کد خبر: 952110
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
سپاه و گروه‌های جهادی‌اش با پاکسازی پلدختر از گل و لای پس از ۲ هفته زندگی دوباره را به این شهر بازگرداندند
حدود ۱۵ روز پیش بود که خبر سیلابی شدن برخی شهر‌ها و شهرستان‌های لرستان منتشر شد. در کمترین زمان نیرو‌های جهادی و سپاهیان راهی این مناطق شدند تا از پیشروی سیل به دیگر مناطق جلوگیری کنند و به امداد‌رسانی به سیل‌زدگان بپردازند.
سیداحمد هاشمی اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: اولین روز‌های سال جدید بود که با سیلابی شدن برخی استان‌های کشور، گروه‌های جهادی بار سفر را برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان بستند و عازم نقاط مختلف ایران اسلامی شدند. از همان روز‌های اول بیش از یکهزار گروه جهادی در استان‌های شمالی فعالیت خود را شروع کردند که نزدیک به ۱۶۵۰۰ جهادگر را شامل می‌شد. پس از آن لرستان و سپس خوزستان، مقصد این جهادگران بود. البته نمی‌توان از خدمات ویژه سپاه، بسیج و ارتشی‌ها چشم‌پوشی کرد. بعد از فرمان مقام عظمای ولایت به نیرو‌های مسلح، با دستور سرلشکر باقری به ارتش و سپاه مبنی بر استقرار در مناطق سیل‌زده و امدادرسانی به آن‌ها موجب شد تا تمهیدات لازم جهت کمک به این مناطق در اسرع وقت شروع شود و در روز‌های اخیر این خدمات یکی یکی به نتیجه برسد و پس از شهر‌های شمالی حالا سپاه کار را در پلدختر نیز به اتمام رساند و بعد از تقریباً دو هفته عملیات پاکسازی گل و لای از شهر به مرحله نهایی رسید و نیرو‌های سپاهی با امکانات پیشرفته اقدام به پاکسازی نهایی منازل شهروندان در پلدختر کردند و خانه‌ها را تحویل صاحبانشان دادند.

حدود ۱۵ روز پیش بود که خبر سیلابی شدن برخی شهر‌ها و شهرستان‌های لرستان منتشر شد. در کمترین زمان نیرو‌های جهادی و سپاهیان راهی این مناطق شدند تا از پیشروی سیل به دیگر مناطق جلوگیری کنند و به امداد‌رسانی به سیل‌زدگان بپردازند. پس از وقوع سیل در پلدختر که آسیب‌های فراوانی هم به همراه داشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تمام توان و امکانات برای کمک به مردم و پاکسازی شهر از گل‌ولای در منطقه حضور یافت. باورکردنی نبود نیمی از شهر با گذشت چند روز از سیلاب همچنان درگیر آب‌های روان بود و گِل‌های به‌جامانده از این سیلاب در کوچه، خیابان و خانه‌های شهر خودنمایی می‌کرد. غم و رنج این حادثه سیل‌زدگان را آزار می‌داد، اما نیرو‌های جهادی، مردمی، سپاه و ارتش با عشق و ایثار برای زدودن غم و رنج سیل‌زدگان و یاری رساندن به آنان از همه جای ایران راهی این شهر شدند، اما در این بین سپاه پاسداران با تمام توان و امکانات برای کمک به مردم و پاکسازی شهر از گل‌ولای در منطقه حضور یافت و در نخستین گام با فعال کردن سپاه‌های استانی اقدام به پاکسازی شهر از گل‌ولای و پساب سیلاب کرد. جهادگران سپاه از فرماندهان رده‌بالا تا رده‌پایین در کف میدان حضور یافتند و با فرماندهی مناسب در نخستین گام با تقسیم‌بندی مناطق سیل‌زده و حضور سپاه‌های استانی در هر منطقه، عملیات پاکسازی منازل و خیا‌بان‌ها از گل‌ولای آغاز شد. در طول دو هفته نیرو‌های سپاهی با امکانات پیشرفته اقدام به پاکسازی نهایی منازل شهروندان در پلدختر کردند و پس از نهایی شدن این کار، منازل به ساکنان تحویل داده شد تا زندگی را از سر بگیرند.

جشن میلاد و جشن زندگی دوباره

بعد از فراخوان مجمع جهادگران بسیج دانشجویی برای کمک به مردم سیل‌زده لرستان بود که گروه‌های بسیاری همراه با کمک‌های نقدی، غیرنقدی و همچنین امکانات لجستیکی و آشپزخانه‌ای راهی لرستان شدند. وقتی موج دوم سامانه بارشی در لرستان خسارت‌های شدیدی در شهرستان‌های استان لرستان به‌وجود آورد و باعث زیر آب رفتن بخش‌هایی از درود، خرم‌آباد، معمولان و پلدختر شد، به دلیل تخریب راه‌ها به خصوص در پلدختر امدادرسانی زمینی با مشکل مواجه شد و همچنین به دلیل شرایط بد جوی امکان امداد هوایی در برخی از نقاط وجود نداشت. اما با این حال نیرو‌های جهادی و دانشجویان دست روی دست نگذاشتند و آماده اعزام به مناطق سیل‌زده شدند. فردای وقوع سیل، خبر از حضور ۸۰ گروه جهادی استان لرستان و گروه‌های محله محور منتشر شد، اما با توجه به شرایط سخت و بحرانی در استان اعلام شد گروه‌های جهادی‌ای می‌توانند در منطقه حضور داشته باشند که نیاز به میزبانی نداشته باشند، یعنی لوازم رفت‌وآمد و حتی غذا برعهده خودشان باشد. همچنین تیم‌های عمرانی با تجهیزات ویژه یا تیم‌های پزشکی درمانی با این ویژگی‌ها با مجمع جهادگران استان لرستان در ارتباط باشند و از طریق سازندگی استان اعزام شوند. در استان قم که معین لرستان قرار داده شد ۹۰ جهادگر دانشجو و غیردانشجو عازم پلدختر شدند. مسئول گروه جهادی بسیج دانشجویی قم گفته است تا یک ماه آینده نیز هر هفته اعزام خواهیم داشت. لازم به ذکر است همراه با اولین گروهی که از قم اعزام شد، تجهیزاتی مانند بیل، کلنگ، لجن کش و دیگر ابزار مورد نیاز برای پاکسازی خانه‌ها از گل و کمک‌های دانشجویی نیز به منطقه ارسال شد. البته چهار گروه ۱۲ نفره متشکل از دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه اراک نیز راهی پلدختر شدند. مسئول جهادسازندگی بسیج دانشجویی همدان هم از حضور ۱۲۰ دانشجوی جهادگر همدانی در پلدختر در قالب ۱۰ گروه جهادی خبر داد. عزیزوند، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان نیز اعلام کرد ۱۷ نفر از جهادگران بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان از ۱۵ فروردین به مناطق سیل‌زده لرستان اعزام شدند که همراه این جهادگران اقلامی همچون یک دستگاه لجن‌کش، ۲۵ جفت چکمه، ۱۰ عدد بیل، ۳۰ عدد دستکش، ۲۴ عدد ماسک، ۱۵ دست لباس کار، دو کارتون نودالیت نیمه آماده، ۱۵ بسته نوار بهداشتی، ۱۲ کارتون کلوچه، هشت کارتون پودر لباسشویی، پنج بسته پوشاک بچه، ۲۰ عدد پتو و هشت بسته نان به مناطق سیل‌زده لرستان ارسال شد. با اینکه گفته شده بود در عرض یک ماه مشکلات پلدختر رفع می‌شود، اما در عرض دو هفته تلاش‌ها به نتیجه رسید و پلدختری‌ها جشن حضور در خانه‌هایشان را با جشن میلاد امام زمان (عج) پیوند زدند.

عملیات شبانه‌روزی سپاه در خوزستان

لرستان، اما تمام ماجرای سیل و حرکت‌های جهادی و خدمات سپاه و ارتش نبود. کمی آن طرف‌تر و در استان خوزستان هم مردم با سیلاب‌هایی درگیر بودند که خانه و کاشانه‌شان را مورد تهدید قرار داده بود. سرهنگ حسین خنافره، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شادگان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان این منطقه می‌گوید: «قرارگاه امام علی (ع) شهرستان شادگان در رابطه با کنترل و جلوگیری از سیل را فعال و کمیته‌های مختلفی در سپاه راه‌اندازی کردیم و همچنین در ستاد بحران شهرستان فعالیت مستمر داشتیم.» وی به وضعیت روستا‌های شادگان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «این شهرستان در حوزه آبریز رودخانه کارون و جراحی می‌باشد و دارای تالاب بین‌المللی است که از چندین نقطه آب رودخانه کارون به آن وارد می‌شود و همچنین تعداد کثیری از دهستان‌ها یا رودخانه‌های بخش مرکزی جفال، حسینی و خنافره در حاشیه تالاب قرار دارند و اکنون به‌علت افزایش و طغیان آب رودخانه‌ها حدود هشت روستای دارخوین، سه روستای حسینی و ۲۰ روستای دیگر در معرض خطر سیل هستند.» این مسئول در مورد اقدامات سپاه نیز می‌گوید: «در این زمینه می‌توان به وارد کردن هشت دستگاه ماشین سنگین، استقرار چهار قایق، استفاده از توان حدود ۲هزار بسیجی در کار تهیه سیل بند و کمک به مردم، استقرار شبانه‌روزی در جهت تأمین امنیت منازل سیل‌زدگان، فعالیت‌های فرهنگی در اردوگاه سیل‌زدگان توسط بسیج طلاب، بسیج هنرمندان، بسیج مداحان و...، تهیه و توزیع ۳۰۰۰ پرس غذا میان حاضران در اردوگاه و مناطق سیل‌زده اشاره کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار