کد خبر: 953936
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۷
با مرمت ایل‌راه‌ها و آبرسانی سیار به ۸۱ هزار نفر
عشایر خراسان جنوبی سالانه دست به تولید بیش از ۱۵ هزار تن از انواع فرآورده دامی که شامل شیر، گوشت، کرک، مو و پشم می‌شود؛ دست می‌زنند.
سرويس ايران جوان آنلاين: عشایر خراسان جنوبی سالانه با تولید بیش از ۱۵ هزار تن فرآورده‌های دامی که شامل شیر، گوشت، کرک، مو و پشم می‌شود بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان به کشور منفعت مالی می‌رسانند. کوچ نشینانی که بیش از ۵۰ درصد جمعیت آن‌ها دسترسی به آب شرب ندارند و ایل‌راه‌هایشان نیز طی جاری شدن سیلاب اخیر خسارت دیده است. از همین رو برای کمک به بهبود زندگی عشایر و افزایش تولیدات آن‌ها قرار است آب شرب با آبرسانی سیار انجام شود و نزدیک به ۶ هزار کیلومتر از ایل‌راه‌ها هم مرمت شود.

عشایر خراسان جنوبی سالانه دست به تولید بیش از ۱۵ هزار تن از انواع فرآورده دامی که شامل شیر، گوشت، کرک، مو و پشم می‌شود؛ دست می‌زنند. کوچ نشینانی که جمعیتشان به تنها ۸۱ هزار نفر می‌رسد و ۱۵ هزار خانوار را تشکیل می‌دهند؛ با این حال آن‌ها با ییلاق و قشلاقشان در راستای دامپروری در سال می‌توانند بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان به کشور سود برسانند. از همین رو ادامه فعالیت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
در این راستا مسئولان در نظر دارند مشکلات این جمعیت کوچ‌نشین را برطرف کنند. یکی از معضلات همیشگی آن‌ها عدم دسترسی به آب بخصوص آب شرب است که سال گذشته ۱۴۵ هزار و ۵۶۰ متر آبرسانی برای آن‌ها انجام شد. امسال هم قرار است ۵۰ درصد نیاز جمعیت عشایر با استفاده از تانکر‌ها به آب شرب انجام شود. البته این تنها برنامه‌ای نیست که در راستای تأمین رفاه عشایر انجام می‌شود. چراکه مدیر کل امور عشایر استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برخی از ایل‌راه‌ها تخریب شده‌اند و برخی هم در اثر سیل غیر قابل تردد هستند؛ می‌گوید: «خراسان جنوبی ۶ هزار و ۱۸ کیلومتر ایل‌راه دارد که در اثر بارندگی‌های اخیر تخریب شده است.» حسین حسین‌پور اضافه می‌کند: «از این مقدار قرار است بیش از ۵ هزار کیلومتر مرمت شود.»

فعالیت عشایر در مسیر توسعه

بنابر این با مرمت ایل‌راه‌ها و آبرسانی سیار نه تنها از شمار کوچ‌نشین‌ها کاسته نمی‌شود، بلکه می‌توان امیدوار بود با ادامه حمایت‌های متولیان روزبه‌روز بر این جمعیت تولید کننده نیز افزوده شود. چرا که با افزایش شمار کوچ‌نشینان رونق تولید در جوامع عشایری نیز محقق می‌شود. البته این حمایت‌ها تنها به آبرسانی و مرمت ایل‌راه‌ها منتهی نمی‌شود و مسئولان راهی بلند در این مسیر دارند. توزیع آراد و نفت سفید بین عشایر از جمله اقداماتی است که طی سال‌های اخیر با جدیت دنبال شده است و سالجاری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در این خصوص مدیر کل امور عشایر خراسان‌جنوبی می‌گوید: «سال گذشته ۸ هزار و ۳۳۳ تن آرد به ازای هر نفر ۱۲ کیلو ماهانه بین عشایر خراسان‌جنوبی توزیع شد.» همچنین سال ۹۷ نفت سفید بین ۴۱۰ خانوار و گاز مایع نیز بین ۷۸۰ خانوار توزیع شده است. علاوه بر این بهسازی قنات‌ها و چشمه‌ها هم از جمله اموری است که باید مورد توجه متولیان قرار گیرد و پارسال مسئولان توانستند بهسازی ۱۵ دهنه قنات و چشمه را انجام دهند. برای این اقدامات اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان صرف شده است. مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی اضافه می‌کند: «۱۷ فقره چاه نیز با اعتبار ۲ میلیارد ریال حفر و تجهیز شده است.» در کنار این اقدامات حسین‌پور با اشاره به حمایت از مشاغل خانگی بیان می‌کند: «سال گذشته ۲۲۸ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت یک ساله پرداخت شده که یک هزار و ۱۳۵ خانوار بهره‌مند شده‌اند.» همچنین ۱۰۸ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ ساله به ۱۰ تشکل عشایری که نهاده‌های دامی عشایر را تهیه می‌کنند، پرداخت شده است. با این تفاسیر می‌توان امید داشت که امسال حجم کمک‌های در نظر گرفته برای عشایر بیش از سال گذشته باشد و با توجه به بارندگی‌های اخیر نیز آن‌ها مشکلی در تأمین علوفه نداشته باشند و حجم تولیداتشان با رونقی چشمگیرتر از گذشته روبه‌رو شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار