کد خبر: 951110
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
«رونق تولید» با توسعه زیرساخت‌ها محقق می‌شود
چند سالی می‌شود که توسعه سواحل مکران مورد توجه قرار گرفته است. منطقه‌ای از استان سیستان و بلوچستان که هنوز چندان رشد اقتصادی خوبی را به خود ندیده است
میترا شهبازی
سرویس ایران جوان آنلاین: سواحل مکران که در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است؛ به عنوان بهشت ایران شناخته می‌شود. منطقه‌ای که از ظرفیت‌های بالای اقتصادی در زمینه آبزی‌پروری، صیادی و حتی گردشگری برخوردار است. بنابر این با فعال کردن همین قابلیت‌ها نه تنها می‌توان برای شمار بسیاری از مردم فرصت اشتغال ایجاد کرد، بلکه می‌توان سایه فقر و محرومیت را هم از استان کنار زد و زیرساخت‌های لازم برای رونق تولید را فراهم کرد. اقداماتی که همگی نیازمند برنامه‌ریزی متولیان برای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران است.

چند سالی می‌شود که توسعه سواحل مکران مورد توجه قرار گرفته است. منطقه‌ای از استان سیستان و بلوچستان که هنوز چندان رشد اقتصادی خوبی را به خود ندیده است. از همین رو توسعه زیرساخت‌ها، اشتغالزایی و افزایش تولید در این منطقه مورد توجه قرار گرفته است. سواحلی که از ظرفیت‌های بالایی در زمینه گردشگری، توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری و حتی صیادی برخوردار است و شکوفایی همه این مواهب الهی در گرو توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاران است. در این راستا سرپرست معاونت استانداری سیستان وبلوچستان با اشاره به ضرورت توسعه فعالیت‌های شیلاتی در استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: «سرمایه گذاری در حوزه شیلات به صرفه‌ترین راه و اقتصادی‌ترین فعالیت در سواحل مکران است.» رحمدل بامری اضافه می‌کند: «حوزه شیلات یکی از بخش‌های کم هزینه برای ایجاد اشتغال است و می‌تواند اشتغال را در منطقه چند برابر افزایش دهد.» همچنین لازم به ذکر است که ۴۲ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگوی سالم و به دور از هرگونه آلودگی در سواحل مکران وجود دارد که می‌تواند با سرمایه‌گذاری مناسب ظرفیت تولید ۶۰ هزار تنی میگو را هم در استان ایجاد کند. قابلیتی که زمینه ساز رونق تولید در استان است. فرمانداری ویژه شهرستان چابهار در این خصوص ادامه می‌دهد: «سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو و صید و صیادی است که این امر سبب شده تا کارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه کنند.» گفته می‌شود که پرورش ماهی در قفس از طرح‌های بسیار مهم اقتصاد مقاومتی و مورد تأکید مقام معظم رهبری و دولت برای اجرا در سواحل مکران است که به دنبال همین موضوع عملیات اجرایی طرح پرورش ماهی در دریا از سال ۱۳۹۴ در استان سیستان و بلوچستان با جدیت شروع شده است.

ظرفیت‌های شیلاتی محرک توسعه اقتصادی
علاوه بر ظرفیت‌های آبزی پروری، فعالیت‌های صیادی هم در سواحل مکران از اهمیت خاصی برخوردار است. سرپرست معاونت استانداری سیستان وبلوچستان در این خصوص بیان می‌کند: «صدور سالانه ۵۰ مجوز صید برای لنج‌های صیادی در چابهار به افزایش اشتغال و تولید کمک می‌کند و منجر به تحقق شعار رونق تولید می‌شود.» لازم به ذکر است که فعالیت‌های صیادی در سواحل مکران از اهمیت بالایی برخوردار است و صیادان این منطقه توانسته‌اند برای سه سال پیاپی رتبه نخست صید در کشور را به خود اختصاص دهند. بامری با تأیید مطالب فوق اضافه می‌کند: «بنابر این با توجه به ظرفیت‌های بالای اقتصادی در سواحل مکران، امسال باید تمامی دستگاه‌های اجرایی و به ویژه بندر، منطقه آزاد و شرکت‌های خصوصی برای ایجاد اشتغال، کاهش فقر و محرومیت، رونق تولید و توسعه زیرساخت‌ها بیش از پیش تلاش کنند.» فعالیت‌هایی که به طور حتم زیرساخت‌ها را هم به همراه خود می‌آورند. چراکه هرجا توسعه اقتصادی باشد، توسعه زیرساختی هم خواهد بود. در این خصوص سرپرست معاونت استانداری سیستان وبلوچستان به فعالیت‌های سال گذشته در زمینه توسعه زیرساخت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «پارسال شاهد کلنگ‌زنی بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی بودیم که امیدواریم هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن آغاز و با تکمیل آن شاخص‌های سلامت ارتقا پیدا کند.»

وجود جاذبه‌های چشم نواز در مکران
همان طور که گفته شد؛ ظرفیت‌های موجود در سواحل مکران تنها به قابلیت‌های شیلاتی استان ختم نمی‌شود و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز طی سال‌های اخیر مورد توجه شمار بسیاری از مردم قرار گرفته است. در این خصوص رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار و کنارک می‌گوید: «مرجان‌ها از جمله جاذبه‌های مهم گردشگری در سواحل مکران محسوب می‌شوند که بیشتر در سواحل خلیج چابهار در محدوده دریا کوچک، روستای ساحلی گوردیم نزدیک کهیر کنارک، روستای ساحلی پسابندر محدوده صخره‌ای جزیره شیطان و به صورت پراکنده در محدوده ساحلی گواتر تا زرآباد قابل مشاهده هستند.» عبدالحمید بلوچ‌زاده اضافه می‌کند: «مرجان‌ها علاوه بر جذب گردشگر داخلی و خارجی به منظور تقویت اکوسیستم و حفظ زیست بوم این منطقه نقش مهمی دارند.» لازم به ذکر است که سواحل ماسه‌ای، پدیده موج فشان دریا بزرگ، جنگل حرا، ساحل صخره‌ای، کوه‌های مریخی، درخت انجیر معابد، تمساح پوزه کوتاه (گاندو)، گل فِشان، ساحل شنی، زیستگاه لاک پشت دریایی، پرندگان مهاجر، دلفین‌های زیبا، فرش خزه‌ها و ... تنها بخشی از جاذبه‌های طبیعی سواحل مکران هستند که می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب از سوی متولیان سالانه میلیون‌ها گردشگر ایرانی و خارجی را جذب خود کنند. بنابر این جذب سرمایه‌گذار در سواحل مکران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که انتظار می‌رود در سال رونق تولید این مهم مورد توجه متولیان قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار