کد خبر: 948388
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷
از شهدای حرم تا حرم شهدا
زيبا احمدى
سرویس ایران جوان آنلاین: سال ۹۵ رهبر معظم انقلاب در حکم خود برای تولیت جدید آستان قدس رضوی، هفت توصیه اساسی را مطرح کردند که این توصیه‌ها عبارتند بودند از بهره‌‏مندی معنوی از برکات آستان ملک‌پاسبان حضرت رضا (ع)، خدمت به زائران و ضعفا و نیازمندان، خدمت به مجاوران آستان مقدس رضوی، توجه به ظرفیت فرهنگی آستان قدس رضوی در عرصه داخلی و بین‏‌المللی، حفاظت از گنجینه آستان، حفاظت از موقوفات و ساماندهی‏ اقتصادی. توصیه‌هایی که فصل‌الخطاب قرار گرفت و جمعی از جوانان جهادگر پرچم مقدس آستان قدس رضوی را بر بالای سر خود گرفته و با تشکیل «قرارگاه امام رضایی‌ها»، فعالیت خود را برای ارائه خدمت به محرومان مناطق مختلف کشور و آبادانی مناطق محروم و کم برخوردار آغاز کردند.

بعد از توصیه‌های مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس‌رضوی، مبارزه با فقر و محرومیت با تکیه بر حفظ کرامت انسانی در راستای توسعه عدالت اجتماعی، ترویج حرکت‌های جهادی برای خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر و محرومان، بسط و تعمیم گفتمان و فرهنگ مدیریت جهادی، تربیت علمی و عملی جوانان مؤمن و متدین با حفظ روحیه جهادی در راستای آشنایی با درد محرومان، فعالیت در حوزه زیرساخت‌های بنیادی فرهنگی جامعه نظیر خانواده، حجاب، اوقات فراغت، حضور در بحران‌ها و حوادث در جهت کمک‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر، در زمره مهم‌ترین رسالت‌های آستان قرار گرفت که در این خصوص می‌توان به حضور گسترده و مؤثر در مناطق زلزله زده کرمانشاه و کمک به آسیب‌دیدگان در ساخت و بازسازی واحد‌های مسکونی و امثال آن اشاره کرد.

امام رضایی‌ها و خدمت به محرومان

حال با توجه به این نکات اساسی و در راستای الگو برداری از فرامین ارزشمند رهبر معظم انقلاب، گروهی از جهادگران انقلابی در قالب «قرارگاه امام رضایی ها»، زیر پرچم مقدس آستان قدس رضوی فعالیت‌هایی را برای ارائه خدمات به محرومان مناطق مختلف کشور و آبادانی مناطق محروم و کم‌برخوردار به کار گرفتند. از جمله فعالیت‌های قرارگاه امام رضایی‌ها می‌توان به ساخت مسکن برای خانواده شهدای مدافع حرم و جوانان و زوج‌های نیازمند و نیز احداث و بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اشاره کرد. چنانچه جهادگران قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در اولین ساعات زلزله سهمگین کرمانشاه با حضور در این مناطق، پس از فراهم کردن امکان اسکان موقت مردم زلزله‌زده در روستا‌های هدف، برای ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی آماده شدند. این مرحله از اردوی جهادی از ۲۶ اسفند ۹۶ تا ۱۲ فروردین ۹۷ ادامه داشت و نکته قابل توجه اینکه جهادگران قرارگاه امام رضایی‌ها به صورت خانوادگی در این اردوی جهادی حضور داشتند. قرارگاه امام رضایی‌ها که از اولین لحظات زلزله در کرمانشاه مستقر شد و به خدمت‌رسانی به مردم آسیب دیده پرداخت، هم اکنون نیز در این مناطق حضور دارد و به خدمت‌رسانی به مناطق زلزله زده مشغول است. این گروه جهادگر همچنین در حوزه‌های مختلف، مانند ریزگرد‌های خوزستان و در فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده بنیاد کرامت رضوی فعال است.

ساخت مجتمع مسکونی شهدای مدافع حرم

یکی دیگر از موارد خدمت‌رسانی آستان قدس، ساخت و تحویل واحد‌های مسکونی به خانواده‌های شهدای مدافع حرم بوده است که از جمله آن‌ها مجتمع مسکونی ۳۲ واحدی شهدای مدافع حرم واقع در منطقه باقرشهر تهران است که نهم اسفند ماه سال ۹۵ با حضور تولیت آستان قدس‌رضوی به بهره‌برداری رسید. این مجتمع مسکونی، مشتمل بر شش قطعه مسکونی با زیربنایی به وسعت بیش از ۲۳ هزار و ۷۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت هزار و ۸۰ مترمربع توسط آستان قدس‌رضوی احداث و برای بهره‌برداری خانواده‌های مدافع حرم تحویل شده است. در همان زمان و در مراسم بهره‌برداری از این واحد‌های مسکونی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: «آنچه توسط مقام معظم رهبری در منشور هفت بندی برای مأموریت آستان قدس‌رضوی عنوان شده، توجه به فقرا و مستمندان است. به ویژه آن دسته از مستمندان که تمام زندگی و هستی‌شان را برای دفاع از دین و ارزش‌های دینی در طبق اخلاص گذاشته‌اند که حتماً اولویت دارند.» وقتی قرار است کار نیکی انجام شود، خادمان تلاش خود را برای هر چه بهتر به انجام رساندن آن به کار می‌بندند. حال اگر در حکمی از سوی رهبری هم بدان تأکید شده باشد، این تلاش صد چندان می‌شود. چنانچه آستان قدس رضوی در راستای ساماندهی اقتصادی و معیشتی همت خود را برای ساخت واحد‌های مسکونی نیازمندان و زوج‌های جوان و نیز اشتغالزایی به منظور افزایش رفاه نیازمندان به جد به کار بسته است. در همین راستا و با توجه به اینکه ساخت مسکن برای زوج‌های جوان، از اهداف مورد نظر آستان قدس رضوی بوده است. قرارداد ساخت این خانه‌ها با پیمانکار بسته شده و قرار است در مشهد ۵۰۰ واحد در مدت زمان حداکثر ۱۸ ماهه به بهره‌برداری برسد. در بیرجند نیز همین میزان واحد مسکونی در نظر گرفته شده که تا زمان تأمین زمین، ساخت ۱۲۰ واحد تاکنون قطعی شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار