کد خبر: 950642
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷
جامعه بیگانه با کتاب به هیچ جا نمی‌رسد
توجه به تنوع و نوآوری در کتاب‌ها، استفاده از روش‌های تشویقی، قیمت‌های مناسب برای کتاب‌ها، آگاهی دادن به افراد، تبلیغات برای آشنایی افراد با کتاب‌ها، توزیع کتاب‌های جیبی رایگان در مکان‌های عمومی و... از عوامل تأثیرگذار در ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه است
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین - بهنام صدقی: بی‌تردید پیشرفت یک کشور منوط به سرمایه‌گذاری کلان روی اهداف و طرح‌های آموزشی است چراکه پیشرفت نسبت مستقیمی با سطح تحصیلات و سواد ساکنان آن کشور دارد. از آنجا که مطالعه و تحقیق شرط لازم برای پیشرفت است، کسب مهارت‌های مؤثر در مطالعه نیز ضروری است. جامعه‌ای که با مطالعه و کتاب بیگانه است هیچ‌گاه پیشرفت نخواهد کرد.

مطالعه کردن سبب رشد فکری و پرورش ذهن شده و همچنین موجب می‌شود که فرد عاقلانه‌تر فکر کند. همچنین امتیازاتی را در زندگی فرد ایجاد می‌کند. مطالعه برای اهداف تحصیلی ضرورت محسوب می‌شود، اما مخصوص دوران تحصیل و صرفاً برای گرفتن مدرک نیست، بلکه یک عمل همیشگی است. کتابخوانی ابزاری برای انتقال افکار و عامل موفقیت و پیشرفت نسل‌ها و فرصتی برای استفاده از دانش نسل‌های گذشته است.

لازمه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، داشتن مهارت کتابخوانی و عدم وجود این مهارت، سبب رشد نگرش منفی در آن‌ها نسبت به یادگیری و ایجاد تأثیرات منفی بر روی آینده آن‌ها خواهد شد. صد البته داشتن مهارت در کتابخوانی برای موفقیت در زندگی سرنوشت‌ساز است. کتابخوانی، شالوده سایر لذت‌های زندگی است. کتابخوانی ارتباط محکمی با رشد مهارت‌های شغلی دارد. کتابخوانی تنها شکلی از سرگرمی است که برای موفقیت در زندگی امروز لازم است.

نکته دیگر سرمایه انسانی و پیشرفت جهانی است. پیشرفت و توسعه با بهبود سبک زندگی انسان‌ها از طریق بهبود آموزش‌های حرفه‌ای و کیفی که منجر به کسب درآمد، رشد مهارت‌ها و اشتعال پربار می‌شود، مرتبط است. همچنین پیشرفت کردن مستلزم توانایی خواندن و نوشتن انسان‌هاست. از طرف دیگر پیشرفت جهانی با پیشرفت کیفیت زندگی بشر در جهت بهتر شدن و افزایش سرمایه‌های انسانی همراه است.
عناصر سرمایه انسانی شامل دانش، مهارت، شایستگی، نگرش‌ها و انگیزه‌ای است که جامعه از این سرمایه‌ها برای تحقق اهدافش در زمینه تأمین کالا و خدمات، استفاده می‌کند. از این رو، توسعه ملی نیازمند سرمایه انسانی است. فرهنگ کتابخوانی یکی از دارایی‌های ارزشمند انسان است که قدرت تفکر بشر را برای ایجاد نوآوری‌ها و رشد استعداد‌های فردی و طبیعی بالا می‌برد. فرهنگ کتابخوانی فرهنگی است که در آن مطالعه بخشی از زندگی مردم است.

مطالعه کردن این امکان را به ما می‌دهد تا در فعالیت‌های مختلف در جامعه امروزی شرکت داشته باشیم. همچنین به واسطه فراهم کردن دستیابی به فرهنگ‌ها و میراث‌های فرهنگی مختلف، سبب افزایش کیفیت زندگی می‌شود. داشتن مهارت کتابخوانی شانس موفقیت در دوران تحصیل و پس از آن را بالا می‌برد چراکه مطالعه فقط مختص دوران تحصیلی نیست، بلکه برای کل زندگی است. در کل کتابخوانی به ما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از خود و دیگران داشته باشیم.

بدون شک بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی امروز ملت ما بستگی به تربیت شهروندان باسواد دارد که از مطالعه، در عمل برای پیشرفت کشور استفاده می‌کنند. آموزش و مطالعه کتاب برای یک جامعه مانند چشم است برای بدن و آب برای زمین در زمان خشکسالی و قطب‌نمایی است که ما را به ساحل می‌برد. رابطه توانایی کتابخوانی با موفقیت تحصیلی و زندگی قابل بحث نیست. فرهنگ کتابخوانی به عنوان دروازه تحصیل و آموزش تلقی می‌شود و راه حلی مطمئن برای ممانعت از نادانی است.

کتاب یک نظام جامع اطلاع‌رسان موثق برای عموم افرادی است که در زمینه‌های مختلف نیاز به تبادلات فکری دارند. جایگاه کتابخوانی یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح جامعه امروزی است که برای همگان مشخص است، اما مطابق با نیاز‌ها تفاوت دارد و هیچ یک از افراد با کتاب ناآشنا و بیگانه نیستند، اما چگونگی ترویج کتابخوانی یکی از مسائل مهم جامعه امروز ماست و در جایی که سخن از ابزار پیشرفته و تکنولوژی به میان می‌آید، متأسفانه کتاب دیگر جایی ندارد. اما آیا تمام مسائل مربوط به زندگی عصر حاضر با تکنولوژی حل می‌شود؟ آیا کتاب جایگاه خویش را حفظ می‌کند؟

نویسندگانی که تمامی عمر خویش را برای نوشتن و جمع‌آوری مطالب مفید برای انسان‌ها صرف کرده‌اند و مهم‌ترین شاخص زندگی‌شان خدمت به بشر بوده، چگونه می‌توان خدمات آن‌ها را ارج نهاد؟ و ما به عنوان یک فرد از جامعه کنونی چه نقشی در ترویج امر کتابخوانی داریم؟

انسان‌ها گاهی فراموش می‌کنند که در دوران کودکی چه خواسته‌هایی داشته‌اند و چه قول‌هایی به خود داده‌اند. خواسته‌ها و قول‌هایی که همه مبنی بر ترویج کتابخوانی و یادگیری دانش‌های گوناگون در کنار این یار مهربان بود، اما در دوران بزرگسالی از کتاب غافل و به راحتی از کنار آن رد می‌شوند و عمده مشکلات نیز از همین جا آغاز می‌شود.

امروزه یکی از بزرگ‌ترین آفات بشری، عدم آگاهی از محتوای کتاب‌های مختلف است. تردیدی نیست که مطالعه کتاب افراد را از عمده مسائل و جزئیات مختلف هر چیزی آگاه می‌سازد و شخص با آگاهی کامل می‌تواند راه‌های کسب حقایق و موفقیت‌ها را در پیش گیرد. امر کتابخوانی نه تنها ضامن رشد و شکوفایی استعداد‌های بشری است، بلکه درک و فهمی عمیق نسبت به مسائل، جهت ساماندهی مشکلات و مسائل مربوطه را در اختیار اشخاص قرار می‌دهد.

لذت کتابخوانی به حدی است که فقط افرادی که با آن سر و کار دارند، طعم آن را می‌فهمند. تولستوی می‌گوید: «در دنیا هیچ لذتی نیست که با لذت مطالعه برابری کند.»
ویکتور هوگو نیز می‌گوید: «خوشبخت کسی است که به یکی از دو چیز دسترسی دارد، کتاب‌های خوب و یا دوستانی که اهل کتاب باشند» و به‌راستی هم کسانی که با کتاب انس دارند در زندگی احساس خوشبختی بیشتری می‌کنند.

بی‌شک فراهم‌آوری فرصت‌های مناسب و مشارکت مردمی در امر کتابخوانی و ترغیب نسل‌های جوان برای دوستی با کتاب، بهترین راه حل‌های مؤثر در جذب افراد به امر کتابخوانی است. کتاب‌ها تنها ابزار‌هایی هستند که به راحتی با مخاطبان خود سخن می‌گویند و افراد را با زیبایی‌های فکری دنیای پیرامونشان آشنا می‌کنند. برنامه‌ریزی صحیح جهت مقابله با ایجاد تهاجم فرهنگی تنها با رواج فرهنگ کتابخوانی در جامعه مؤثر است. مقام معظم رهبری در این رابطه می‌فرمایند: «این باید یک سیره و سنت در بین مردم ما بشود که کتاب بخوانند و به بچه‌هایشان یاد بدهند.»

ترویج فرهنگ کتابخوانی از طریق ایجاد انگیزه‌های لازم در افراد باید بیش از پیش مد نظر متولیان امر قرار گیرد. همچنین توجه به تنوع و نوآوری در کتاب‌ها، استفاده از روش‌های تشویقی، قیمت‌های مناسب برای کتاب‌ها، آگاهی دادن به افراد، تبلیغات برای آشنایی افراد با کتاب‌ها، توزیع کتاب‌های جیبی رایگان در مکان‌های عمومی، معرفی کتب مختلف در رسانه‌های تصویری و... از عوامل تأثیرگذار در ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار