کد خبر: 952551
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
آمریکا اعلام کرد که معافیت‌های تحریمی برای کشور‌های خریدار نفت ایران دیگر تمدید نمی‌شود. آنطور که مشخص است دیگر تحریم مهم و خاصی نمانده که آمریکا علیه ایران اعمال نکرده باشد و اگر از این تحریم اخیر اقتصادی نیز عبور کنیم، آمریکا دیگر گزینه‌ای روی میز خود برای جنگ اقتصادی با کشورمان نخواهد داشت.
جوان آنلاین: همانطور که انتظار می‌رفت آمریکا بالاخره آخرین تیر در ترکش خود، با هدف به حداکثر رساندن فشار‌های اقتصادی بر مردم ایران را پرتاب و اعلام کرد معافیت‌های تحریمی برای کشور‌های خریدار نفت ایران دیگر تمدید نمی‌شود و فروش نفت کشورمان باید صفر شود.

در این زمینه مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در نشست خبری خود اعلام کرد: «آمریکا دیگر استثنائی برای واردکنندگان نفت ایران درنظر نخواهد گرفت... عربستان و امارات به ما تأکید کردند هرگونه کمبود بازار به دلیل تحریم‌های نفت ایران را جبران خواهند کرد.»

با این تحریم می‌توان گفت: دیگر تحریم مهم و خاصی نمانده است که آمریکا اعمال نکرده باشد؛ پس اگر از این تحریم نیز با موفقیت عبور نماییم، (که شرایط پیش رو بعلاوه تجارب گذشته همین نوید را میدهد) آمریکا دیگر گزینه‌ای روی میز خود برای جنگ اقتصادی با کشورمان نخواهد داشت و این یعنی کشورمان به سطح مهمی از بازدارندگی خواهد رسید. اما چگونه باید در مقابل آخرین راهبرد آمریکا ایستاد و آن را خنثی نمود؟

یک: استفاده از تجارب گرانبهای گذشته/ تحریم اخیر آمریکا تکراری و شکست خورده است!

نکته بسیار مهم راجع به اقدام اخیر آمریکا که باید بسیار روی آن تاکید نمود این است که تصمیم یانکی‌ها جدید نیست و قبلا با موفقیت با آن مقابله کرده‌ایم! زمانی که دولت دهم بر سرکار بود آمریکا به زمامداری اوباما، شدیدترین تحریم‌های نفتی علیه کشورمان را وضع نمود و قرار بود تا هر شش ماه، مشتریان نفتی ۲۰ درصد خرید نفتشان را از ما کاهش دهند و در نهایت صادرات نفتمان به صفر برسد. اما در صحنه عمل، با تلاش‌های صورت گرفته، میانگین صادرات ما در آن برهه زمانی، به حدود یک و دو دهم میلیون بشکه نفت در روز رسید.

جالب آنکه با کسب تجربه در دور زدن تحریم‌ها و پیدا کردن راه‌های مختلف، در تیرماه سال ۹۲، موفق میشویم صادرات روزانه را به یک ونیم میلیون بشکه نفت هم برسانیم!
 
صادرات نفت خام ایران
همانطور که طبق نمودار آژانس اطلاعات انرژی آمریکا مشخص است، به مدت یک سال و نیم میانگین فروش ما، حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز باقی مانده و به هیچ وجه، آرزوی آمریکایی‌ها در کاهش ۲۰ درصدی صادرات نفت کشورمان محقق نشد. همچنین طبق گزارش بانک مرکزی دولت آقای روحانی که در دی ماه سال ۹۳ منتشر شد، میانگین فروش روزانه نفت در سال نود و دو، ۱.۶ میلیون بشکه در روز بوده است.

پس اگر از تجارب گرانبهای گذشته درست استفاده کنیم، میتوانیم با اطمینان، از راه‌های دور زدن تحریم‌ها بهره ببریم و روز به روز راه‌های جدید تری نیز ایجاد نماییم. بخصوص که کشور‌هایی مثل چین، هند و ترکیه به شدت به نفت ما احتیاج دارند و به لحاظ فنی برایشان بسیار مشکل و هزینه زا است تا جایگزینی برای نفت ایران پیدا نمایند.

دو: بالارفتن قیمت نفت

آمریکایی‌ها بار‌ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اعلام کرده‌اند که عامل بسیار مهم در موضوع تحریم‌های ایران، این است که ثبات بازار‌های بین المللی بهم نخورد و قیمت نفت بالا نرود، زیرا بیشترین ضرر از افزایش قیمت نفت را خود آمریکا متحمل می‌شود. پس کشور ما باید دقیقا مقابل این راهبرد آمریکا قدم بردارد، در این راستا هم به هدف آمریکایی‌ها ضربه وارد می‌آید و هم گرانتر شدن قیمت نفت باعث میشود تا کم شدن مقدار فروش نفت کشورمان جبران شود.

در همان لحظات اول اعلام تصمیم آمریکا برای عدم معافیت‌های تحریمی، قیمت نفت بالاتر رفت، و این خود نشان دهنده این است که بازار‌های بین المللی نفت کاملا آماده است تا دچار تنش و بی ثباتی شود. به عنوان مثال همینکه کشورمان چند مانور نظامی نمایشی در تنگه هرمز برگزار نماید و تهدیداتی جدی مبنی بر بستن تنگه انجام دهد، شوک بزرگی به بازار‌ها وارد خواهد آمد. فرض کنید فقط یک کشتی در هنگام عبور از تنگه هرمز مورد بازرسی قرار بگیرد یا چند ساعت در حرکتش وقفه ایجاد کنیم، آن موقع چه بمب خبری در دنیا منفجر خواهد شد و چه تاثیراتی که بر بازار نفت خواهد گذاشت!
 
تحریم نفتی ایران

از این دست اقدامات برای بالا بردن قیمت نفت و بی‌ثبات سازی بازار‌های بین‌المللی، زیاد می‌توان انجام داد، بخصوص تنش در حوزه روابط با عربستان و امارات در این زمینه اثرگذار است. در نهایت نیز اگر لازم شود ایران می‌تواند حتی به صورت کامل و قانونی، تنگه هرمز را ببندد.

البته لازم است همراه با این اقدامات، تیم وزارت خارجه کاملا فعالانه وارد عمل شود و با سفر‌های دیپلماتیک فراوان، کشور‌های مختلف و بخصوص دوست را، علیه آمریکا با کشورمان همراه نماید.

سه: اینبار برجام اهرمی‌ست در دست ما

مورد دیگر که باید روی آن مانور دهیم؛ برجام است. هدف اصلی ما از برجام این بود تا تحریم‌های اصلی یعنی تحریم نفتی و تحریم‌های مالی و بانکی برداشته شود، اما اکنون مشاهده می‌کنیم مهمترین عضو برجام بدعهدی کرده و از برجام خارج شده و اروپایی‌ها نیز نتوانسته‌اند تا تضمین‌های خود را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا عملی کنند؛ پس وقت آن رسیده تا ما نیز به صورت تدریجی، محدودیت‌های خود در برجام را کاهش دهیم. به عنوان نمونه اگر ایران سطح غنی سازی خود را بالا ببرد و یا بر تعداد سانتریفیوژ‌ها بیافزاید و یا بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی را کاهش دهد، تنش بزرگی در بین کشور‌های غربی بوجود می‌آید، چون در یک کلام، هدف غربی‌ها از اعمال تحریم‌ها و فشار‌ها این بود تا کشورمان دچار تغییر رفتار شود؛ حال آن‌ها می‌بینند که اقداماتشان دقیقا نتیجه عکس داده و آنچه کاشته بودند در حال بر باد رفتن است. بخصوص که اکنون دنیا کاملا حق را به ما می‌دهد، چون این غربی‌ها بودند که شروع نمودند به نقض توافقات و عهد‌های خود. از اینرو فشار زیادی به آمریکا وارد خواهد آمد.

همچنین این مورد، هم افزایی بالایی با راهکار دوم دارد و قیمت نفت را به نفع کشورمان بالا خواهد برد.

چهار: درمان اصلی؛ اقتصاد مقاومتی‌ست

متاسفانه بسیار بیشتر از تحریم‌ها، کشورمان در حال ضربه خوردن از ضعف‌های اقتصادی داخلی است که اگر این ضعف‌ها و مشکلات برطرف شود، بسیار بیشتر از فروش کل نفت، عایدی نصیب کشورمان می‌شود.

در این زمینه کار‌های پژوهشی زیادی انجام شده و گزاره مذکور را اثبات نموده‌اند، به عنوان مثال به جدول زیر نگاه کنید:

جایگزین های ریالی بودجه 98

اگر تمام درآمد‌های نفتی کشورمان طبق بودجه سال ۹۸، حاصل شود، ۱۴۲.۵ هزار میلیارد تومان درآمد کسب میکنیم؛ اما اگر فروش نفت ایران صفر شود و به جای آن اصلاحات مهم در بودجه، سیاست‌های ارزی و سیاست‌های تجاری صورت پذیرد، (آنهم نه به صورت کامل) ۲۵۴.۷ هزار میلیارد تومان (حدود دو برابر فروش نفت!) درآمد نصیب کشور می‌شود.

پنج: مقابله با دشمنان داخلی

قطعا بیش از خود تحریم‌ها؛ اخبار و جو حاصل از تحریم هاست که در کشور ما اثر می‌گذارد. بار‌ها مشاهده کرده‌ایم که بسیار زودتر از فرا رسیدن روز عملیاتی شدن یک تحریم، بازار‌های داخلی ما دچار آشفتگی شده است و قیمت‌ها در داخل بدون هیچ دلیل واقعی، بالاتر رفته است. در مقابل گاهی نیز مشاهده کرده‌ایم با آنکه یک تحریم اعمال شده، اما به علت فضا و جو اقتصادی و سیاسی خوب در کشور، هیچ اثری بر بازار‌ها نداشته است. از اینرو لازم است تا مسئولین و رسانه‌های دلسوز، جو و فضای رسانه‌ای کشور را به درستی در دست بگیرند و نگذارند تا دشمنان و فرصت طلبان آرامش اقتصادی کشور را بهم بزنند. راجع به تحریم اخیر هم، علائم بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا بیشتر از خود تحریم اخیر، دنبال جوسازی و بهم ریختن فضای روانی کشور است، علاوه بر این همانطور که گفته شد راه‌های زیادی نیز برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم‌ها وجود دارد و فضای پیش روی کشورمان کاملا امیدوارنه و روشن است و به خوبی شرایط مهیاست تا این تهدید اخیر به فرصت تبدیل شود، خاصه که این مورد، آخرین تیر در ترکش آمریکایی‌ها در جنگ اقتصادیشان با ما است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
قاسم
|
Germany
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
0
0
واقعا تیر امریکا به سنگ خورده است
لیلی
|
Japan
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
0
عجببببب
لیلی
|
Japan
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
1
اگر دولت مردان توانستند اوضاع اقتصادی را درست کنند و ارزش ریال را به حالت قبل و یا بهتر برسانند آنگاه می توان گفت تحریم های امریکا فایده ای ندارد وگرنه همه تحلیل های بالا فقط حرف است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار