کد خبر: 956846
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
موقعیت اقتصادی بندر بوشهر در زمینه صادرات و واردات انواع کالا موجب شده تا از لحاظ اقتصادی از رونق خوبی برخوردار باشد. از آنجا که برای ترانزیت کالا نیاز به استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در این منطقه ضروری است، لذا این مهم ایجاب می‌کند تا از پس‌کرانه‌ها به عنوان اسکله‌های کوچک استفاده بهینه شود
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: موقعیت اقتصادی بندر بوشهر در زمینه صادرات و واردات انواع کالا موجب شده تا از لحاظ اقتصادی از رونق خوبی برخوردار باشد. از آنجا که برای ترانزیت کالا نیاز به استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در این منطقه ضروری است، لذا این مهم ایجاب می‌کند تا از پس‌کرانه‌ها به عنوان اسکله‌های کوچک استفاده بهینه شود، موضوعی که موجب شد تا مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اعلام کند: «برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های موجود در بندر بوشهر اجرای عملیات لایروبی در کانال بیرونی و خارجی بندر بوشهر، تا آذرماه امسال به پایان می‌رسد تا امکان پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی فراهم شود.»

بندر بوشهر در جنوب کشور همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق اقتصادی کشور به شمار رفته که نقش مهمی در صادرات و واردات کالا ایفا می‌کند. آمار‌ها نشان می‌دهد در هفت ماهه نخست سال ۹۷ بیش از ۱۷ میلیون و ۷۰۳ هزار تن کالا به ارزش حدود ۸ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده که از این میزان صادرات حدود ۱۲ میلیون و ۲۷۷ هزار تن کالا به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۹۹۳ میلیون دلار به کالا‌های غیرنفتی اختصاص یافته است.
عمده کالا‌های صادراتی از گمرکات استان شامل میعانات گازی، محصولات پتروشیمی، جکت و متعلقات آن، کود‌های معدنی، سیمان و کلینگر، گوگرد، لوازم حفاری، بادنجان، کدو، سنگ گچ و گچ بنایی بوده و این کالا‌ها به کشور‌های چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، هند، مناطق ویژه، ژاپن، اندونزی، تایلند، کویت و مالزی صادر شده است.

لایروبی برای پهلو گرفتن کشتی‌های بیشتر

افزایش صادرات و واردات کالا در بندر بوشهر از جمله دلایلی است که می‌طلبد تا برای رونق هر چه بیشتر از تمامی ظرفیت‌های بنادر از جمله پس‌کرانه استفاده شود. بر اساس تعاریف پَس‌کرانه به زمین‌های واقع در پشت بندرگاه‌ها گفته می‌شود که نقش پشتیبانی و تأمین و رساندن کالا‌های صادراتی به بندرگاه و پخش و جذب کالا‌های وارداتی از بندر را عهده‌دار باشند. از آنجا که نیاز است تا هر چند وقت یک‌بار پس‌کرانه‌ها برای عبور کشتی‌ها و قایق‌های لایروبی شود، لذا این مهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ موضوعی که امسال به طور جدی دنبال شد. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به اجرای عملیات لایروبی در کانال بیرونی و خارجی بندر بوشهر در این خصوص می‌گوید: «با اتمام این عملیات تا آذرماه امسال امکان پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر فراهم می‌شود.»
سیاوش ارجمندزاده با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها در بندر بوشهر در اولویت قرار دارد می‌افزاید: «در این راستا اسکله‌های متعددی در جزیره نگین بوشهر به عنوان پس‌کرانه بندر بوشهر طراحی و عملیاتی شده و نخستین اسکله کانتینری آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت.»

وی با تأکید بر توسعه زیرساخت‌ها برای پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر با ظرفیت بالا ادامه می‌دهد: «در این راستا طرح لایروبی کانال بندر بوشهر مورد توجه قرار گرفت و عملیات اجرایی آن آغاز شد.»
در حال حاضر از ۱۴ کیلومتر کانال بندر بوشهر افزون بر یک میلیون متر مکعب گل و لای از کانال بیرونی و خارجی بندر بوشهر برداشته شده است، موضوعی که می‌تواند عمق کانال ورودی و خروجی بندر بوشهر را افزایش دهد که با اتمام لایروبی، عمق کانال بندر بوشهر از ۵ /۸ متر به ۱۱ متر افزایش می‌یابد که امکان تردد کشتی‌های با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار تن فراهم می‌شود.

در اجرای طرح لایروبی کانال بندر بوشهر ۵/۵ میلیون متر مکعب لای برداشته می‌شود و با اتمام این عملیات تا آذرماه امسال امکان پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر فراهم می‌شود. این در حالی است که برای تسریع در اجرای طرح لایروبی کانال بندر بوشهر ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

طرح توسعه بندر بوشهر
از آنجا که شرایط خوب اقتصادی بندر بوشهر ایجاب می‌کند تا برای توسعه آن گام‌های خوبی برداشته شود لذا این مهم همواره در سال‌های اخیر مورد توجه بوده و به تازگی نیز در حال اجراست. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، در این خصوص می‌گوید: «مجتمع بندری نگین بزرگ‌ترین طرح توسعه بندر بوشهر است که با عملیاتی شدن آن بن‌بست کنونی بندر بوشهر و محدودیت پس‌کرانه آن مرتفع خواهد شد.»
سیاوش ارجمند‌زاده با بیان اینکه بندر بوشهر یکی از بنادر تاریخی کشور و با سابقه‌ای ۵ هزار ساله است می‌افزاید: «پس از انقلاب اولین طرح توسعه بندر بوشهر در اوایل دهه ۷۰ و دومین طرح در دهه ۸۰ انجام شد و با جدیت پیگیر اجرای طرح توسعه سوم این بندر هستیم.»

این در حالی است که در حال حاضر کشتی‌های با آبخور ۵/ ۱۰ متر و ظرفیت ۳۰ هزار تن امکان تردد در بندر بوشهر را دارند که با اجرایی شدن طرح توسعه جدید در مجتمع بندری نگین این ظرفیت نیز ارتقا پیدا می‌کند. هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ هکتار به اجرای طرح‌های بندری جزیره نگین تخصیص یافته که این طرح‌ها با مشارکت بخش خصوصی در دست اجراست و تکمیل آن تحولی مهم در حوزه تجارت دریایی بوشهر ایجاد می‌کند. به گفته کارشناسان، میزان سرمایه‌گذاری در جزیره نگین بیش از ۷ هزار میلیارد ریال است و طرح‌های آن در دو بخش اجرا می‌شود که پایانه‌های مواد فله، کانتینری و چندمنظوره است.

فاز نخست طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین برای افق پنج ساله طراحی شده و احداث دو پست اسکله کانتینری به طول ۶۰۰ متر و ۳۰ هکتار پس‌کرانه، یک پست اسکله چندمنظوره به طول ۳۰۰ متر و ۱۶ هکتار پس‌کرانه و یک پست اسکله نفتی به طول ۲۲۰ متر و پنج هکتار پس‌کرانه پیش‌بینی شده است. مرحله دوم طرح توسعه نگین برای افق ۱۵ ساله طراحی شده و بقیه طرح‌ها در بخش کانتینری، نفتی، اسکله‎های چندمنظوره، صنعتی و... در مرحله دوم این طرح احداث می‌شود. هم‌اکنون بندر بوشهر دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۷ میلیون تن کالاست که با تکمیل طرح و توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین، به ۱۵ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار