کد خبر: 950813
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر ضرورت مقابله همزمان با ورود و تقاضای مواد مخدر برای کاهش اعتیاد در کشور از ضرورت توجه به پیشگیری اجتماعی در این حوزه خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، سردار اسکندر مؤمنی، در دومین کنگره بین‌المللی مددکاری اجتماعی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در حوزه موادمخدر یکی از اقداماتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می‌دهد، پیشگیری اجتماعی است و معتقد است این مؤلفه باید در کنار مبارزه و درمان با هم و در کنار هم پیش برود.
وی با اشاره به اقدامات گسترده ستاد مبارزه با موادمخدر، گفت: یکی از اقدامات پیشگیری ما آموزش پنج میلیون نفر از خانواده‌های کشور است که تأثیر بسیاری دارد. موضوع موادمخدر در رأس آسیب‌های اجتماعی قرار دارد و علت تامیه ۵۵ درصد طلاق‌ها در کشور موادمخدر است. ۷۰ درصد زندانیان کشور در ارتباط با مواد مخدر دستگیر شده‌اند و ریشه بسیاری از بیماری‌های عفونی و واگیردار در مصرف موادمخدر است؛ بسیاری از جرایم نیز ریشه در موادمخدر دارند بنابراین ضروری است که در کنار مقابله و درمان به موضوع اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر و پیشگیری از ابتلای افراد توجه کنیم از همین رو یکی از اولویت‌های ستاد در سال ۹۸ نیز موضوع پیشگیری است.
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به این سؤال که آیا اقدامات پیشگیرانه در کاهش آسیب‌ها مؤثر بوده است؟ گفت: آمار‌های ما نشان می‌دهد که آهنگ رشد در حوزه مواد مخدر کاهش پیدا کرده است.
مؤمنی در پاسخ به این سؤال که آیا نوع موادمخدر مصرفی در کشور تغییر پیدا کرده است، گفت: رشد مصرف موادمخدر صنعتی مثل شیشه و کراک کاهش پیدا کرده است، اما برخی از انواع موادمخدر که برای اولین بار وارد کشور می‌شود، شیوع زیادی می‌یابد که از جمله آن‌ها موادمخدر گل است. دلیل این مسئله آن است که بسیاری تصور می‌کنند این ماده به دلیل اینکه ریشه گیاهی دارد، زیان‌آور نیست، اما قدرت این مواد‌مخدر در وارد کردن آسیب چندین برابر سایر مواد مخدر است، چرا که این گیاه دستکاری شده و ضرر آن بسیار بیشتر است و حتی یک مرتبه نیز نباید استفاده شود.
وی تأکید کرد: خانواده‌ها نباید فرزندان خود را در این زمینه رها کنند. پژوهش‌هایی که همکاران ما انجام داده‌اند نشان می‌دهد علل اصلی افراد برای مصرف موادمخدر، تصور بی‌ضرر بودن، کنجکاوی و اسرار همسالان و دوستان است؛ بنابراین باید نه گفتن به نوجوانان و جوانان را بیاموزیم. سردار مؤمنی تصریح کرد: مقابله با ورود و مقابله با تقاضا در کنار هم ما را به نتیجه می‌رساند.
وی در خصوص جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر نیز اعلا‌م کرد: سال ۹۷ نهاد‌های مسئول در این زمینه نشستی برگزار و تقسیم‌کار و هماهنگی لازم انجام شد و معتادان متجاهر جمع‌آوری و ساماندهی شدند. دغدغه و نگرانی ما از بازگشت دوباره این معتادان هست؛ این اراده ایجاد شده که آن‌ها ساماندهی شوند؛ البته اینکه گفته شود همه معتادان متجاهر جمع‌آوری شده ممکن نیست، اما بالای ۸۰ درصد آن‌ها جمع‌آوری شده‌اند. فقط در منطقه مرکزی شش هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری و ساماندهی شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار