ترین مرکز ذخیره ژنتیکی گردوی جهان نیز نام گرفته است.

طرح ویژه برای بالابردن میزان محصول

با تمام ویژگی‌هایی که گردوی تویسرکان دارد، اما کاهش تعداد محصول و مقاوم نبودن در برابر سرما، خشکسالی و آفت موجب شده تا نتواند در بازار‌های داخلی و خصوصاًَ جهانی عرض اندام کند. این مهم باعث شد تا امسال برای نخستین بار، طرح سرشاخه‌کاری و اصلاح درختان گردو، به تعداد ۳۰ هزار پیوند، در تویسرکان اجرا شود. مدیر جهاد کشاورزی استان همدان در این خصوص می‌گوید: «در طرح سرشاخه‌کاری پیوندک یا همان شاخه درختان گونه‌های برتر و اصلاح شده، بر روی تنه درختان کم‌ثمر پیوند زده می‌شود تا پس از رشد، کیفیت و کمیت محصول افزایش یابد و درخت هم در مقابل تنش دمایی مقاوم شود.»

منصور رضوانی‌جلال با اشاره به سرمازدگی گسترده درختان گردوی این استان به ویژه تویسرکان در سال ۹۴ و خسارت ۱۹۰ میلیارد تومانی، می‌افزاید: «این سرمازدگی و خسارت عاملی شد تا با تحقیقات بسیار، طرح سرشاخه‌کاری با هدف اصلاح درختان در جهت مقاومت در مقابل سرمازدگی و افزایش کمی و کیفی در شهرستان تویسرکان به عنوان پایلوت کشوری برنامه‌ریزی و اجرایی شود.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پیش از این طرح کمتر از انگشتان دست، پیوندزن در کشور وجود داشت که با طرح سرشاخه‌کاری، ده‌ها پیوندزن حرفه‌ای تربیت شد. این مقام با اشاره به اینکه امسال عملیات سرشاخه‌کاری، در ۳۰۰ هکتار از باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان اجرایی می‌شود بیان می‌کند: «تا پنج سال آینده، ۳۵۰۰ هکتار از وسعت ۵۵۰۰ هکتاری باغ‌های گردوی تویسرکان، سرشاخه‌کاری و جوانسازی خواهد شد.» به گفته رضوانی‌جلال، این طرح در تویسرکان به عنوان آغاز جنبش جوانسازی درختان گردو در کشور است که طی دوره‌های آموزش پیوندزنی توسط استادان داخلی و خارجی در پنج مرحله و در مدت دو سال برگزار می‌شود.

گردوی تویسرکان در راه ثبت جهانی

برداشت ۱۷ هزار تن گردو در سال در کنار کیفیت بالای گردوی تویسرکان که از شهرت جهانی برخوردار است موجب شد تا شرایط برای ثبت جهانی این گردوی پرطرفدار هموار شود. فرماندار تویسرکان با اشاره به اینکه ثبت جهانی گردوی تویسرکان با جدیت دنبال می‌شود در این خصوص می‌گوید: «سازمان مالکیت فکری جهانی پس از دریافت اسناد و مدارک و تأیید گردوی تویسرکان برای ثبت جهانی، رقمی معادل یک هزار فرانک سوئیس را درخواست کرده بود که این میزان اعتبار مالی نیز تأمین شد.» حبیب مومیوند با اشاره به اینکه فعالیت‌های هدفمند و مدون برای بهره‌وری حداکثری از محصول گردوی تویسرکان مهم‌ترین عامل جهانی شدن این محصول است می‌افزاید: «نهالستان و باغ مادری نهال‌های گواهی شده و فعال در روستای مرادآباد تویسرکان حتی در خاورمیانه بی‌نظیر است و ظرفیت بزرگی برای بهره‌وری از گردوی تویسرکان ایجاد کرده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار