کد خبر: 950496
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
سجاد مرسلی
نیاز نیست حتماً اتفاقی رخ دهد تا حضور جهادگران و خدمات‌رسانی آن‌ها به نیازمندان را دید. همان موقع که نه سیلی بود و نه زلزله‌ای رخ داده بود هم جهادگران بسیجی با حضور در مناطق کم‌برخوردار و محروم امتحان خود را پس داده بودند و حالا این گروه‌های جهادی به عنوان یکی از کارآمدترین نیرو‌های مردمی، همواره داوطلبانه در حوادث و بلایای طبیعی به کمک آسیب‌دیدگان شتافته‌اند. در ماجرای سیل‌های اخیر استان‌های مختلف نیز این گروه‌ها در پاسخ به منویات رهبر انقلاب به کمک سیل‌زدگان شتافتند و اقدامات مهم و کارآمدی در راستای کمک به مناطق سیل‌زده انجام داده‌اند.

بارش‌های سنگین باران در روز‌های پایانی سال گذشته و همچنین روز‌های ابتدایی سال جاری باعث شد تا چندین استان کشور دچار سیل‌زدگی شوند. این سیل‌زدگی به گونه‌ای بود که گروه‌های امدادی به تنهایی قادر به کمک‌رسانی به مردم آسیب دیده از این بلای طبیعی نبودند. از این رو، نیرو‌های مسلح و گروه‌های جهادی پس از فرمان رهبری جهت حضور و کمک به حادثه‌دیدگان، به عنوان یکی از کارآمدترین نیرو‌های مردمی داوطلبانه به کمک نیرو‌های امدادی و مردم سیل‌زده این مناطق شتافتند. هر چند در روز‌های اخیر بارش‌های سنگین باران متوقف شده است، اما تلاش این گروه‌ها همچنان در مناطق سیل‌زده ادامه دارد.

لرستان دیگر نیاز به نیرو ندارد

در میان استان‌های سیل‌زده، سیل لرستان آنقدر ویرانگر بود که دل هر بیننده و شنونده‌ای را از میزان خسارات به جای مانده بلرزاند. بعد از هجوم سیل به تعدادی از شهر‌ها و روستا‌های این استان بیش از ۳۳۰ گروه جهادی به ظرفیت ۵۶۰۰ نفر به لرستان اعزام شد. نیرو‌هایی که با تخصص و کارآمدی خود کاری کردند که اعلام شود دیگر نیازی به نیروی جدید نیست. در همین راستا مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان با بیان اینکه ۳۳۱ گروه جهادی با بیش از ۵۶۰۰ جهادگر در حال خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان هستند، می‌گوید: «در حال حاضر گروه‌های جهادی کار پاکسازی معابر و ترمیم سیل‌بند‌ها را انجام می‌دهند که آب بیشتری وارد خانه‌های مردم نشود، همچنین پل‌های کوچک برای دسترسی و عبور و مرور مردم نصب می‌شوند.» سرهنگ پاسدار علی بیرانوند با اعلام اینکه به اندازه کافی نفرات کمکی در قالب گروه‌های جهادی به لرستان آمدند، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر نیاز به نیروی انسانی نیست و چند سپاه از استان‌های مختلف شامل استان اصفهان، تهران، کردستان، کرمانشاه و استان فارس و نیز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعزام شده و مشغول خدمت‌رسانی هستند. بنابراین نیاز به نیروی جدید نیست و فقط کمک‌های ضروری مورد نیاز مردم لازم است.» وی در مورد اینکه آیا مسیر زمینی به منطقه سیل زده پلدختر و شهر معمولان ایجاد شده است نیز تأکید می‌کند: «مسیر زمینی جاده پلدختر در همان ساعات اولیه پس از سیل با تلاش نیرو‌های سپاه بازسازی شده است و از طریق جاده خوزستان - پل زال و آزاد‌راه خرم‌آباد- پل زال از طریق زمینی ایجاد شد که ارتباط زمینی با شهر معمولان و پلدختر ایجاد شد. همچنین از سمت خرم‌آباد از طریق یک جاده فرعی به پلدختر مسیر زمینی ایجاد شد.» مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان در مورد مهم‌ترین اقلام مورد نیاز مردم سیل‌زده می‌گوید: «اقلام خوراکی وسایل گرمایشی، پتو، زیرانداز، لباس، آب معدنی و چادر اسکان مورد نیاز است که برای اسکان سیل‌زدگان به کار گرفته می‌شود. همچنین ماشین‌آلات مهندسی سبک مانند لودر و بیل مکانیکی مورد نیاز است.»

سیل‌زده‌ها زیر چتر خدمات جهادگران بسیجی

گذری به استان‌های سیل‌زده و میزان حضور و مشارکت جهادگران بسیجی در خدمت‌رسانی به مردم به خوبی نشان می‌دهد که در هر شرایط سختی می‌توان روی توان و اقدامات بسیجیان حساب کرد.
استان مازندران و گلستان جزو اولین استان‌هایی هستند که درگیر سیل شدند. بعد از وقوع سیل در استان مازندران ۴۵۳۰ نیروی جهادگر در قالب بیش از ۲۸۵ گروه جهادی به کمک مردم سیل‌زده این مناطق شتافتند و خدماتی مثل آگاه‌سازی مردم و کمک به تخلیه منازل و اسکان در محل‌های تعیین شده، توزیع بیش از ۳۰ هزار بطری آب معدنی، ۲۲۸۳۰ پرس غذای گرم، ۴۱۷۰ تخته پتو، ۲۱۲۸۰ قوطی کنسرو، ۶۰۰۰ مترمربع موکت و ۲۸۲ کیسه آرد در بین سیل‌زدگان و لایروبی ۳۳۱۰ منزل به همراه کوچه و مشاعات، برگزاری ۱۷۶ برنامه فرهنگی و امور اجتماعی و مددکاری در محل‌های اسکان تجمیعی، تقویت سیل‌بند و دیواره‌های رودخانه و کمک به بازگشایی ۱۰ راه مواصلاتی و ایجاد هفت پل روستایی را ارائه کردند. اما گلستان از خدمات جهادگران بسیجی بی‌نصیب نبود و وقتی خبر رسیدن به شهرستان‌های آق قلا، گمیشان، گنبدکاووس، سیمین‌شهر، خواجه نفس، مراوه تپه و کلاله منتشر شد بیش از ۵۹۱ گروه جهادی از قشر‌های مختلف با ظرفیت ۱۰۶۹۵ نفر جهادگر به خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده این مناطق پرداختند. آگاه‌سازی مردم و کمک به تخلیه منازل و اسکان در محل‌های تعیین شده، شناسایی و پژوهش ۱۴ روستا و محله توسط گروه‌های دانشجویی، لایروبی ۳۲۰۰ منزل به همراه کوچه و مشاعات، برگزاری ۶۵ برنامه فرهنگی و امور اجتماعی و مددکاری در محل‌های اسکان تجمیعی، کمک به بازگشایی پنج راه مواصلاتی و ایجاد چهار پل روستایی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی اعزامی به استان گلستان بود. در استان خراسان شمالی نیز خدمت‌رسانی بیش از ۴۰ گروه جهادی از قشر‌های مختلف با ظرفیت ۱۲۰۰ جهادگر در مواردی همچون آواربرداری از ۲۵ منزل و پنج خانه دام، جلوگیری از خسارت به تعداد ۱۷۰۰ منزل و تعداد ۲۰۰ خانه دام با نصب پلاستیک صورت گرفت.

آماده‌باش جهادگران در خوزستان

استان خوزستان به عنوان سومین استان کشور بود که دچار پدیده سیل شد. بنا به اطلاعات رسیده، در لحظات آغازین این بلای طبیعی، «ستاد عملیاتی مقابله با بحران مرکز جهادی استان» تشکیل جلسه داد. در اولین جلسه این ستاد که با حضور ۵۰ گروه جهادی شهرستان اهواز و معاون سیاسی اجتماعی این استان تشکیل شد، پنج محور اصلی مشخص و پنج نماینده جهادی به عنوان فرماندهان محور، از طریق استانداری به فرمانداران معرفی شدند. همان گونه که عنوان شد، در این استان ۵۰ گروه جهادی با تعداد ۷۵۰ جهادگر مشغول کمک‌رسانی بوده‌اند. از جمله اقدامات مهم گروه‌های جهادی در شهرستان شوش می‌توان به تقویت سیل بند، تخلیه روستا توسط قایق، ایجاد کمپ ۴۰ خانواری برای حاشیه دز و انتقال وسایل خانگی به پشت بام‌ها اشاره کرد. همچنین گروه‌های جهادی در مسیر بامدژ اهواز توانستند اقداماتی، چون تقویت سیل‌بند اروندکنار، تخلیه کامل دو روستا و ایجاد کمپ، بازسازی دو پل ورودی دهستان نوآباد را انجام دهند. در بخش رفیع شهرستان هویزه نیز گروه‌های مستقر در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده شود. فارس را هم فراموش نکنیم. وقتی سیل در شهرک سعدی شیراز و روستا‌های اطراف آن مشغول ویرانگری بود، بیش از ۱۴۶ گروه جهادی از قشر‌های مختلف با ظرفیت ۳۴۵۰ نفر جهادگر به این منطقه اعزام و به خدمت‌رسانی در حوزه‌هایی، چون توزیع غذا، کنسرو، پتو، اسکان ۲۴۵۰۰ مسافر، لایروبی ۱۲۸۵ منزل به همراه کوچه و مشاعات، سازماندهی و خدمات‌رسانی ۱۲۰ پایور در قالب ۱۰ گروه جهادی پرداختند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار