کد خبر: 952299
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
انجمن فیزیک امریکا از دو محقق ایرانی به عنوان داوران برجسته مجلات این انجمن تقدیر کرد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: یاسمن فرزان، استاد پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و وحید کریمی‌پور، استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف داورانی هستند که از سوی این انجمن مورد تقدیر قرار گرفتند.
برنامه انتخاب داوران برجسته انجمن فیزیک امریکا (APS) از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد تا از دانشمندانی تقدیر کند که فعالیت‌هایشان در ارزیابی و چاپ مقالات در مجموعه نشریات این انجمن نقش مؤثری دارد. این برنامه سالانه از میان ۷ هزار داور فعال، از ۱۵۰ داور برجسته تقدیر می‌کند. داوران منتخب با توجه به کیفیت، تعداد و زمان ارسال مقالات داوری و بدون در نظر گرفتن عضویت در APS، کشور یا منطقه و حوزه تحقیقاتی انتخاب می‌شوند.
این در حالی است که یاسمن فرزان در سال ۲۰۰۸ نیز از سوی انجمن بین‌المللی فیزیک خالص و کاربردی (IUPA) به دلیل فعالیت‌های مهم خود که در فیزیک نظری ذرات، به ویژه در علم نوترینو (یک ذره بنیادی است که از نظر الکتریکی خنثی است و به ندرت وارد برهمکنش می‌شود)، به عنوان فیزیکدان جوان برتر جایزه گرفت. او هم‌اکنون استاد پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در تهران است.
جالب اینکه مایکل پسکین، فیزیکدان معروف در مرکز شتاب‌دهنده استانفورد و استاد یاسمن فرزان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ در مورد او می‌گوید: او یکی از کسانی است که واقعاً می‌داند چه می‌خواهد.
فرزان یکی از دانشجویان دختری بود که در تیم ایران در المپیک فیزیک بین‌المللی انتخاب شد. او همچنین در مسابقات فیزیکی که در سال ۱۹۹۴ در پکن برگزار شد، در بخش تئوری مدال نقره گرفت و به عنوان بهترین دانشجوی زن انتخاب شد.
وحید کریمی‌پور هم استاد فیزیک نظری در دانشگاه صنعتی شریف است. او تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه شیراز و در رشته مهندسی برق و الکترونیک شروع کرد و پس از آن دوره کارشناسی ارشد و دکترای رشته فیزیک را در دانشگاه صنعتی شریف گذراند.
کریمی‌پور سال‌های متوالی درس‌های فیزیک نوین را در دانشگاه شریف ارائه کرده و زمینه فعالیت و پژوهش وی در فیزیک کوانتوم است.
انجمن فیزیک امریکا (American Physical Society) معروف به‌ای‌پی‌اس در سال ۱۸۹۹ تأسیس شد. این نهاد در ایالت مریلند در شمال شرق امریکا و در شهر آناپلیس واقع است. ضمن اینکه یک سازمان نیمه‌دولتی و از بزرگ‌ترین سازمان‌های حرفه‌ای فیزیک در جهان است. این انجمن در سال ۲۰۱۸ بیش از ۶۵ هزار عضو داشت و مجله مشهور فیزیکال ریویو لترز از مهم‌ترین انتشارات دوره‌ای این مؤسسه است. همچنین این مؤسسه همه ساله تعداد زیادی همایش‌های علمی در زمینه‌های مختلف فیزیک برگزار می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به همایش ماه مارس و کنفرانس فیزیک فصلی اشاره کرد. در یک دهه اخیر فیزیکدانان ایرانی گام‌های چشمگیری در عرصه بین‌المللی برداشته‌اند. به تازگی هم واروژان گورجیان، دانشمند ایرانی و عضو تیم رصد سیاه‌چاله کهکشان در پروژه «افق رویداد» افتخارآفرینی کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار