کد خبر: 950807
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
شرایط آب و هوایی در کنار برخورداری از منابع آبی قابل توجه در آذربایجان غربی از جمله دلایلی است که این استان را به قطب اول آبزی‌پروری تبدیل کرده است
محمدرضا سوري
سرویس ایران جوان آنلاین: اهمیت بالای تولید آبزیان در کنار صادرات و نقش مهمی که این مهم در تأمین پروتین مورد نیاز کشور دارد، موجب شده است در سال‌های اخیر این صنعت از رونق خوبی برخوردار شود، به طوری که درحال حاضر بیشتر استان‌های کشور در زمینه تولید انواع آبزیان از رشد قابل توجهی برخوردار هستند. این مهم باعث شده است تولید انواع آبزیان دریایی و پرورشی در ایران تا پایان سال ۹۶ از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن فراتر رود. در این میان آذربایجان غربی ازجمله استان‌هایی به شمار می‌رود که در این زمینه موفق شده است اقدامات قابل توجهی انجام دهد. این مهم موجب شده است روزگذشته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از رسیدن میزان تولید آبزی در این استان به ۱۴ هزار و ۷۰۰ تن در سال خبر دهد.

شرایط آب و هوایی در کنار برخورداری از منابع آبی قابل توجه در آذربایجان غربی از جمله دلایلی است که این استان را به قطب اول آبزی‌پروری تبدیل کرده است، به طوری که تا اواخر سال گذشته میزان تولیدات محصولات آبزی در این منطقه به حدود ۱۵ هزارتن رسیده است. در حال حاضر چهار مرکز تکثیر قزل‌آلا و ۱۱ مزرعه حد واسط توسط بخش خصوصی با تولید ۱۵ میلیون قطعه بچه ماهی و ۳۰ میلیون قطعه تخم چشم زده فعالیت دارند که علاوه بر تأمین نیاز مزارع استان، مازاد تولیداتشان را به استان‌های کردستان، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، کرمانشاه و خراسان صادر می‌کنند و در این مراکز، تکثیر قزل‌آلا به دو صورت فصلی و خارج از فصل انجام می‌گیرد که در نوع خود کم‌نظیر است. همچنین در این منطقه آبزیان ارزشمندی مثل آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس صرفاً از منابع آبی این استان صید و به کشور‌های خارجی به ویژه کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.
آذربایجان غربی رتبه اول آبزی‌پروری
همانطور که قبلاً گفته شد با توجه به وضعیت اقلیمی و جغرافیایی استان، آذربایجان غربی از جمله مهم‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود که پیشرو در تولید انواع آبزیان است. این مهم سبب شده است علاوه بر کسب رتبه اول تولیدات آبزیان در این استان برای تعداد قابل توجهی از افراد ساکن در استان نیز اشتغال ایجاد شود. طبق آخرین آمار‌ها هم اکنون تعداد ۴۰۸ مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش آبزیان در استان آذربایجان غربی وجود دارد که در این مراکز حدود ۲۳۰۰ نفر به امر آبزی‌پروری اشتغال دارند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به تولید نزدیک به ۱۴ هزار و ۷۰۰ تن انواع آبزیان در آذربایجان غربی در سال گذشته می‌گوید: «با توجه به بالا بودن قیمت برخی از اقلام پروتئینی، جایگزینی مصرف ماهی بر سر سفره مردم می‌تواند در افزایش سرانه مصرف این محصول در جامعه تأثیرگذار باشد.» رسول جلیلی با بیان اینکه پرورش آرتمیا توجیه اقتصادی دارد و می‌تواند به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری در استان مطرح شود، می‌افزاید: «باید مزارع الگویی ترویجی کاربردی و دانش‌بنیان را هم در بخش شیلات و هم در سایر بخش‌های کشاورزی بیش از پیش ایجاد کنیم و توسعه دهیم.» به گفته وی بهینه‌سازی و افزایش ضریب مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی، توسعه صنعت آبزی‌پروری و پرورش آرتمیا با استفاده از روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین و واگذاری شهرک‌های شیلاتی به علاقه‌مندان و متقاضیان فعالیت در این زمینه در جهت متمرکز کردن تولید ماهیان گرمابی و سردآبی در استخر‌های بتنی، جزو برنامه‌ها و اولویت‌های مدیریت شیلات استان است که در سال جاری به طور جدی دنبال می‌شود.
تولید ۲/۱ تن ماهی در کشور
استقبال از آبزی‌پروری در استان‌های مختلف ازجمله دلایلی است که موجب شده است تولید انواع آبزیان درکشور از رشد قابل توجهی برخوردار شود. رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص آخرین وضعیت تولید انواع آبزیان دریایی و پرورشی در ایران می‌گوید: «تا پایان سال ۹۶ از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن فراتر رفته و برآورد‌ها از افزایش چند برابری در سال قبل خبرمی‌دهد. این میزان تولید در مقایسه با ۴۰ سال گذشته بیش از ۴۰ برابر افزایش داشته است.» نبی‌الله خون‌میرزایی با بیان اینکه افزایش تولید با توجه به شعار امسال که رونق تولید نامگذاری شده، در اولویت و هدفگذاری سازمان شیلات نیز قرارگرفته است، می‌افزاید: «هم اکنون میزان تولید و صید آبزیان در کشور متناسب با برنامه ششم توسعه و اهداف پیش‌بینی شده است.» این میزان تولید در مقایسه با ۴۰ سال گذشته بیش از ۴۰ برابر افزایش داشته است. این آمار درحالی است که هنوز آمار مربوط به میزان تولید آبزیان کشور در سال ۹۷ نهایی نشده و قرار است به زودی با جمع بندی آخرین برداشت ماهیان سردآبی، گرمابی و دریایی اعلام شود. از طرفی طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است برای سال ۹۸ میزان تولید انواع آبزیان به بیش از برنامه پیش‌بینی شده برسد تا بتوان سرانه مصرف را درکشور افزایش داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار