کد خبر: 952234
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
مهاجرت هاي معکوس به روستاهاي محروم محصول سرمايه گذاري هاي هدفمند بنياد مستضعفان
داستان قلعه گنج، داستانيست غم انگيز که پايان خوشي برايش رقم مي خورد. وقتي يکي از محروم ترين و نيازمندترين مناطق کشور مورد هدف بنياد مستضعفان قرار گرفت کسي فکر نمي کرد که در کمترين زمان ممکن اين همه تحول و پيشرفت در اين منطقه به وقوع بپيوندد.
حوريه ملکي

 

حوريه ملکي

  

داستان قلعه گنج، داستانيست غم انگيز که پايان خوشي برايش رقم مي خورد. وقتي يکي از محروم ترين و نيازمندترين مناطق کشور مورد هدف بنياد مستضعفان قرار گرفت کسي فکر نمي کرد که در کمترين زمان ممکن اين همه تحول و پيشرفت در اين منطقه به وقوع بپيوندد. از محروم بودن تا به قطب اقتصاد مقاومتي تبديل شدن کار بزرگي بود که بايد به شاهکار تعبير شود. شاهکاري که بنياد مستضعفان کشور با يک برنامه ريزي درست و منسجم حالا روستاهايي که در حال خالي شدن از سکنه بودند را هم به مناطقي مولد، با اقتصادي پويا و پايدار تبديل کرده است.

 

*محروم ديروز، مظهر اقتصاد مقاومتي امروز

 

اگر تا همين چند وقت پيش از قلعه گنج به عنوان منطقه اي محروم و کم برخوردار نام برده مي شد، اما حالا نه تنها اين شهر به مظهر اقتصاد مقاومتي تبديل شده است بلکه به عنوان پايلوت بسياري از طرح هاي بزرگ سازمان ها و نهادهاي خدمت رسان انقلاب اسلامي به شمار مي آيد.

نقطه اي از ايران بزرگ که پروژه عظيم راه اندازي مرکز صنعتی بزداری به همت بنياد مستضعفان که به گفته مسئولان با 6500 راس بز، بزرگترین بزداری خاورمیانه محسوب می شود و اعطاي ۲۰۰۰ سند روستایی در سال گذشته و افتتاح طرح‌های عمرانی و تولیدی در روستا‌های سخت گذر و دور افتاده جهلدر و بنگرون شامل امکانات بهداشتی، آموزشی و کشاورزی و دامداری که موجب زندگي دوباره در اين مناطق شده، در سال جاري فقط گوشه اي از خدمات ارايه شده به ساکنان آن است.

اما کار به همين جا و همين حد ختم نشده و حالا مرکز روابط عمومی بنیاد مستضعفان گزارش مي دهد که با حضور محمد سعيدي کيا رئیس بنیاد مستضعفان کشور در شهر اقتصاد مقاومتی قلعه گنج یک مگاوات از نیروگاه ۴ مگاوات خورشیدی افتتاح و به شبکه سراسری برق متصل شد.

 

*رنگ زيباي زندگي در قلعه گنج

 

قلعه‌گنج؛  شهری در جنوب شرقی ایران و در گوشه اي از کرمان با جمعيتي حدود 15 هزار نفر که فاصله اش تا مرکز استان ۴۲۰ کیلومتر است.

هر چند چنين برداشت مي شود که مردمان این نواحی در گذشته صاحب قنات‌ها، گنج‌ها، نعمت‌ها و آبادانی‌های فراوان بوده‌اند و همان‌طور که از اسمش پیداست، سرزمین حاصل خیز و پردرآمدی بوده و در آن کشت انواع محصولات گرمسیری متداول بوده است. اما با گذر زمان و سايه سنگين خشکسالي بر سر اين منطقه همه چيز به يکباره تغيير و فقر و فلاکت مهمان آن شد. مهمان ناخوانده اي که قصد رفتن هم نداشت.

از روزی که بنیاد مستضعفان با برنامه‌ریزی و طرح هاي زود بازده و عملياتي خود برای رفع محرومیت و محدودیت و نابرابری قدم به قلعه‌گنج و روستاهای اطرافش گذاشت، زندگی مردم رنگ‌وبویی دیگر گرفت. از همان روزهاي اول مشکلات يکي يکي شناسایی و حرف‌ها و درددل‌های مردم شنیده شد و در قدم بعدی، برنامه هايي در دستور کار قرار گرفت که رفته‌رفته مشکلات را به ورطه نابودی و حذف شدن ‌کشاند.

 

*60 هزار بز، ضامن اشتغال پايدار

 

از حدود سال 95 بود که به گفته مسئولان ، مرکز صنعتی بزداری قلعه گنج استان کرمان با 6500 راس بز، به عنوان بزرگترین بزداری خاورمیانه که تمامی دام ها از یک نژاد هستند، برای توسعه منطقه محروم قلعه گنج  راه اندازی و سال گذشته به بهره برداري کامل رسيد. شده است.

در همين رابطه مدیر ملی طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج استان کرمان درباره راه اندازی این بزداری گفت: "این شهرستان جزو محروم ترین مناطق ایران به شمار می رفت. حدود 3 سال قبل بنیاد مستضعفان طرح توسعه و پیشرفت این شهرستان را کلید زد و بزداری صنعتی نیز یکی از این پروژه ها برای ایجاد اشتغال در این شهرستان به شمار می رود."

به گفته مسعود حیدروند، ، سه سال پیش 3 هزار راس بز شیرده از اسپانیا به این دامداری منتقل شده اند و در حال حاضر 6500 راس بز در آن وجود دارد.

وی با اشاره به اينکه شیر و پنیر تولید شده در این بزداری به خارج از ایران صادر می شود، درباره میزان اشتغال ایجاد شده در این طرح نيز اتاکيد کرد: "این بزداری باعث شده 45 نفر از اهالی بومی منطقه شاغل شوند. پیش بینی می کنیم در 12 سال آینده تعداد بزهای این مرکز به 60 هزار راس برسد که باعث درآمدزایی خوبی در منطقه می شود."

 

*شبهاي روستاهاي دور افتاده هم روشن مي شود

 

پيشرفت و توسعه قلعه گنج به بزداري ها و صنايع کوچک خانگي و طرح هاي عمراني ختم نشد و از سال گذشته عمليات اجرايي پروژه  نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۴ مگاوات در اين شهرستان آغاز و حالا با حضور رئیس بنیاد مستضعفان کشور در اين شهر اقتصاد مقاومتی یک مگاوات از اين نیروگاه خورشیدی به شبکه سراسری برق متصل شد.

محمد سعيدي کيا که براي افتتاح چندين طرح عمراني و تولیدی شامل امکانات بهداشتی، آموزشی و کشاورزی و دامداری به روستا‌های سخت گذر و دور افتاده جهلدر و بنگرون سفر کرده بود ، علاوه بر راه اندازي و اتصال فاز اول نيروگاه خورشيدي قلعه گنج به شبکه سراسری برق کشور، قرارداد ساخت نيروگاه ۴ مگاواتي دیگري را هم بین شرکت برق صبا و و شرکت ایرانی _. آلمانی پرچینگ امضا کرد.

بعد از انعقاد قرارداد ساخت نيروگاه جديد ، مدیرعامل شرکت تولید نیروی مرکزی صبا وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: "این طرح در راستای سیاست‌های رهبرمعظم انقلاب و برای حمایت از مناطق محروم در قلعه گنج ساخته می‌شود."

محمدباقر موسوی افزود: "در مجموع برای ساخت این نیروگاه ۴ مگاواتی ۴۵ میلیارد تومان از طریق شرکت سرمایه گذار تامین می‌شود ."

*زندگي دوباره در روستاهاي بي آب

از طرف ديگر و بعد از افتتاح طرح هاي عمراني و تولیدی در روستاهاي جهلدر و بنگرون ، مجری طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج با بيان اينکه ساکنان این دو روستا پیش از این پراکنده در کوهستان‌های منطقه به کار دامداری مشغول بودند و با یکجا نشینی آنان اکنون امکانات زندگی برای آن‌ها فراهم شده است، گفت: "حالا طرح آبرسانی این دو روستا با اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات مشترک بنیاد علوی و اعتبارات استانی به بهره برداری رسید که روزهاي خوشي را براي ساکنان به همراه خواهد داشت."

مسعود حیدروند با بیان اینکه طرح توسعه روستایی جهلدر و بنگرون ۸ ماهه اجرا شده ، افزود: "برق این دو روستا نیز از انرژی خورشیدی تامین شده است."

وی همچنین از ساخت و تجهیز ۵۸ واحد مسکونی متناسب با فرهنگ بومی منطقه در این دو روستا خبر داد و گفت: "برای هر خانوار یک واحد مرغداری نیز در روستا ایجاد شده است."

حیدروند همچنین از تجهیز مدرسه در این دو روستا، احداث خانه ورزش، آموزش صنایع دستی و مرغداری و همچنین آموزش نهضت سواد آموزی با همکاری فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش در این دو روستا و افتتاح خانه بهداشت روستای چاه زردان و مجتمع طرح تامین آب روستایی منطقه تمگران قلعه گنج خبر داد.

نکته حائز اهميت اينکه با بهره برداری از طرح آبرسانی مجتمع روستایی تمگران بیش از ۳ هزار نفر در ۹ روستا از آب آشامیدنی سالم وبهداشتی بهره‌مند شدند.

لازم به ذکر است، خانه بهداشت روستایی چاه زردان با اعتباري بالغ بر ۱۰۵ میلیون تومان از محل اعتبارات مشترک بنیاد مستضعفان و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ساخته و تجهیز شده است.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار