کد خبر: 955287
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
یادداشت «محمدرضا کائینی» پیرامون یک عکس تاریخی
یکی از روز‌های ماه رمضان سال هزار وسیصد و سی و چهار شمسی است در مسجد امام خمینی بازار (شاه سابق). حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فلسفی با کمک مردم وپلیس، سعی دارد تا از میان انبوه جمعیتی که در صحن و شبستان مسجد به انتظار او مانده‌اند، بگذرد تا سخنان خویش را آغاز کند.

سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمدرضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، پیرامون انتشار یک عکس تاریخی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

یکی از روز‌های ماه رمضان سال هزار وسیصد و سی و چهار شمسی است در مسجد امام خمینی بازار (شاه سابق). حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فلسفی با کمک مردم وپلیس، سعی دارد تا از میان انبوه جمعیتی که در صحن و شبستان مسجد به انتظار او مانده‌اند، بگذرد تا سخنان خویش را آغاز کند. او در این ماه در هماهنگی با مرجع اعلای وقت آیت الله العظمی حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی، درصدد است به نقد و تخطئه آورده‌های فرقه بهائیت بپردازد و عامه مردم را با مضار این دینِ نوآمد آشنا سازد. سخنرانی‌ها از رادیو نیز پخش می‌شوند و اندکی بعد در سراسر کشور موجی می‌آفرینند. بهاییان ذی نفوذ دربار و حامیان خارجی ایشان به شاه فشار می‌آورند که سخنرانی‌ها را قطع کند. سران دستگاه امنیتی کشور در گفت وگو با فلسفی، سعی دارند که او را از ادامه سخنرانی‌ها بازدارند که وی زیر بار نمی‌رود و به مامورین پیشنهاد می‌کند که به جای این پیشنهاد، بهتر است که او را دستگیر کنند! او در خطابه‌های بعدی، تاکید دارد که هدف وی، آشنا کردن مردم با مرام بهائیت است و آنان نباید به شکل خودسرانه با پیروان این فرقه درگیر شوند!

به هرروی مقاومت فلسفی موجب می‌شود که نهایتا شاه دستور تخریب حظیره القدس (معبد بهائیان) را صادر کند و البته در کنار آن، دیدار‌های خود با فلسفی را نیز کاملا قطع نماید!... اینک شصت و چهار سال از آن رمضان تاریخی می‌گذرد، اما آثار این حرکت در خشمی که ابواب جمعی تبلیغی این فرقه بر علیه مرحومان بروجردی و فلسفی نشان می‌دهند، کاملا آشکار است. این در حالی است که زبان فلسفی در منابر رمضان سی و چهار، تنها به منطق و روشنگری به نمایندگی از جامعه مسلمانان در برابر نحله‌ای کوچک چرخیده بود که رفته رفته داشتند حاکمیت کشور را در اختیار خویش می‌گرفتند!

 در کتاب‌ها و جزواتی که بخش تبلیغی این فرقه در آمریکا و اروپا تهیه می‌کند و گاه از طریق دوستان و مسافران به دست این قلم می‌رسد، نفرت پراکنی بر علیه آیت الله بروجردی یکی از اصلی‌ترین محور‌ها به شمار می‌رود. اگر بنیاد‌های تاریخ پژوهی کشور و نیز موسسه‌ای که به نام ایشان در قم فعالیت می‌کند، به ابطال تبلیغات این فرقه، به ویژه در فضای مجازی بپردازند، در این آشفته بازار فرهنگ و تاریخ کاری کرده‌اند.

رمضان ۱۳۳۴؛ منابر «فلسفی» نقطه عطفی در مواجهه با بهائیت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار